Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud när jag kör min DVD-skiva i dvd-spelaren

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 20:37

Är ny i Mac-världen, ännu nyare i videoredigeringsvärlden.... Well here goes nothing. Jag har suttit och plitat lite med mina DV-kassetter i Garageband. Vansinnigt kul och enkelt. Jag gör det jag ska, lägger in lite bilder, lite effekter, lite musik osv. Går vidare till iDVD där jag fixar lite menyer etc. Bränner sen min DVD-skiva på DVD-R skivor. Allt är frid och fröjd inga felmeddelanden. Tar ut min skiva matar in den i min Thomson DVD-spelare för uppspelning på Tvn och då...inget ljud. Allt annat funkar, menyer, effekter osv. DVD skivan fungerar dock utmärkt på min dators dvd-spelare, där kommer allt på en gång så att säga... Ledtrådar?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 20:47

1- Jag tror du menar iMovie och inte Garageband, eller hur?

2- Hittills har jag gjort 3 olika DVD mha iMovie + iDVD. Inga sådana problem har jag mött. Däremot min DVD spelare klarar inte att spela bildspel som man skapar i iDVD. Den klarar inte övergångar och klarar inte heller att spela den musik som jag lagt som bakgrund rätt. Det hackar hela tiden. Däremot på kompisars DVD spelare (eller på min mac för den delen) går det utmärkt. Eftersom min DVD spelare är en billig regionsfri DVD under 1000 kr är jag glad att den klarar ganska mycket ändå. Hur är det med din DVD spelare (vet inget om Thomsons själv)? Jag frågar eftersom skivan funkar bra på din dator.

Tips: prova på någon annans DVD spelare

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 20:59

Du har rätt, jag menar iMovie...jag sa ju att jag var rätt färsk. Min Thompson var inte någon jättebillig maskin. Den är dock inte regionsfri - kan det vara något kring det som spökar?

Vilken Thomsson modell har du?
Vilket format var ljudet-AC3 eller PCM
Jag har en DTH 220.
DVD spelarna har alla sina egenheter men håller
man sig till fastställda normer brukar det gå bra.
Kan du ha ljudet ställt på utgång till avkodare.
Har du avkodare?
Är ljudet stereo eller 5 kanal dolby?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 09:23

SKa ta reda på en del av de saker du frågar när jag är hemma igen. Vad är en avkodare? Du undrar om stereo och 5 kanal Dolby...vart ska jag kolla detta på datorn, på tv:n eller i iMovie? Uppskattar all hjälpsamhet SÅ mycket!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 10:29

Formodligen har det inte att göra med om den är regionsfri utan med din uppsättning (hemmabio kanske?) och inställningar som Aberdeen skriver. Det kan jag inte så mycket om, hoppas det fixar sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 20:19

Min DVD spelare är en Thomson DTH231, har ingen hemmabio eller liknande. OM jag skulle ha felasnlutet mellan tv och dvd-spelare så skulle väl detta få konsekvenser även då jag spelar vanliga kommersiella dvd-filmer och inte endast egenhändigt brännda. Någon på Apples iDVD forum skrev att det kan vara ett långt provande hitta skivor som spelar på just den spelaren som man själv har. Grymt frustrerad är jag i alla fall! Det är väl iPal man ska köra?

Just, ingen hemmabio. Köpta fungerar,ok. Då får vi utgå från att det är filformatet
eller skivskrivandet det hänger på.

skall kolla litet uppgifter om din maskin.

Se upp med att göra den regionfri, då ändrar VHS utgången till svartvit.

Om du bränner egna skivor vet du säkert om du har AC3 eller PCM ljud.
vanligt quicktime .aiff ljud i .mov-formatet klarar inte min maskin av.
Den gillar inte heller iTunes .mp3 .
Däremot har den en superb Frauenhofer decodare inbyggd.

återkommer

På länken http://www.videohelp.com/dvdplayers.php?DVDname=Thomson+DTH231&Submit=Search&Search=Search&country=&orderby=Name&hits=25

tycks det finnas en återkommande kommentar ang. ljudet.
Orsaken tycks vara ett kompabilitetsproblem med olika märken på skivorna.
citat:

no sound but ok picture when i play my recorded TDK DVD-R 1-4X discs... (recorded on ND-1300 by pinnacle studio 8)
Both sound and picture on Verbatim DVD+R discs, though...

Skulle i ditt fall testa med olika typers media, varför inte starta med Verbatim ex.
Imation, Princo tycks vara bra kort med.
Mp3-CD skall brännas på hybrid eller ISO9660 formatet
Fullt stöd för sub track efter firmware uppgradering

Berätta hur det går

Fullt stöd för sub track efter firmware uppgradering
-i VideoCD formatet, som inte hann fram till tangentbordet.

Tycker att diskussionen DVD spelare vs DVD Media är felriktad i
största allmänhet. Troligen uppkommer felet redan vid DVD skrivningen
vilket i sin tur leder till diskussionen DVD skrivare vs Media.

Nu borde DVD skivan, som det är fråga om, testas på en annan spelare
förrän man kommer vidare.

Vilken DVD skrivare använder du?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 09:52

Aberdeen Angus, stort tack för all din hjälp. Känns som läge att prova annat mediafabrikat. Ljudet finns ju uppenbarligen på skivan eftersom det spelas på min dator... Jag har en G5:a med Direktmatad SuperDrive (DVD-R/CD-RW). Beträffande AC3 eller PCM ljud så vet jag inte... Anger man det inom ramen för iDVD eller? Har ljudet från kameran en typ av format medan musiken från iTunes har en annan? Musiken från iTunes är jag i stort sätt säker på att den går som ACC-format. Ber om ursäkt för min totala okunskap men jag vill så väldigt gärna igång

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-27 10:00

iDVD gör endast PCM, tror också att det är din DVD spelare som har problem med att läsa skivan rätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 10:55

Dags att gå på skivjakt således! Do tekniska detaljerna säger ju att min optiska enhet är en Direktmatad SuperDrive (DVD-R/CD-RW),. Innebär det att DVD+R skivor inte går att bränna?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-27 12:41

Kollade dina andra inlägg och gissar att du har en ny iMac G5, då kan du bränna + skivor men inte direkt från iDVD 4, 5'an vet jag inte än. men hämta ned denna fil och lägg dom två filerna direkt i din användares mapp, detta gör att du kan välja att göra en image fil om du håller ned ctrl när du samtidigt klickar på bränn i iDVD. Du kan läsa mer här om du stöter på problem. Sedan kan du bränna image filerna med t.ex Toast på en DVD+R. med nya iDVD 5 finns detta direkt i programmet..

Ah, det är iDVD's stöd för skrivaren som delvis spökar.
Direkt skrivning till -R är väl det enda Apple stöder.
B. enabler räddade mig då jag ville skriva till en DVD-RW
Måste då gå omvägen via Toast.
Officiellt stöder inte Apple varken +/-RW i DVD formatet.
Men det går via Toast.
Så Matthias skaffa en DVD-RW med så kan du experimentera
med olika lösningar helt hejdlöst.
Försökte hitta Thomson hemsidan där de tidigare listat alla
firmwareuppgraderingar men kommer inte nånstans från
www.thomson-europe.com-nån som vet något?
Kan mycket väl tänkas att en nyare firmware har bredare stöd för
media. Dessutom hoppas jag att de bygger in stöd för HDDVD med,
eller är det för mycket begärt?
Firmwareuppgraderingen går till på det sättet att du laddar ned en fil
som du skriver på CD. Lägg in skivan sen i DVD spelaren (thomson)
medan du håller ned en knappkombination på fjärrkontrollen så
börjar firmwarefilen läsas in. Sen starta om. Färdig

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 12:31

Framgång! Problemet har löst sig. Det handlade, som vi varit inne på tidigare, att min spelare hade gammal firmware. Aberdeen, Thomsons filarkiv för uppdragderingar och manualer etc finns numera på http://www.thomson-info.com/se

1
Bevaka tråden