Alltså, vad jag vet så är det väl i stort sett omöjligt för en LCD-skräm att bli suddig i samma bemärkelse som en CRT, så jag tror inte det är skärmen det är fel på, snarare nåt i systemet som du säger, kanske fonterna. Du ska dock veta att om man kör lägre upplösning än LCD-skrämens fysiska upplösning (i ditt fall 1024x768) så blir allt suddigt eftersom den lägre upplösningen skalas upp i 1024x768.
Har du kalibrerat skärmen nån gång med systemets kalibreringsverktyg som finns under bildskärmsinställningarna? Där kan man ställa in kontrast, färgvärden osv som enligt mig är ett måste för att få optimal bild. Framför allt kontrasten bör dras upp där. Om du någon gång har kalibrerar där kan det vara så att systemet på något sätt automatiskt ändrat tillbaka till defaultvärden. Gå till systeminställningar -> bildskärmar och välj Färg högst upp. där kan du se om du har några kalibreringar du har gjort, testa o välj nåt där o se om det blir bättre. Om inte så kan du trycka på knappen "Kalibrera..." och greja lite där och se om det blir bättre då. Lycka till!