Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Labeltryck

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena igen!

Verkligen bra forum det här, verkar besitta mycket kompetens många här måste jag säga!
Jo, när jag ändå håller på att lära mig hur tryckningen av fodral och cd-label går till har en till intressant fråga kommit fram =).

När man trycker cd-label'n och låt säga att man inte vill ha en vit bottenplatta utan trycka cd'n med en "metallisk look" ...
Kan man då bara färgkonvertera en bild man har i photoshop enligt deras färgprofil och sedan montera den helt rätt upp och ner i Quark?
Säg att bilden har en ljusblå bakgrund med ett typ ansikte på, vad kommer detta att resultera i trycket på cd'n?

Något speciellt man ska tänka på i övrigt vid label-tryck?...

Ha det gott!

Du vill alltså CMYK trycka direkt på labeln?

Ursprungligen av mmmikael:

Du vill alltså CMYK trycka direkt på labeln?

Inte så bra kanske konvertera om till någe annat format ... rgb?

Jag har inte hundra koll men där jag brukar pressa så trycker de antingen PMS (dvs vektorgrafik) eller CMYK. CMYK kostar extra och blir väl sådär. De rekommenderar att man har vitt som grund men det går att göra som du säger. Bilden ska bli metallisk men kan säkert variera från presseri till presseri. Tänk på att mycket smådetaljer inte kommer med i trycket, så är det ett detaljerat tryck bör du strunta i det.

Messa mig gärna privat om du behöver hjälp...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 22:29

Problemet med att trycka utan vit botten är att de olika färgerna har olika transparens och resultatet kan bli lite hur som helst. Ibland riktigt fräckt...men du har som sagt ingen kontroll om du inte kan få se arbetsprover på samtliga färgkombinationer (vilket blir en omöjlig uppgift.

Ursprungligen av Schuckert:

Problemet med att trycka utan vit botten är att de olika färgerna har olika transparens och resultatet kan bli lite hur som helst. Ibland riktigt fräckt...men du har som sagt ingen kontroll om du inte kan få se arbetsprover på samtliga färgkombinationer (vilket blir en omöjlig uppgift.

Sant sant det du säger ... resultatet kommer som ett brev på posten typ

mmmikael: Du har PM!

Det finns en hel del info om olika tryckmetoder av label print på den här sidan, klicka här
Sidan funkar inte med Safari eller Firefox, men med Explorer kan man scrolla i sidled och komma åt alla menyer. Där finns även mallar för alla upptänkliga format till allt som har med CD- och DVD-produktion att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 11:07

Om du ska trycka på CDn direkt så kan du ju prova detta för att se i alla fall åt vilket håll det barkar.

Skriv ut ditt jobb på transparant film, typ overhead. Lägg den på en spegel så ser du ungefär vilka effekter du får.

Tänk även på att de screen trycker (grovt raster) så detaljerna försvinner.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Enligt info CD-Plants hemsida så kan man trycka både med screen och offset.

1
Bevaka tråden