Om du berättar mer vad du tänker göra med informationen så har vi andra det lite lättare att välja ett bra svar.
Jo, det kanske är ett bra alternativ!
Anta att jag har en dator, med en server monterad på skrivbordet. Varje dag kopplar jag upp mig mot denna server via ett alias. Allt är frid och fröjd.
Sen får jag en ny dator i nätverket. Denna dator vill också koppla upp sig mot servern. Problemet är att jag inte vet vilket IP-nummer servern har och när jag bläddrar bland servrarna på nätet finns inte en, utan kanske 100 olika servrar, alla med kryptiska namn som t ex "ARTCU122".
I det läget vill man enkelt och smidigt kunna ta reda på den första serverns IP-nummer, utan att störa (dvs försöka få tag i) IT-ansvariga eller bläddra på nätverket efter rätt server.
Detta scenario utspelar sig ofta när vi levererar nya maskiner till kunder. Ingen vet vad ett IP-nr är och att få tag i en person som över huvudtaget har nån koll är betydligt jobbigare än att kolla upp IP-numret själv. (Eller maila det nämnda aliaset till den nya datorn etc etc)
I OS 9 var som sagt detta inget problem, men i OS X har jag ännu inte hittat någon lösning.
df -h gav inte det resultat jag ville ha:
[FONT="Courier New"]Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/disk0s3 74G 66G 8.0G 89% /
devfs 89K 89K 0B 100% /dev
fdesc 1.0K 1.0K 0B 100% /dev
<volfs> 512K 512K 0B 100% /.vol
automount -nsl [342] 0B 0B 0B 100% /Network
automount -fstab [345] 0B 0B 0B 100% /automount/Servers
automount -static [345] 0B 0B 0B 100% /automount/static
afp_0TQCUU0QrIpc0SIsoD272sQ5-1.2d000005 30G 26M 30G 0% /Volumes/Attila
[/FONT]
Jag vill alltså ha IP-numret eftersom jag VET att det numret faktiskt går till den aktuella servern jag är ute efter. Så svårt ska det väl inte vara??