Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook på 24/7 -> dåligt ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-31 11:26

Jag funderar på att införskaffa en Powerbook, och använda den både som bärbar och stationär dator. Med stationär menar jag att jag pluggar in en TFT skärm, tangentbord, mus och låter den stå påslagen på skrivbordet dygnet runt.

Det jag funderar över är att eftersom det är en bärbardator, hur blir det med värmen? Är det hällsosamt för batteriet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 11:58

Min PowerBook står påslagen 24/7, visserligen utan extern skärm men jag har inte upplevt några problem efter 3 års användning. Om du vet att den kommer stå så länge kan du ta bort batteriet och förvara det i kylskåp.. har jag hört

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 12:02

Jag har en iBook nu som jag har påslagen 24/7(omstart nån gång varje månad) utan några problem med värme(kanske är värre med PB, 12an har ju haft värmeproblem). Batteriet borde inte ta skada om du alltid har laddaren i.

Dessutom kan du ju alltid ha datorn inställd på att gå i vila när du inte använder den eftersom uppvaknande från villa är så snabbt för att slita ännu mindre på din PB.

//Erik

Batteriet kommer att ta skada om du har den ikopplad hela tiden; batterier är nämligen som en liten hund, du måste rasta det med jämna mellanrum annars mår det dåligt och kapaciteten försämras (kapaciteten på en hund försämras visserligen inte men inte fan mår hunden bra).

Är det sant att man kan stoppa batteriet i kylskåpet?

• Oregistrerad
  • 2005-02-01 19:27
Ursprungligen av cruZZade:

batterier är nämligen som en liten hund, du måste rasta det med jämna mellanrum annars mår det dåligt

Det var väl oxå en jäkla liknelse

Men att ha en burk igång 24/7 är väl onödigt om det inte skall vara en web / ftp -server.
Eftersom Mac:ar vaknar på någon sekund ut vila så är väl vila det normala tillståndet (när man inte använder den vill säga, för ingen köper väl en PB för dyra pengar för att ha den i vila för jämnan…).
Behöver man så finns väl "wake over LAN/WAN" på PB:n oxå…

Hundtipset gäller dock ändå

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-01 19:19
1
Bevaka tråden