Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver snabb hjälp med InDesign

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver snabbt svar på hur man ändrar mariginalerna i ett dokument, dvs de yttre mariginalerna. Jag har suttit och gjort malldokument för flera olika sidor till en bok och upptäckte att jag nog måste öka mariginalen *en* mm i ryggen.... men jag vill inte börja om och lägga in nya stödlinjer och skit bara för en ynka mm.

Jag vet att man kan ändra dokumentmariginalerna i Quarken lätt när man håller på med mallarna, men jag hittar inget liknande för InDesign. Jag använder CS-versionen, men är ingen klippa på ID då jag är gammal Quarkare.

Hjälp!!

macmolarin skickade ett iChat mess till mig, så nu vet jag svaret!

Menyn Sida --> Mariginaler och spalter
(använder man engelsk CS är det Layout --> Margins and columns)

Nu kan jag sova gott!

Jag fortsätter i min egen tråd med en annan fråga istället:

Hur sjutton gör jag för att ställa in rätt Färginställningar? Jag har fått två profiler från tryckeriet för obestruket och bestruket papper (är troligen bestruket som detta ska tryckas på).

Jag valde Adobe RGB (1998) för RGB och tryckeriets icc-profil för CMYK under "Arbetsfärgrymder", men sen förstår jag inte vad jag ska ange under "Regler för färghantering". Där kan man ange för både RGB och CMYK "Bevara inbäddade profiler" eller "Konvertera till arbetsfärgrymd" eller "Av".

Blir det till exempel galet om jag använder samma profiler under Photoshop för bilderna jag skapar i CMYK som ska vara med? Blir det tårta på tårta, eller om jag slarvat i Photoshop, kan jag då be InDesign att konvertera till rätt färgrymd? Eller ska jag låta den vara av?

Sen undrar ja vad man ska använda för Konverteringsalternativ, där står det Motor och Återgivning och man kan välja olika alternativ där också (antar att Adobe (ACE) kan vara bäst som Motor, men "Återgivning"?

Å vad betyder "Använd svartpunktskompensation"? De flesta av bilderna (men inte alla) är skärmdumpar som ska monteras in. Gör det någon skillnad för dem med den funktionen på eller av, eller ska jag ställa in svartgenereringen i Photoshop för skärmdumparna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 08:24

Utgå från Europeisk prepress, byt CMYK profilen till den du fick från tryckeriet och spara sedan denna inställning. Gör allt detta i Photoshop. Ändra alltså inget annat än CMYK profilen.

I och med att du sparat detta som en inställning så kan du nu i InDesign kalla upp samma inställning och du har nu både Photoshop och InDesign på samma sätt.

Observera att om du ska byta profil på dokumentet i InDesign så måste du tilldela dokumentet den andra profilen.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Säkrast för skärmdumparna är att göra en egen cmyk-profil för photoshop med GCR satt till max svart, så slipper du fyrfärgssvart i texter i skärmdumparna. När du cmykat dem så tilldelar du, inte konverterar, profilen du fått från tryckeriet alternativt sparar den utan inbäddad profil. Då slipper du risk för konvertering cmyk-cmyk i Indesign sen.

För "återgivning"anses väl perceptuell vara det som återger bilder bäst och är det jag sett vara mest rekommenderat.

Tack Björn och Janne!

Om jag fattat det rätt så ska jag alltså inte göra tårta på tårta. Dvs inte tilldela samma profil både i InDesign och Photoshop, utan antingen eller? Vilket för mig verkar lämpligast att göra i Photoshop, då jag måste ändra svertgenereringen till maximal för skärmdumparnas skull.

Säg till om jag uppfattat det helt fel eller inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 16:43

Nä, jag tror att Indesign känner av vilken profil bilderna har. Om den inte stämmer med vad man ställt in kan Indesign antingen konvertera automatiskt eller bevara. Om det är samma profil sker ingen konvertering, alltså inget tårta på tårta. (Jag skulle nog sätta den på "Bevara inbäddade" för att slippa oönskade konverteringar.)

Själv använder jag inte färgstyrningen i Indesign. Så länge alla bilder har rätt profil så blir ju åtminstone de rätt. Färgplattor osv kan ju däremot se fel ut på skärmen, men det är oftast inte lika känsligt.

Jag tror jag gör som dig HL, jag gör ju justeringarna i Photoshop ändå å om någon färgplatta inte stämmer direkt på skärmen, so what. Jag tror det blir smartast så här. Om någon annan tycker något annat så hojta till.

1
Bevaka tråden