Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Ipod Shuffle 512 MB

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick min 512:a...

Fick min 512:a förra veckan (beställde vid niotiden samma kväll som keynoten). Den är riktigt trevlig att använda, med bra ljud.

Den enda missen är att knappen för att sätta av och på den är helt slät. Om den dessutom står i något av sina ändlägen är den inte lätt att flytta på den med torra fingrar. Den hade gärna fått ha en liten förhöjd ribba tvärs över. Som det är nu har formen fått gå före funktionen...

/Erik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-29 00:34
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Den enda missen är att knappen för att sätta av och på den är helt slät. Om den dessutom står i något av sina ändlägen är den inte lätt att flytta på den med torra fingrar. Den hade gärna fått ha en liten förhöjd ribba tvärs över. Som det är nu har formen fått gå före funktionen...

/Erik

Kan nog hålla med... Knapparna på framsidan är däremot klockrena. Man hittar rätt även om man har podden under en tröja.
Har testat med lite olika låtladdningar. Laddar man in 10-15 album i "rätt" ordning kan man hoppa mellan albumen genom att skifta över till shuffle, växla låt och sedan växla över till rak låtordning igen (man hamnar förvisso inte på första låten men ändå). Det är just i dessa lägen som knappen baktill känns för slät ibland. Det lär väl förvisso inte dröja länge innan det kommer lösningar på det här... Man kan kanske klippa till en bit antihalk-tejp...
Men slumpvis laddning är också hur skönt som helst... Det dyker upp musik som man glömt att man hade.

En annan suverän grej är att kryssa i att iPodens innehåll ska ligga kvar i iTunes. Då kan mixtra och bättra på innehållet efterhand och så fort man kopplar in iPoden igen uppdateras den med senaste tilläggen. Perfekt när man få till en perfekt blandning när man ska resa bort ett par dar...

Hade egentligen tänkt att gå ut ikväll men klockan börjar snart bli för mycket... Hade inte räknat med att det skulle vara så kul att spela luftgitarr...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-29 01:02
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Den enda missen är att knappen för att sätta av och på den är helt slät. Om den dessutom står i något av sina ändlägen är den inte lätt att flytta på den med torra fingrar. Den hade gärna fått ha en liten förhöjd ribba tvärs över. Som det är nu har formen fått gå före funktionen...

Reagerade oxå på det...en enkel "ribba" på knappen hade räckt...

Ursprungligen av Pär:

Bara för att glädja dig till ett smart val (typ ironi ) kan jag nämna att min stog "open" till fem i åtta i går kväll, och nu är den ute och åker TNT-bil på göteborgs gator sedan i morses...

Oj, det låter ju spännande. Min har stått på "open" sen den 20/1. Börjar tröttna nu. Det skulle ju inte skada om de införde lite mer specifika statusmeddelanden...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:34
Ursprungligen av TZW:

Oj, det låter ju spännande. Min har stått på "open" sen den 20/1. Börjar tröttna nu. Det skulle ju inte skada om de införde lite mer specifika statusmeddelanden...

Har du inte ens fått "on or before" ännu?
Synd för dig för den är faktiskt jäkligt bra.
Har använts dagligen i snart en vecka nu och det är så smidigt…
Smidig på ett sätt som aldrig iPod blir…
(Fast så kan ju Shufflen nästan bara en sak, men det gör den jäkligt bra…)

Ursprungligen av Pär:

Har du inte ens fått "on or before" ännu?

Jo, jo, det fick man ju direkt. 17/2. Men man är ju sugen... och det står ju "or before", så man blir ju tvungen att kolla status nästan dagligen. Usch, vad patetisk man är

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 20:02
Ursprungligen av TZW:

Jo, jo, det fick man ju direkt. 17/2. Men man är ju sugen... och det står ju "or before", så man blir ju tvungen att kolla status nästan dagligen. Usch, vad patetisk man är

Kolla igen, min ändrade status just vid åttatiden på kvällen

Vad i helvete! Jag beställde ju min dagen efter den lanserades!
Jag får den typ om två veckor.

Ursprungligen av Laseranders:

Vad i helvete! Jag beställde ju min dagen efter den lanserades!
Jag får den typ om två veckor.

Va skumt? Jag beställde en 1GBare, oxå dagen efter lanseringen och den kommer nog till mig (i norrland) idag. Den var i Örebro i förrgår.

*längtar*

Hur leverereras min Shuffle

Ursprungligen av Viklund:

Va skumt? Jag beställde en 1GBare, oxå dagen efter lanseringen och den kommer nog till mig (i norrland) idag. Den var i Örebro i förrgår.

*längtar*

Bestälde min 1G den 11/1, fick leveransmeddelande i går. Det står att leveransen tar 3-4 arbetsdagar. Jätteglad förstås men lite orolig eftersom den är en present till frun och jag vill ju gärna få händerna på paketet innan henne. Därför undrar jag nu hur leveranserna går till (har aldrig beställt privat förut, bara till kontoret). Ringer de innan? Gör de ett försök och sen inget mer eller?

Open innebär att den inte börjat byggas (för Built To Order-maskiner) eller att den inte skeppats.

De kommer hem till dig för att lämna av. Om du inte är hemma lämnar de en lapp och då kan du ringa. Du kan alltid välja att hämta paketet själv, om du inte kan vara hemma när de kan komma. Men de måst nog göra ett försök först. Tror jag. Så har det varit för mig, både när TNT och UPS varit förbi.

Men vad Fan!?

  • Medlem
  • 2005-02-02 18:14

Vad ligger leveranstiden på applestore på nu tror ni.
Tjänar man på att beställa där eller vänta på att de kommer ut till butikerna (i Uppsala). Är ju riktigt sugen nu...

Någon som vågar gissa?

hämtade min 512a på kullander i malmö idag supernice e den. saknar inte skärm alls. synkade "Högsta betyg" och fick således en blandning av mina "bästa låtar"...och lät mig föras iväg till mina favoritljudlandskap

Så du har också blivit en sån där iPod-nörd...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:43
Ursprungligen av Leftrustle:

Så du har också blivit en sån där iPod-nörd...

Jo, den är ju så smidig… Två pillanden och sedan börjar det brôla.
Vanlig var så bökigt så man drog sig för att ta fram den den om det bara var några minuter…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-02 19:37
Ursprungligen av Pär:

Jo, den är ju så smidig… Två pillanden och sedan börjar det brôla.
Vanlig var så bökigt så man drog sig för att ta fram den den om det bara var några minuter…

Sedan jag fick klämma lite på Pärs, så har jag också blivit övertygad. Inte minst storleken, men att den är tunn och inte väger någonting!

Ska ha!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 21:19
Ursprungligen av hgus:

Sedan jag fick klämma lite på Pärs, så har jag också blivit övertygad. Inte minst storleken, men att den är tunn och inte väger någonting!

Ska ha!

Ehhhhh, kan ju lätt misstolkas det där....

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-02-02 19:54

Okej lät ju så inte så himla bra, har aldrig haft en mp3 spelare förut men har blivit som frälst av mac image och funderar nu på både en powerbook och shuffle. Det är alltså inte att rekommendera att köpa en shuffle? Ska ju tilläggas att den e dubbelt så billig som jos biliga modeller ^;.;^

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 20:05
Ursprungligen av ickash:

Okej lät ju så inte så himla bra, har aldrig haft en mp3 spelare förut men har blivit som frälst av mac image och funderar nu på både en powerbook och shuffle. Det är alltså inte att rekommendera att köpa en shuffle? Ska ju tilläggas att den e dubbelt så billig som jos biliga modeller ^;.;^

VA?

Rekommenderas å det bestämdaste

[font="times"](Om man vill lyssna på musik, som prylgrej är den lite begränsad… JoS är ju både blankare och har fler knappar, men det är väl det oxå allt…)[/font]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-02 21:20

Instämmer fullständigt med Pär...den kan helt klart rekommenderas! Har haft den runt halsen en vecka och den gör det den ska helt perfekt

Föresten hur fungerar shuffle funktionen?
Slumpar den fram låtarna helt, eller går den igenom alla låtarna i slumpvis ordning.
Personligen gillar jag det sist bättre.

vad är skillnaden?

Ursprungligen av Chaosstar:

Föresten hur fungerar shuffle funktionen?
Slumpar den fram låtarna helt, eller går den igenom alla låtarna i slumpvis ordning.
Personligen gillar jag det sist bättre.

Ursprungligen av el gringo:

vad är skillnaden?

Ja skilnaden är ju att om den bara slumpar låtar så kan ju samma låt komma tre gånger på raken rent teoretiskt.
Men om den spelar igenom alla låtarna, fast i slumpad ordning så kan ju inte samma låt komma igen förens alla låtar spelats upp.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 18:15
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja skilnaden är ju att om den bara slumpar låtar så kan ju samma låt komma tre gånger på raken rent teoretiskt.

Jo, men chansen är ju 1/240*1/240*1/240 = 1/13,8milj
Om man hinner lyssna på tre låtar i stöten sju gånger om dagen ungefär (är ungefär vad jag "marschar") så är ju "risken" för att det skulle inträffa en endaste gång en gång på fem tusen fem hundra år…
Så skulle din iPod Shuffle hålla extremt bra (och USB stå sig som standard) så borde det inträffa en endaste gång för dig eller för någon av dina "Shuffle"-ärvande avkommor ungefär 150 generationer frammåt.

Med tanke på att det är ganska lätt att hoppa över en låt så tror jag inte det är något problem som många kommer att reta sig fördärvade på.

(Med en 512:a så inträffar det iofs inom 12 generationer, men jag tror man klarar den krisen oxå)

Ursprungligen av Chaosstar:

Men om den spelar igenom alla låtarna, fast i slumpad ordning så kan ju inte samma låt komma igen förens alla låtar spelats upp.

Men å andra sidan är ju slumpen 1 för sista låten och man kan ju knappast prata om "Life in Random" då…
Är ju läge att reklamera för falsk marknadsföring och kommer garanterat inträffa inom 16 timmar (eller 7 timmar för 512:an).

Om man jämför garanterat utfall inom 7 timmar med troligt utfall inom 150 generationer så tror jag att den lösning Apple valt är smartast

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 09:21
Ursprungligen av Chaosstar:

Föresten hur fungerar shuffle funktionen?
Slumpar den fram låtarna helt, eller går den igenom alla låtarna i slumpvis ordning.
Personligen gillar jag det sist bättre.

Den slumpar med återläggning (tycker jag det verkar som).
Fast iom att man har en hundra, tvåhundra låtar så blir skillnaden i praktiken liten...

  • Medlem
  • 2005-02-03 10:06

Mina barn ..11 och 13 har haft sina nån vecka nu ..och det funkar klockrent de har t.o.m fixat iTunes hemma hos sin mors PC och laddat dom på baksidan PC-tornet

.... funderar faktist själv på om inte shufflen skulle kunna passa mig istället för minin vissa gånger.Det är ju så enkelt att hantera 100-200 låtar ..byta ut och hålla den uppdaterad.

Jag var nästan säker på att den skulle komma i början av den här veckan, men inte Fan! Den lär säkert inte ens komma den 7:de som den ska

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 16:41
Ursprungligen av Laseranders:

Jag var nästan säker på att den skulle komma i början av den här veckan, men inte Fan! Den lär säkert inte ens komma den 7:de som den ska

Jag beställde nog samma dag som dig och var säker på att jag skulle få den i mitten av veckan men icke.

Bevaka tråden