Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes (windows) problem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:33

Kan någon hjälpa mig med iTunes windows?

iTunes 4 Music Library.itl och -.xml filer installeras (default) i My Documents>My Music>iTunes. Problemet är att på mitt jobb är My Documents på en server. Så fort jag urkopplad (bärbar dator) kan inte iTunes hitta dessa filer som jag nämnde och jag kan inte lyssna på musik (Det går inte ens att köra iTunes det kommer bara massa felmeddelanden). Förut ändrade jag på My Documents "target" till någon mapp på min HD men nu kan jag inte längre göra det, sedan de uppdaterade våra system.

Jag skulle vilja byta plats på filerna till min HD och ändra så att iTunes kan hitta dem "när jag är urkopplat t ex). Raderar man filerna så skapas det nya så fort iTunes startar på samma ställe.

Har någon lite tips eller kanske vet om något iTunes for windows forum?

Glömde att säga vi har windows 2000 på jobbet.

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-02-02 18:39

??

det är väl inget svårt?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 10:05
Ursprungligen av Marans:

??

det är väl inget svårt?

Det handlar inte om vart musiken lagras. Det har jag redan ändrat annars skulle allt hamna på servern. Det är bibliotekets filer, 2 st en .itl och en .xlm. Det är själva listan på min musik (jag antar att iTunes läser den så den kan hitta själva musikfilerna). Du får inte välja vart de skapas.

Jag har funderat på att försöka installera iTunes på nytt, urkopplat. Jag tänkte det kanske fanns ett annat sätt.... Jag ska prova idag se vad som händer. Jag hoppas iTunes frågar....

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:40

Det var en konstig windowsuppsättning
Att man har "hemmamappar" på serverdiskar är väl iofs inte ovanligt… Men enbart? Vart har du alla templates och jox?

Hur blir det om du installerar iTunes när du inte är ansluten till servern då? Antingen så lägger ju installationen filerna någon annan stans, eller oxå så vägrar installationen
(Låter ju iofs bra med tanke på säkerheten om man skall sätta upp Win, men jag tvivlar på att iTunes vägrar installeras…)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 10:26
Ursprungligen av Pär:

Det var en konstig windowsuppsättning
Att man har "hemmamappar" på serverdiskar är väl iofs inte ovanligt… Men enbart? Vart har du alla templates och jox?

Inställningar och mallar och sånt hamnar på C: under min användarprofil. Men det är fixat det så att jag kan komma åt mina filer och mail från andra datorer på jobbet eller hemifrån. Så fort jag loggar in på någon annans dator för första gången på jobbet så skapas det en ny användare på den datorn. Jag har tillgång till mina filer och mail (microsoft exchange server) men alla programinställningar, bookmarks, mallar osv måste skapas..

Det som är snyggt med detta är lätt tillgång till filerna och mail varsomhelst ifrån (från macen hemma) och det görs backup på det varje dag. Krashar datorn eller blir den stulen (har hänt förut) så är alla mina filer och mail/kalender/uppgifter kvar. Problemet är att man har kanske inte räknat med hur det blir när man inte är inkopplat och vill jobba eller köra iTunes (t ex på en bärbar dator som denna). De flesta här jobbar på stationära.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 10:53

Vet hur det är tänkt, och att det är tänkt att mitt under c://winnt/profiles/'usr' och "H://'urs' skall vara synkat...
(Så att jag kan jobba både från valfri dator och från "min" dator utan funkande nät)
Fast så som det funkar så begriper jag att man tittar på alternativa lösningar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 11:13

Flytta filer

Det är enklare än man tror, dock så måste du "flytta" in filerna i iTunes efter det att du ändrat plats på hemkatalogen för iTunes, men varför du hamnade under mina doc fattar jag inte, mina installerades (till mitt förtret) under c:/program/itunes/itunemusic eller liknande, så att efter importerat 3500 låtar fick jag flytta min hemkatalog i iTunes (min heter c:_jag/musik men din kan heta vad som på din egen hårddisk.

Efter det att du ändrat inställningarna under Arkiv - Inställningar - Avancerat så måste du importera filerna till iTunes igen - tänk dig för bara så att det inte resulterar i dubletter...
Du måste alltså importera filerna(mp3:orna) från iTunes du kan inte bara kopiera över dom från h:user/mydocs till nåt på c: utan måste importera dom via iTunes annars hittas dom inte av programmet

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 14:31

Jag kanske inte har uttryckt mig rätt. Det är inte musikfilerna som är på fel ställe. De är inte på H: De är på C: Det handlar om 2 filer som skapas automatisk när man för första gången startar iTunes . De filerna innehåller informationen om var musiken finns (som jag förstår så är det själva listan du ser i iTunes när du markerar "Library" till vänster, dvs alla dina låtar i ditt Bibliotek). iTunes läser de filerna för att hitta musiken och läsa den. Om man raderar dem så upptäcker man när man öppnar iTunes att biblioteket är tomt och hade du playlists så är de också borta. Då måste man importera musiken på nytt.

Dessa filer heter "iTunes 4 Music Library.itl" och "iTunes 4 Music Library.xml". I mitt fall hamnar filerna på H:My Music>iTunes. Om datorn är urkopplad så spelar det ingen roll om musiken är på min HD det kommer ett felmeddelande typ "The iTunes library cannot be saved error -50".

Jag har provat att installera om, urkopplat från nätet. Installeraren vägrar, det står "Invalid drive H:" När jag gjorde klart installationen inkopplat så fanns inte filerna på datorn. Försökte då att starta iTunes för första gången urkopplat. Då kom samma felmeddelandet. Startar inkopplat och kollar på H: ...Det har skapats en mapp som heter My Music och i den en "iTunes" mapp med filerna...

Jag börjar fundera...det måste väl finnas någon inställningsfil där man kan ändra så att iTunes går och letar någon annanstans än H: ...?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 15:13

Jag begriper precis hur du menar och jag har samma problem. Jag har dock inte problem med att spela eller starta iTunes eftersom jag har synkat hela min H: till lokal disk så jag kan jobba när jag är offline. Men jag tycker det är lite opraktiskt att ha mappen "My Music" på min nätverksenhet. Skulle vara snyggare att ha den i samma mapp som jag har min musik. Jag har försökt ändra på inställningar i applikationen men det verkar inte fungera. iTunes verkar automatiskt lägga in xml-filen i My Documents\My Music\iTunes vare sig man vill eller inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 15:22
Ursprungligen av Dahl:

Jag begriper precis hur du menar och jag har samma problem. Jag har dock inte problem med att spela eller starta iTunes eftersom jag har synkat hela min H: till lokal disk så jag kan jobba när jag är offline. Men jag tycker det är lite opraktiskt att ha mappen "My Music" på min nätverksenhet. Skulle vara snyggare att ha den i samma mapp som jag har min musik. Jag har försökt ändra på inställningar i applikationen men det verkar inte fungera. iTunes verkar automatiskt lägga in xml-filen i My Documents\My Music\iTunes vare sig man vill eller inte.

Den skapar tom My Music om den inte finns!!! Den ska bara dit, till H: Om det åtminstone kunde fråga att lokalisera "library" filen när jag inte är inkopplat, men nej det går inte!

Synka H: hur gör du det?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 15:33

När jag är uppkopplad på nätverket högerklickar jag på "My Documents" i utforskaren och klickar på "Make available offline". Sen har jag ställt in så mappen synkroniseras varje gång jag loggar in / ut från datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 17:17

Bra!!

Jag håller på med att synca. Att det kunde vara så enkelt!! Man lär sig något varje dag.

Tack, jag ska testa det nu...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 19:33

Drar upp tråden igen...

Sitter med en PC i skolan, min "Mina Dokument" mapp ligger på en server, men jag kan komma åt den offline. Nu har jag fått ett kosntigt fel i iTunes, när jag startar de så kommer förljande ruta upp:

När man klickar ok så startar iTunes efter en lång stund (2 min kanske...). Då har alla mina podcasts försvunnit och en del info om låtar.

Jag har testat att installera om, ingen skillnad. Testat att ta bort/ändra namn på filen, går ej för den är skriv-skyddad...

Nån som har några tips?

1
Bevaka tråden