- kainen
- Medlem ●
- Täby
Jag ska köpa en IP4000. Dock inte för att skriva ut foton utan bara för text samt CD.
Vill man ha digitalkopior är det bättre att vända sig till ett proffslabb och få sådana gjorda; ex via ONOFF hos VSFL kostar de 1.50 (10x15), 9.90 (A5) och 19,- (A4).
Dyrt med patroner? Då har du inte kollat. Runt 100 kr och dessutom separata patroner, vilket gör att du inte behöver slänga någon färg. Trefärgspatroner är värdelösa redan när en av färgerna i dem är slut. Canons Pixma skrivare är riktigt prisvärda och ger bra utskrifter. Själv kör jag med en ip4000 som jag är jättenöjd med.
-- Patrik
ska man skriva ut mycket bilder så blir det dyrt - det går ju en del bläck då, även om det är separata patroner.
Ja, i kronor och ören. Men inte om du jämför med andra skrivartillverkare vilket var vad jag syftade på.
-- Patrik
Fick schysst pris på bläckpatroner från min grossist... just nu kostar det 330kr för en hel påfyllning av canons orginalfärger... (får dom för hans inköpspris ) Och han sa att förmodligen sjunker dom ännu mer efter jul.
scooterbabe: Måste bara påpeka att jag INTE skulle kalla onoff för ett proffslabb, bildkvaliten blir i många fall lidande och ett antal gånger bättre hemma på en ordentlig fotoskrivare... däremot kanske det kostar lite mer, men det är det värt
scooterbabe: Måste bara påpeka att jag INTE skulle kalla onoff för ett proffslabb, bildkvaliten blir i många fall lidande och ett antal gånger bättre hemma på en ordentlig fotoskrivare... däremot kanske det kostar lite mer, men det är det värt
Kaninen; tillåt mig påpeka att ONOFF inte är ett labb. De är bara en av många återförsäljare för VSFL's tjänster (Västsvenska Fotolaboratoriet, brukar ligga mkt bra till vid test av kopior från olika labb), som på grund av sin storlek kan pressa priserna. Visst, du kan ju gå till expert, eller din lokala fotomånglare också, ifall du känner för att stödja de, men sannolikheten är hög att också anlitar VSFL men att priserna är de dubbla.
Vad gäller att kvaliteten skulle bli bättre hemma på en bläckstråleskrivare vill jag starkt motsätta mig; möjligtvis blir den lika bra, men inte bättre.
Kaninen; tillåt mig påpeka att ONOFF inte är ett labb. De är bara en av många återförsäljare för VSFL's tjänster (Västsvenska Fotolaboratoriet, brukar ligga mkt bra till vid test av kopior från olika labb), som på grund av sin storlek kan pressa priserna. Visst, du kan ju gå till expert, eller din lokala fotomånglare också, ifall du känner för att stödja de, men sannolikheten är hög att också anlitar VSFL men att priserna är de dubbla.
Vad gäller att kvaliteten skulle bli bättre hemma på en bläckstråleskrivare vill jag starkt motsätta mig; möjligtvis blir den lika bra, men inte bättre.
Den blir oftast bättre, kika in på forumet på fotosidan så har jag ett antal personer i ryggen när jag säger det. Sen vilka dom anlitar spelar ingen roll, det va du som kallade dessa för proffs labb och ändå så blir bildkvaliten i många fall lidande. Bror min brukar beställa bilder från onoff och div nät-tjänster så jag har haft möjligheten att jämföra, visst är det inget fel på kvaliten om man inte är proffs... beror ju helt och hållet på vad man har bilder till... vanlig storlek på bilderna är inte direkt man ramar in o sätter upp på väggen så i dom fallen skulle till och med jag kunna tänka mig att beställa bilder från dessa ställen... men skriver man ut i tex A4 för att hänga på väggen... då vill man ha riktigt bra kvalitet.
Sen att man ska skriva ut på photopapper är ju också en kostnad som tillkommer om man skriver ut på bläckstråle.
Hallå, installerade precis en ny Pixma 5000, men får inte programmet easy-photoprint som följer med att fungera. Ja programmet fungerar i och för sig utmärkt men utsktiften kommer aldrig ut, "status stapeln" för utskriften går rätt så fort till hälften och stanar sedan. Processor utnyttjandet 100% bara att avbryta utskrift efter några minuter. Någon som har tips ?
... visst är det inget fel på kvaliten om man inte är proffs...
men skriver man ut i tex A4 för att hänga på väggen... då vill man ha riktigt bra kvalitet.
Ledsen om jag trampar ett proffs på tårna, men kvaliteten från de flesta labb som erbjuder kopior från digitala negativ är fullgod för att rama in och hänga på väggen, och ytterst svår att skilja från den som kommer från en bläckstråle. I de fall som utskrifterna skiljer sig åt är det svårt att säga vilken som är bäst; snarare har de olika karaktärer.
Sen att man ska skriva ut på photopapper är ju också en kostnad som tillkommer om man skriver ut på bläckstråle.
Visst är det så. Det är ju upp till var och en att labba hemma med att försöka få ut bra utskrifter till en kostnad av ca 40 kronor per A4 (felaktiga utskrifter ej medtagna), men jag sänder in mina till digital kopiering, och har dem någon dag senare i mycket hög kvalitet, i princip samma som de flesta labb erbjuder vid förstoring från negativ, till en kostnad av 19,- per A4.
/.scooter
På Canons hemsida kan man "prova på" olika skrivare genom att ladda upp en egen bild som de sedan skriver ut och skickar till en.
Har provat IP8500 och IP5000, båda ger mkt bra resultat, men 8500 printas på ett lite bättre papper och kändes ändå lite vassare än 5000:an.
Mitt problem med båda dessa är att de är begränsade till A4, jag vill helst ha upp till 30x40 cm.
Droppstorleken saknar nästan betydelse, man får använda lupp för att se punkterna. Men 8500:an har ju fler färgpatroner så kanske jag skulle satsa på den i alla fall. Det känns som om den har lite större omfång. Men det kan ju också vara pappret som återger olika. Här är en länk till en som testat båda:
Om man ser runt på nätet så verkar IP5000 tillräcklig bra photoskrivare med mycket bra utskrifter för text. Om man är ute efter en mycket bra Photoskrivare och text så är detta ett bra val.
Bla på photo-i.co.uk sägs det "Compared the detail in the eyelashes, the iP5000 easily matches the iP8500 and beats most of the competition at the same time." däribland Epson R800.
"Q: I would be interested to know from Canon what the rationale is behind the decision to make the ip5000 the 1 picolitre model and not the 6000 or the 8500. Seems like a strange decision to me.
A: The small 1 picolitre is a substitute for the lighter colours. If you make the print dot small enough then you don’t need to fill the spaces with lighter"
i9950 är en mycket bra A3 skrivare, tom A3+. Annars ganska nära 30x40 cm.
Jag älskar min IP4000; kopplad till min AE funkar det klockrent!
Förutom att den skriver ut dubbelsidigt automatiskt (coolt när den gör det för pappret åker runt inne i skrivaren utan att man ser det) och kan skriva ut på CD så skriver den även ut utfallande, d v s utan marginaler!
Kolla Clas Ohlson eller Kjell & Co (kjell.com).
Bläck & Write var ännu billigare...59:-
Billigare än vad? ITEA tar 58:- + att var fjärde är gratis. och frakten/ expeditionsavgiften är 49:- hur mycket man än köper.
Det jag köpte sist 8 patroner kostade 397:- totalt, på Bläck& Write blir priset minst 517:-, + 24:- till om paketet väger över 1kg.