Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

musval i photoshop

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite difus Rubrik kanske...

Undrar vad för mus ni använder som arbetar i photoshop?

Inga trådlösa möss har hittills fungerat bra nog för mig. En vanlig MS Intellimouse Optical gör jobbet här.

MS Intellimouse Optical gör jobbet här ibland... (läs sällan)
Wacom Intuos är beroendeframkallande

Jag kör med Logitech MX 510 och det har funkat länge för mig.
Jag använder mest snabbkommandon via tangentbordet, men några har jag faktiskt i musen också.

- Slice -

Tillägg !!!

Det är viktigt att ha "rätt" underlag för alla typer av möss, även optiska om man vill ha lite precision.
Jag har en klassisk grå filtduk nu och den funkar bra. Men min fina blanka applemusmatta med ett stort svart fint äpple på funkade inte alls.

- Slice -

Ursprungligen av blodsugare:

Lite difus Rubrik kanske...

Undrar vad för mus ni använder som arbetar i photoshop?

Logitech Mouseman Dual Optical använder jag, funkar bra. Jag skulle dock vilja ha ett ritbräde, men har inte orkat kolla upp om lågprisalternativen funkar någe bra på mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 10:47

Jag har MS Intelimouse, men har dessutom Wacon Intous (ritplatta). Måste säga att det är ett stort lyft mot mus. Funderar dock på att byta ritplattan mot en mindre, har nu A4+ vilket väl stort för mina behov.

Tack för era svar.
Jag med sugen på en billig waccom, men vet inte riktigt hur en sådan funkar...

Finns det inga bra reviews?

Vart kan man testa en waccom?

Ursprungligen av blodsugare:

Tack för era svar.
Jag med sugen på en billig waccom, men vet inte riktigt hur en sådan funkar...

Finns det inga bra reviews?

Vart kan man testa en waccom?

Jag har en sån här:
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=20F1EFEE84FA46A0B2DDA27207492608733562&CatPath=Eq0q1q19q21&CampPath=Eq0&SelectedWAG=15666&IsCampaign=N&NoCache=2%2F8%2F2005+4%3A32%3A30+PM#q15666

Fungerar förvånansvärt bra för att vara så billig. Jag har dock svårt att tänka mig att den skulle vara lika bra som en Wacom.

Ursprungligen av blodsugare:

Tack för era svar.
Jag med sugen på en billig waccom, men vet inte riktigt hur en sådan funkar...

Finns det inga bra reviews?

Vart kan man testa en waccom?

Trust tillverkar ritbrädor som är nästan* lika bra som wacom, men jag har bara kört med en på PC och (som sagt) inte orkat ta reda på hur bra stöd de har för mac. De är iaf mycket billigare.

*På den som jag provade gick det till exempel inte att använda baksidan av pennan som "sudd", utan man var tvungen att byta verktyg i photoshop. Det var väl iofs enda skillnaden jag märkte.

Nu kommer säkert alla att dåna, men jag använder nästan uteslutande min styrplatta på PowerBooken. Jag tycker det är så skönt att vara nära tangentbordet med snabbkommandona och har fått upp rätt bra precision på styrplattan för att göra fina friläggningar mm.

Har en billig Wacom, men den är inte bra och den har mindre precision än vad jag har med min styrplatta. Skulle nog kosta på mig något dyrare, då blir jag nog mer nöjd.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-09 07:20
Ursprungligen av CyberPet:

Nu kommer säkert alla att dåna, men jag använder nästan uteslutande min styrplatta på PowerBooken. Jag tycker det är så skönt att vara nära tangentbordet med snabbkommandona och har fått upp rätt bra precision på styrplattan för att göra fina friläggningar mm.

Har en billig Wacom, men den är inte bra och den har mindre precision än vad jag har med min styrplatta. Skulle nog kosta på mig något dyrare, då blir jag nog mer nöjd.

Min fru började på samma sätt, men jag mer eller mindre tvingade henne att byta till en Wacom Intuos3. Tror inte hon ångrar det idag, själv får jag krupp när jag försöker göra precisionsarbete med styrplattan.

Jag är en smula imponerad av dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 06:00

Hatten av om du kan jobba effektivt med pilljobb i PS med endast musplattan.

Jag hade fått panik efter ett par minuter

Det gäller att hålla musplattan ren i alla fall, det är en sak som är säker... minsta lilla fettfläck och man får spunk.

ingen som testat: Wacom Graphire 3 A6 modellen. Är den för liten för att pilla med 1600x1200+ bilder? Bra sugen på en...

  • Medlem
  • 2005-02-09 15:35

Vilken mus

Ursprungligen av blodsugare:

Lite difus Rubrik kanske...

Undrar vad för mus ni använder som arbetar i photoshop?

Har ganska nyligen bytt till Logitechs flaggskepp MX1000 som använder laser istället för optisk avläsning. Måste säga att det är den bästa mus jag använt till DTP än så länge. Upp till 20 ggr mer exakt än en vanlig optisk mus. Rekommenderas! Bäst pris på den (599:-) har de på ett ställe i stockholm som heter Tricom (finns visst i gävle och uppsala också). Alla andra tar kring 7-800 för den. Passade på o köpa när jag var uppe under nyåret.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har ganska nyligen bytt till Logitechs flaggskepp MX1000 som använder laser istället för optisk avläsning. Måste säga att det är den bästa mus jag använt till DTP än så länge. Upp till 20 ggr mer exakt än en vanlig optisk mus. Rekommenderas! Bäst pris på den (599:-) har de på ett ställe i stockholm som heter Tricom (finns visst i gävle och uppsala också). Alla andra tar kring 7-800 för den. Passade på o köpa när jag var uppe under nyåret.

Om de bara kunde få ändan ur och göra en med sladd också...

ingen mera som testat trust rit plattan, fanns en för 299 kr såg jag... är sugen

1
Bevaka tråden