Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.DS_Store

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är .DS_Store filerna bra för??? Varje gång jag besöker min komipis dator via nätverk så skapas en .DS_Store hos han. Skumt!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 01:01

Det är en liten fil som håller reda på hur du vill ha just det fönstret. Med ikonvy? eller listvy? eller något annat med någon annan bakgrundsbild kanske?

Det är bara en fil som håller reda på hur utseendet på just den mappen ser ut. typ.

• Medlem
  • 2005-01-30 01:40

Det är metadata dvs data om data.. ingenting du har nytta av på en Pc

Finns det någon filhanterare som inte slänger in sådana filer?
Jag ska skicka över bilder till ett CF-kort som sedan skall sitta i en LCD-skärm som visar upp bilderna (butiksinredning). Denna LCD-skärm tycker inte om .DS_Store-filerna och ger felmedelande. Lite jobbigt att ständigt behöva radera bort skiten i terminalen

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-30 14:00

Det finns ett litet program som heter "CleanUp smb mess" som man droppar en mapp/enhet på som tar bort .DS_Store-filerna i mappen/enheten.

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 14:14

Tyvärr. Apples usla Finder implementering från MacOS 7 dagar lever fortfarande i Mac OS X. Förut skapade .AppleDouble och Finder.dat filer överallt. Nu skapas .DS_Store filer. Inte undra på att Apple datorer är hatade hos företag. Ingen admin har lust att ta bort gömda Apple filer varje gång en Mac lägger nåt på en server. Usel implementering och borde skrotas!!!!!!!!!!!!! Och jag skiter i hur fönstret sparades sist jag tittade på det. Det finns ändå inget genomgående sätt att spara fönsters utseende så varför bry sig? Varje gång du öppnar ett nytt Finder fönster får du ändå olika resultat. Läs mer på macosxhints och arstechnica. Finder i alla MacOS X versioner suger och borde bytas ut mot något som fungerar. Kanske i Tiger men jag tvivlar.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Inte undra på att Apple datorer är hatade hos företag.

Jag vet inte, men Windows (XP) gör ju alltså likadant, och lägger thumbs.db-filer på alla enheter jag kommer i närheten med. Så länge man inte råkar ut för såna problem som Kristofer fick så gör det inte så mycket tycker jag.

edit: Ja, jag menar alltså inte att Finder inte suger, för det kan jag hålla med om i viss mån.

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 15:11
Ursprungligen av Godzilla:

Jag vet inte, men Windows (XP) gör ju alltså likadant, och lägger thumbs.db-filer på alla enheter jag kommer i närheten med.

Mja, den lägger bara dit dem om du väljer att visa mappinnehållet som miniatyrer, annars skippar den det. Går att stänga av dessutom nånstans i registret...

Det är nog sant, men precis som finder så har explorer en förmåga att bestämma sånt själv ibland, framförallt när man sitter i en miljö där ens användarkonto flyttas runt i ett nätverk.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 19:32

Det går väll i windows att välja att inte visa .DS_Store filer? (gömma dem dvs.)

1
Bevaka tråden