Naaaaaaj (som lokalbefolkningen uttrycker det) det är som jag ser det ett dåligt val. Grafikminnet går inte att uppgradera på något vettigt sätt väl du har datorn, och ingen kan egentligen idag sia om hur stor skillnad mer minne på grafikkortet kommer att göra om säg två år... Eller hur? Men de flesta skulle nog hålla med om att det garanterat inte kommer att vara en nackdel.
Mer ram kan du däremot köpa när som helst under datorns livstid. Även om snarast känns som en rekomendation...
Vet faktiskt inte om jag håller med helt där ;), även om du har rätt i att videominnet inte går att uppgradera så är de chip/gpu:er som sitter i nuvarande powerbooks inte så pass kraftfulla att även om användandet av gpu:ns möjligheter kommer förändras över åren så kommer de vara lika bakåtkompatibla.
Hittils har det varit mycket stora skillnader i vad gpu:erna klarar av i sk. pixel & vertexprogrammering mellan generationer av chip.
En stor nackdel med dagens chip är att de är finitiva när det gäller vad de klarar av, dom har fortfarande mycket begränsad flödeskontroll vilket inte gör dom särskilt flexibla, videominnet påverkar självklart hur bra dom kommer hantera uppgifter med framtida programslingor.
Även om CoreImage är mycket imponerande så har jag svårt att tro att program kommer kunna utnyttja mer än 64mb videominne inom de närmsta åren, men skulle jag köpa en powerbook i dagsläget skulle jag inte tveka och köpa 128mb videominne, å andra sidan skulle jag sitta och utveckla med gpu programmering på den och inte köra motion eller photoshop.
utifrån de arbetsområden som angivits i inläggen ovan så tror jag inte att DTP och Videoredigerinsprogrrammen kommer ha utvecklats tillräckligt för att 64 eller 128mb minne skulle göra någon skillnad, sen vad som är mest framtidssäkert kan ingen sia om.
Om vi drar en paralell med 3d spel så när de första bilderna av doom3 släpptes så hade de så gott som alla konsument kort max 32mb minne, idag rekomenderas 128mb för doom3, när doom3 visades första gången var det mars 2001 om jag nu minns rätt, och det släpptes augusti 2004.
Mycket händer på de 3 åren och under den tiden har i stort sett inga "nytto" program något större stöd för gpu möjligheter om de inte är inriktade på 3D grafik. De kort som fanns vid 2001 var GeForce 3 kortet som även var det första med programmerbar gpu i dagsläget får du inte mycket extra effekter via det kortet inom det området, och det spelar inte så stor roll om du har mycket videominne eller ej. Det är ändå kortets funktioner som avgör om det kan användas för att accelerera funktioner i ett program eller ej.
Så för att försöka sumera mina svammlingar så har du råd köp 128mb videominne, och spara ihop mer pengar till internminne i efterhand. Samtidigt tror jag ingen kan förvänta sig att få någon jätteökning i hastighet via dagens grafikkort när det gäller riktigt avancerad bildhantering.