Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

@#€#%! Stekt Firewire - Grr!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kopplade in min DV-kamera - en Sony DCR-PC10E - via en liten extern LaCie (som strömförsörjs via FireWire). Det blev liksom en liten blixt mellan firewiresladden och kontakten när jag kopplade in kameran. Sen dess hittar inte Macen kameran - jag har testat två olika kablar och två olika Macar utan resultat. Jag är rädd att kameran pajjade. Några tips?

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 09:04

Fire wire sak ju vara "hotswapable" så du kan ha någon fel konstruktion någonstans. Garantier?

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-27 09:06

Har för mig att det står i manualen till laCies externa diskar att de ej får användas som FW-hubb.

Ursprungligen av rhesus:

Har för mig att det står i manualen till laCies externa diskar att de ej får användas som FW-hubb.

Jag har en PowerBook G4 med bara en Firewireport så jag var tvungen att seriekoppla. Jag har inte haft några problem med min andra LaCie men nu var det en sån liten disk som får ström över Firewire.

Tack för alla tips - ska kolla hemförsäkringen och ett sånt där skydd. Eller så passar jag på att köpa en Panasonic NV GS400...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-27 09:59

Det låter som du blåste I/O kortet i kameran, jag lyckades själv med att paja kortet i två kameror p.g.a. en trasig FW kabel för drygt ett år sedan (kostar ca 5000-6000/st att laga) är det din privata kamera så kontakta hemförsäkringen den täcker sådana här skador....

Köpte själv efter detta ett transient skydd från Kramer (PT-1FW) till FW kostar ca 800:- köpte mitt ex hos Scandinavian Photo i Mölndal och distribueras av Tura Scandinavia. (Jag ringde Tura och kollade ÅF:ar i Stockholm.....)
Vill du beställa så kan du köpa på t.ex. Inlife prata med Stefan/Arne där och hälsa från Jan Carlson på Tura Scandinavia

Datablad på PT-1FW finns här:
http://www.kramerelectronics.com/indexes/desc.asp?p=pt-1fw

Ps. är kameran under garanti så kan du troligen få den fixad på den (funkade för en av mina kompisar i december när fruns Sony 330a fick problem efter inkoppling på en BW)

Senast redigerat 2005-01-27 11:16
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-27 10:50

Jag kan rekomendera att alla skaffar ett transientskydd som kopplar i och ur kameror under drift (vem gör inte det?) speciellt om du nu köper en ny kamera

Du bör ha en självrisk på 1000-2000:- på din hemförsäkring för reparationen (Trygg Hansa har 1000:- det vet jag av egen erfarenhet )

Mikael

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag - dom var mycket hjälpsamma. Jag vet fortfarande inte hur mycket självrisk det blir och jag vet fortfarande inte hur mycket jag kan få ut på min gamla kamera. Jag behövde bara skicka ett mail, inga skadeanmälningsblanketter eller nånting. Men en sak är säker - nu ska jag köpa transientskydd.

Var med om en liknande historia för nått år sedan där jag hade en Sony PD-200 inkopplad i datorn med fw och även en extern LaCie-disk inkopplad. När jag slår på strömbrytaren till kameran slås min externa LaCie-disk ut. 4 månaders arbete fösvann den dagen..

1
Bevaka tråden