Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar sleep, egentligen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-06-30 22:31

Jag kör en kub med 10.1.5 som server hemma och är mycket nöjd. För att göra den så tyst som möjligt så har jag satt sleep-inställningen för skärm och hårddisk till 5 min, medan systemvila är avstängt.

För ett par dagar sedan började jag köra ytterliggare serverprogramvara (Sendmail, Tomcat, mm) och nu går hårddisken aldrig ner i vila längre. Jag får väl stänga av en och en av serverprocesserna och se vad det är som orsakar problemet, men tills dess: Är det någon som vet exakt hur hårddiskvila fungerar och om fler operationer än läsa och skriva hindrar vila?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 17:10

MacOS X swappar rätt ofta på hårddisken tack vare nya vmem hanteringen. Tyvärr blir det sådana problem då. Minnet läser och skriver ofta.

/glemme

Till Glemme:
Apropå ditt svar till ovan...
En tanke jag fått ofta när jag läser en del trådar är slangspråket som används bland oss macare.
För nybörjare (och andra åxå) kan det bli svårt att förstå.

Vore trevligt om de som använder slang kan dela med sig det riktiga uttrycket/ordet i parantes. Går det?

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 17:27

Självfallet. Ser själv att mitt svar är väldigt rörigt.

Anledningen till att hårddisken hålls igång är att den gör det så länge program ligger och kör. En process som inte används på 20 sekunder skrivs ner till hårddisken. Sedan tas den upp därifrån igen (Detta med hjälp av det virtuella minnet, vmem.)
Att nu pax har problem beror troligtvis på att sendmail och tomcat ligger och väntar på förfrågningar eller helt enkelt har en liten tid som den inte gör något, då skrivs den ner på disk och läses sedan upp igen när den behöver. Därför är hårddisken aktiv hela tiden.

Förut kunde man stänga av det virtuella minnet och därmed stänga av hårddisken när man inte använde den. Tyvärr går inte det längre.

Ber om ursäkt för mitt kaotiska skrivande ovan. Lovar att bättra mig.

/glemme

Man tackar!

Gambit

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 18:08

Känns som om jag borde veta detta men icket. Skrivs alla processer ner som inte är använda på 20 sek, eller handlar det bara om processer som i annat fall inte skulle få plats i det fysiska minne? Tänke om man har väldigt mycket minne, swappas processerna ändå ner till disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 18:36

allt swappas ner på disk för att få plats med nya processer i ram.

du kan se detta i terminalen genom att skriva ps -ax

som jag ser nu så står det på en av processerna:
272 ?? Ss 0:00.82 cron

Där Ss står för att processen sover och är helt nerskriven till hårddisken.

se mer info på "man ps" och "man top"

/glemme

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 18:52

ok, tack. Men ponera att alla procresser får plats i minnet även de som inte använts på 20Sek. Kommer de att swappas till disk iaf?

Har provkört "ps -ax" och sett att ganska många hade swappats ner på disk. Körde dessutom top och ser då att det är 334 MB minne ledigt. Är inte det lite märkligt? Eller är det fullt normalt?

  • Medlem
  • 2002-07-01 23:37

Jag har provat att stänga av server-processerna en och en och det visar sig att Tomcat är den som hindrar hårddisk-vila. Sendmail kan ligga på i bakgrunden utan att hindra hårddisken från att gå ner i vila.

Om det är någon som inte visste det redan så är Tomcat i sig är bara en instans av Java-VM:en så nästa steg är nog att testa om vilken Java-process som helst hindrar hårddisk-vila. Sedan kan jag också prova att byta till en anna servletmotor som kanske beter sig annorlunda.

Vad det gäller process state "Ss" (när man skriver ps i terminalen) så står det första för att processen sover mindre än 20 sekunder och det andra för att den är en session leader (har med processhantering under Unix att göra). Bokstäverna säger vad jag vet ingenting om huruvida processen behöver utswappning (virtuellt minne) eller ej.

Processen kan sova en stund, vakna upp, läsa i minnet, skriva i minnet och sedan somna, allt utan att hårddisken behöver vara involverad. Om minnet man läser eller skriver i är utswappat behöver givetvis hårddisken gå igång.

Observera att om man vill kika på processens state med ps-kommandot så betyder ordningen på bokstäverna (i det här fallet lilla och stora S) väldigt mycket.

1
Bevaka tråden