citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
tack, men det säger mig absolut ingenting. Vad är root-lösenord? Och vad är "i terminalen"? Som sagt har jag aldrig varit "i terminalen"... Det närmaste jag har erfarenheet av är rootbeer och det gillade jag inte. För att inte tala om en floater: rootbeer med glass!?
Om du absolut inte vill in i Terminalen så är det lättaste sättet att boota om i OS 9 och ta bort mapparna.
Root-lösenordet är det lösenord som root-användaren har. root-användaren kan göra vad som helst på datorn, inklusive att radera varenda fil på hårddisken. För 99% av användarna finns det inget som helst skäl att logga in som root, däremot är riskerna uppenbara om man inte vet vad man gör när man är inloggad som root. Därför är root-användaren inte aktiverad efter en normalinstallation av OS X.
Eftersom du frågar efter root-lösenordet har du antagligen inte aktiverat root-användaren, vilket innebär att det inte finns något root-lösenord.
Det Mikael syftar på när han skriver root-lösenordet är ditt admin-lösenord.
Var försiktig när du använder sudo rm -r. Det programmet kommer att radera den mapp du anger efter kommandot, och alla undermappar. Se till att du skriver rätt.
Om du i skriver
sudo rm -r "/Users/sofie Raderat"
förutsatt att du vill ta bort mappen "sofie Raderat" i Usersmappen bör det som sagt bli rätt.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se