Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt med tecken för man & kvinna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 20:45

Jag är nu mkt förvirrad. Jag försöker sätta in tecken för manligt resp. kvinnligt, eller kanske man resp. kvinna. Jag vet med mig att jag hittat dessa tecken förut i de typsnitt jag brukar använda, nu är de som bortblåsta. Har dock nu hittat i typsnittet Osaka, när jag använde Fontbook för första gången.

Jag har även CharView, men inte heller det programmet visar symbolerna när jag väljer Osaka. Någon som testat PopChar, i så fall, vad tycker/tyckte ni?

Har nu fått hjälp att finna en krånglig väg att få in symbolerna i word. Först måste man markera ett område i word. Sedan får man välja typsnittet Osaka, insert symbols i word, leta upp tecknet och sedan klicka insert.

Någon som har tips på typsnitt som har dessa manligt och kvinnligt symbolerna, och var dessa typsnitt kan erhållas?

Har nu fått mer hjälp. Det fanns ett typsnitt som heter Inter som har dessa symboler, och det var lätt att sätta in symbolerna.

Senast redigerat 2005-01-31 20:59

Är du ute efter de symboler som brukar vara på dörrar till toaletter så finns de i Linotype Holiday Pi, fast du kanske är ute efter något annat.

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-01-31 23:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 01:59
  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 00:52

Tack för alla inlägg. Sybolerna i fråga var de som skall hänsyfta på en man med svärd? och en kvinna med spegel? eller något ditåt. Har försökt bifoga en bild från Curtis Clarks sida för de som är intresserade av att se hur de ser ut. Det är alltså de fyra symbolerna till vänster som avses.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-02 10:17

Det är symboler för planeterna i vårt solsystem. Manligt=Mars och kvinnligt=Venus. De används också ofta i gammal litteratur för att symbolisera olika metaller där Mars/manlig=järn och (tror jag) Venus/kvinnlig=koppar. T.ex. på kartor användes de för att markera gruvor av olika slag.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-02 10:35
Ursprungligen av Gunnar B:

Det är symboler för planeterna i vårt solsystem. Manligt=Mars och kvinnligt=Venus. De används också ofta i gammal litteratur för att symbolisera olika metaller där Mars/manlig=järn och (tror jag) Venus/kvinnlig=koppar. T.ex. på kartor användes de för att markera gruvor av olika slag.

Och vem har inte lirat borta på Jernvallen resp Kopparvallen.
Och så har ju också SIF och ÅFF dessa symboler på dresserna.

1
Bevaka tråden