Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Air Port-update

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Citat:

quote: This software update provides improved AirPort wireless networking software.

New Features

This software includes the latest version of the snow (dual-Ethernet) base station firmware - v4.0.7. Instructions for updating the base station firmware can be found in AirPort Help.

There is a new checkbox in the AirPort tab of the AirPort Admin Utility that allows the base station administrator to enable or disable configuration of the base station over the WAN port.

When enabling Internet Sharing over AirPort (commonly referred to as a Software Base Station) you can enter a quoted or hex-escaped password. This provides compatibility with Windows or other wireless clients that require an Equivalent Network Password.

Trots att jag inte använder Air Port så blir jag glad när jag får uppdatera. Nördvarning?

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-10-02 22:13

Törs man uppgradera?
Jag kör på 4.0.2 (efter att ha nedgraderat från 4.0.6 ) eftersom ADSL från Telia inte fungerar med 4.0.4 och 4.0.6.
Någon som testat 4.0.7 och har ADSL från Telia?

Jag har Telia ADSL och har kört alla uppdateringar. Jag har dock den gamla stationen, alltså den med bara en ethernetport. Kanske är annaorlund med den nya.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jozza:
Törs man uppgradera?
Jag kör på 4.0.2 (efter att ha nedgraderat från 4.0.6 ) eftersom ADSL från Telia inte fungerar med 4.0.4 och 4.0.6.

Jag använder både de nya vitare Airportarna och de lite äldre mörkare tillsammans med Telia ADSL. Airportarna är uppdaterade till det allra senaste innan denna (troligen 4.0.6 då) och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot hade jag strul med Telia´s lilla blåa surfin´ bird modem som inte orkade pumpa ut tillräckligt med IP-nummer via DHCP. Men jag stängde av den funktionen i ADSL-modemet och lät en utav airportarna sköta IP-tilldelningen och vips så var livet trevligt igen....

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-10-03 13:43

Jag har den nyare Vita ABS:en (Airport Base Station). Mitt problem gäller inte den äldre varianten.

Hoppas jag skrev rätt versionsnummer förut, för det jag pratar om är "firmware:n" till själva ABS:en (skiljer sig lite mellan firmware och det som finns i "datorn"). Det är inga problem att uppgradera Airport-programvaran på datorn, det har jag gjort.

I alla fall. När jag (och en massa andra som diskuterat detta på Apples kbase som har samma typ av anslutning) kör 4.0.4 firmware så fungerar det inte att logga in på telias hemsida. Detta görs på sidan 10.0.0.6 (=login1.telia.com). Teorin som framkommit är ABS:en tycker att denna IP-adress tillhör det egna interna NAT-IP-adresserna och sen hänger sig allt.
OBS! Detta gäller bara när man använder DHCP och NAT!!!
Jag kunde köra med ABS:en som brygga (utan DHCP och NAT). Så det måste vara något fel i DHCP/NAT-hanteringen i ABS:en.

FLENO: Kommer ADSL-kontakten in i någon Vit ABS eller är det bara de gamla?
(Jag kör ett långskott, för det kanske är så att min Vita ABS helt enkelt är "trasig".)

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-10-09 20:33

Jag har också problem med den nya ABS uppdateringen tillsammans med Telias ADSL.
Det hade jag även sist när det kom en uppdatering.
Mitt MacIC står bara och hoppar i dockan utan att det händer något.
mer om det farsen ser ni HÄR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-09 22:39
Citat:

quote: Airportarna är uppdaterade till det allra senaste innan denna (troligen 4.0.6 då) och det fungerar alldeles utmärkt

Den senaste versionen för den"gamla" silvriga basstationen är v 3.84 om jag inte missminner mej.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-10 10:50

Det finns lösningar på Telia ADSL och Airport...

Efter ca fyra timmars trixande(1 timme i tfnkö och typ 3 timmars aktivt knåpande) i går med Apples tekniska så löste problemet sig...

Apple har alldeles nyligen fått en lösning från USA på hur man ska göra.

Tänker inte ens försöka förklara vad och hur jag gjorde men med en envis tekniker på andra sidan telefonen som ledsadgade mig steg för steg så gick det!

För första gången så tyckte jag dessutom att man fick ett trevligt och ödmjukt intryck av Apples support, brukar ju annars vara tvärsemot...

Så mitt tips är att ringa supporten och be er köra steg för steg metoden med er också.

ÄNTLIGEN FUNGERAR MIN AIRPORT IGEN JIPPPIIE!!!

//mmi

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-10-10 12:55

Måste man inte ha ett avtal för det?
Eller räcker det med ett års garanti?

[edit: Fast det borde komma en förklaring rätt snart på internet någonstans :-)]

[ 10 Oktober 2002, 12:56: Meddelandet ändrat av: jozza ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-10 13:13

Nix, jag har passerat min 90-dgrs support, men det var inga problem...
Alternativet är ju att de får skicka en ny basstation, vilket de redan har gjort en gång till mig då de första ggn inte visste vad det var för fel.
Tror även att applesupporten inser det orimliga i att man har köpt en airport basstation, som sedan apple uppgraderar programvaran till så att den kraschar med en så stor internetleverantör som telia...

Men som sagt det var ingen som ifrågasatte om jag hade ngt apple care avtal, utan det funkade ändå, så prova på...

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-10-10 22:38

OK! Då ligger uppdateringen på hårddisken.

Nu är frågan, måste jag installera den och få ett icke-fungerande nätverk, eller ska jag ringa supporten och säga att det inte fungerar?

Hmm... Brukar det vara mycket köer på en fredag... vill ju inte bli sittande i helgen :rolleyes:

Om man har en Airport som funkar, som jag har, så är det bästa att skita i att uppdatera.
Funkar det så funkar det.
Min funkar sedan 9.x.x. och nu med 10.2.1, utan att jag har updaterat ett endaste någe.
Fattar inte vad det är som skulle bli bättre med en uppdatering. Går det så går det.
Det är som att uppdatera en sladd.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jozza:
Törs man uppgradera?

Jag har samma problem. Jag kan inte surfa via min Telia ADSL-anslutning sedan jag "uppgraderat" firmwaren.
Hur nedgraderar jag till 4.0.2?

1
Bevaka tråden