Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är du en guru? Sätta root-pw?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har köpt en PB och behöver sätter root password på den. Den förra ägaren skrev så här när jag frågade efter root-lösenordet

Citat:

citera: för att sätta lösenordet på root måste man köra sudo passwd root i prompten.

Är du en guru? Kan du hjälpa mig med den exakta syntaxen, exakt vad skriver jag tecken för tecken i Terminal?

Jag har redan pw för min identitet som också har admin-rättigheter...

Om du har förra ägarens root pw eller om ingen root aktiverats tidigare så kan du göra så här:

Applications/Utilities/Netinfo Manager

Menyn Security

Authenticate (ditt admin pw)

samma meny igen - Change root password

eller

Activate Root User om ingen sådan finns sedan tidigare

du skriver "sudo passwd root" i terminalen, han måste ju mena att han inte har satt nån root pass, tryck bara enter när du får en fråga om password, sen skriver du in ett nytt när den godtar det blanka och frågar om en ny password.

Varför skriver man eg. password och inte lösenord?

Tjoho!

Nu är det kirrat. I rättvisans namn får jag väl utnämna er bägge till gurus, men det var enklast att gå rätt på Johans tips, eftersom root var "tom" eller vad man ska säga...

Tja, varför säger man PW och inte LO? För att man har dålig karaktär och för att man stöter på den engelska varianten 9 gånger av tio som det dyker upp i ens liv. Men helt klart är det mer moraliskt upphöjt att vårda vårt spröda modersmål. Försöker i allmänhet köra svenska ord när de finns. (webbläsare, webbplats, e-brev, insticksprogram)

Fast på "bärspelare" passar jag nog... Mel Gibsons filmfigur Maverick gör Norrland?

hoppas bara du inte tanker
arbeta fran rootkontot. ett stort problem med manga osx anvandare ar att de inte ser root kontot i den sakerhetskontext som fatt apple att ha det avstangt namligen den att 9av10 "nya" unixanvandare (osx nagon?) sjablar sonder sina system genom att rota i systemkonfigurationsfiler nar det som skall goras gar lika bra att genomfora pa "normal"
user-level.
personligen skulle jag nog inte hjalpa nagon att satta ett root-pw innan jag visste vad dom tankte gora. Hos min gamla arbetsgivare i Belfast var det en hel del os9-x converters som sjablade ihjal sina system vilket sabbade hela produktionsmiljon for 3 dar (Belfast Telegraph, dagstidning for ovrigt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 08:39

Jimmy, hur är mactätheten i Dar-es-Salaam? Och hur går det med övergången till OS X? Jag såg nog inte en enda mac när jag var där för sisådär 10 år sen.

Vet man att det finns ett rootkonto att aktivera så vet man även att det är en extraordinär åtgärd.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HL:
Jimmy, hur är mactätheten i Dar-es-Salaam? Och hur går det med övergången till OS X? Jag såg nog inte en enda mac när jag var där för sisådär 10 år sen.

Haha tror garanterat att jag ar den enda som har en powerbook i staden.. jag kan ha fel dock
staden har flest antal internetcafeer per kvarter pa kontinentet som en intressant parentes, jag har inte sett nagot som har macar dock... PC overallt.
angaende overgang sa vet jag tva pa savenska ambassaden som kor X sa det gar sakta men sakert
(fast ambassaden raknas ju som sverige sa det kanse ej raknas... eller?)

unasema kiswahili HL ?

1
Bevaka tråden