Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt är mapp-namnen på engelska. Why...?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-23 11:13

Upptäckte precis att mapparna ändrat språk. Program har blivit Applications, Bibliotek blivit Library etc.
Jag håller på så mycket både med engelska och svenska, så det är möjligt att det varit så här ett tag utan att jag tänkt på det.
Det är bara mapp-namn som ändrats. Övrigt i Finder, menyer och sådant, är fortfarande på svenska.

Vad göra? Och hur kunde det bli på det här viset?
Jag har ändrat ikoner med CandyBar, men det är ett bra tag sedan och jag kan nästan svära på att mapparna varit på svenska ett bra tag efter det.

/Bosse

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-23 11:16

Under finderinställningarna - Avancerat så kryssar du ur rutan "visa alla filnamnstillägg" så kommer det nog lösa sig.

  • Medlem
  • 2004-11-23 11:35

Mapparnas namn är egentligen på engelska, alltid. Även om du har svenska inställt.
Dock brukar Finder översätta åt dig, så du får svenska namn. Ibland. Ibland inte...

Åtminstone med 10.2 får du engelska namn i filhanteraren, men svenska namn om du använder spara/öppna dialog-fönster. Lite förvirrande och okonsekvent, får man medge.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-23 11:34

Fantastiskt! Så enkelt och ändå så avgörande.

Två frågor:
Vad har filnamnstillägget att göra med vilket språk som visas?
Vad var det som ändrade det hela så det blev engelska?

/Bosse

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-23 11:37

Det är en bugg som varit med ganska länge men inte blivit fixad då den bara drabbar icke-engelska system.

Varför det blev så på din dator vet jag inte, om du inte varit där själv och pillat förstås.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 20:00

För att sammanfatta; klickar du i knappen "visa filnamnstillägg" visas filer och mappar som de egentligen ser ut, dvs på engelska och med tillägg.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-23 20:58

Aha. Oki, då fattar jag.
Tack!
/B

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-05 18:35

Underbar resurs det här 99Mac, hade drabbats av samma bug jag med idag, men fick ju svar direkt genom att bara söka på "mapp engleska" tror jag det var jag sökte på.

Buggen finns fortfarande kvar.

Jag har aldrig inställningen för att visa filtillägg aktiverad på de system jag installerar. Trots detta så är det mer regel än undantag att namnet på mapparna i hemmamappen blandas friskt mellan svenska och engelska. Har inte lagt ner någon tid på en lösning så känner ni till en sådan så...

Svenskt PRO har ni väl i alla fall valt i Internationellt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-06 12:32

Men detta kan väl inte räknas som en bug, eller?
Det måste väl vara medvetet de har stängt av läsningen av .localized-filerna, eftersom de inte har något att göra med filändelserna att göra, och måste då innebära mer medvetet skriven kod, inte bara "kodfel". Jag skulle snarare tippa på att funktionen bara inte är helt korrekt/praktiskt namngivet.

Systemen är inställda på svenskt hela vägen. Jag tror det hör ihop med buggen som gör att man efter omstart får amerikanska inställningar. Det finns flera trådar om detta sen tidigare. Hoppas Tiger fixat detta en gång för alla.

Jag drabbades som switcher även jag av denna bugg igår natt.. blev riktigt nervös där ett tag men sen sökte jag på 99Mac och kunde hitta felet(buggen) å allt är tbx som normalt nu!

Lite dåligt egentligen att en sådan bugg inte fixats tycker jag!

Så här ser det ut i verkligheten i Sverige idag.

Min dator visar ett mappnamn fel.
En kollegas dator visar ett mappnamn rätt och resten fel.

Vi har aldrig aktiverat "Visa alla filnamnstillägg" på någon dator här. Systemen är städade efter konstens alla regler med Cocktail osv.

Dum fråga, men har du kryssat i Visa Filnamnstillägg.
Loggat ur
Loggat in igen och gått tillbaka och kryssat ur Visa Filnamnstillägg?

Ibland får man trixa lite.

Kasta com.apple Finder plist har du kanske också försökt med.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-12 11:18

Hej

Vet inte om min fråga har direkt med denna tråd att göra men det handlar oxså om språk.
I min hemmapp har jag mappar som heter "Filmer" "Musik" m.m när jag kopplar den till en PC så str det "movies" "Music" på PC´n
Lite coolt att den översätter, men varför ocg hur gör den det ??

  • Medlem
  • 2005-02-12 11:35

I dessa mappar finns en dold, tom fil med namnet .localized. Denna talar om för OS:et att den ska översätta till det valda språket. Eftersom ex Windows inte har funktionen, kommer naturligtvis mappens "rätta" namn att visas.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-13 09:39
Ursprungligen av SirN:

I dessa mappar finns en dold, tom fil med namnet .localized. Denna talar om för OS:et att den ska översätta till det valda språket. Eftersom ex Windows inte har funktionen, kommer naturligtvis mappens "rätta" namn att visas.

AHA...så fiffigt....av OS X då alltså

VI har aldrig ens aktiverat funktionen med visa filnamnstillägg men jag kan testa och återkomma. Kasta Finders prefs har ingått i städeriet jag nämnde.

Nu har jag trixat med filnamnstillägg av och på och loggat ut mellan varven. Raderade dessutom Finder-prefs. Ingen skillnad.

1
Bevaka tråden