Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D70och 20D RAW bilds jämförelse.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-08 21:02

Jag har en längre tid fått resultat med D70 och raw som jag inte har varit riktigt nöjd med. Det gäller främst hur skuggor , mörka partier räknas frma från rawfilen. För att utröna om Canon 20D klarar färghanteringen bättre i skuggor gjorde jag denna raw test idag och med Photoshops RAW som programvara.

Jag har gjort några tillägg efter att ha läst Spots inlägg. Förklarar därför syftet med testen något utförligare! Även dragit ner och ändrat texten så den skall bli mer lättläst. (förhoppningsvis)

Programmet som valdes att konverterade rawfilerna från de båda kamerorna är Photoshop CS RAW .
Rawkonverterare har till uppgift att tolka rawdata från sensorn. Detta gör den genom att estimera en uppräkning av bildfilen i RGB. Dvs interpolera upp RGB data. Denna interpolering består i värden från enskilda pixlar och grannpixlar. Raw konverteraren gör därmed det arbete som sker inne i kameran vid en exv jpg bildfil. Tillägg: en bildfil består av 1/3 data och 2/3 gissad information=interpolering

Samtidigt som uppräkning sker presenterar Rawprogrammet en preview bild som kan användas för korrigering.

Raw konverterare klarar uppgifterna olika bra. Photoshop hade tidigare problem jmf exv Phase One. Felaktig tolkning/uppräkning/interpolering kunde ses , speciellt i svarta , skuggpartier, dessa blev bla röda jmf med PhaseOne.. Photoshops interpolering har blivit mycket bättre med tiden och skillnaden är idag liten.

Vad som är av intresse är: vilka rawdata tolkas överhuvudtaget, när är signalen för svag eller brusig, när fås ingen färginformation från en enskild pixel i de mörka partierna och är det samma hos de båda kamerornas sensorer vad det gäller utläsbar data.. Utifrån PS raw programvara fick jag fram följande

Det första jag la märke till är Canon histogram från samma motiv är hårdare beskuret i skuggpartierna vid val av kamerastandard och som fotograferat i programmet . Jag justerar därför in ytterändarna i histogrammet manuellt så all information från det vitaste till det svartaste kommer med i bildfilerna från de bägge kamerorna.
I rawfilen finns det metadata som informerar om kamerans inställningar vid fotograferingstillfället. Det finns ett flertal andra vitbalansinställningar att välja på bla auto , glödljus,dagsljus,skugga ,egen osv..

Bilderna slussades sen vidare till bildbehandlingsprogrammet.
Vid jmf nu mellan de båda kamerorna så är det inte bara Nikon D70bilden som uppvisar problem med färguppräkning i de mörka partierna. Photoshop Raw har likvärdiga svårigheter att tolka värdena i skuggpartierna från 20d .
Båda kamerorna uppvisar därmed liknande fenomen i de mörka partierna i bilden , om än något olika. Signalvärdet är för dåligt från de båda sensorerna och en tolkning/uppräkning kan ej ske i vissa delar av de mörka partierna.

Bilderna som jag lägger upp är tagna i 400ISO, ett iso tal som är bra ur reportagesynpunkt.
Nikonbilden är interpolerad upp till samma storlek som Canon, dvs 8 milj pixlar.

IMG=Canon DSC NEF=Nikon
Bild1 visar hela motivet som är komplext med ljusa högdagrar och skuggor.
bild2 visar utsnitt med detaljer och himmel.
bild3 visar brus och färgteckning i de mörka partierna. Här har Canon och Nikon likartade problem. Båda kamerorna har svårigheter att teckna ut vissa delar av de mörka partierna beroende på för svag signalnivå i skuggorna .
Bild4. Visar dels brus i skuggor samt hur Canon AWB ger en något blåare/kallare bild än Nikon .

Skillnader i vald färgtemperatur kan också ses i PS RAW av de metadata som följer med från de båda kamerorna. Cano AWB ger en något kallare=4650K bild och Nikon en något varmare=5250K.
Dessa skillnader i vald färgtemperatur kan även ses vid min tidigare jmf mellan kamerorna och jpg bilder. Väljer jag Autoläge i Photoshop Raw och Canonbilden så ändras den till samma värde som Nikon .

Slutsats: Oavsett om kameran heter D70 eller 20D så har de båda kamerornas sensorer problem med att ge information om färgvärden i skuggpartierna.
Där signalen/nivån är svag ersätter programvaran detta med en estimerad färginterpolering. Därav dessa sjokliknande fulaktigheter i skuggpartierna och som kan ses i bilder från de båda kamerorna.

Klicka på någon av bilderna så de kommer upp i eget fönster så ser du bättre
mvh

Senast redigerat 2005-02-11 18:44
  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-02-08 23:20

Om det är histogrammet på displayen du menar, så är det i alla fall så hos Canon-kameran att det INTE är histogrammet för RAW-filen som visas utan den samtidigt registrerade (och med kamerans parametrar behandlade) JPG-filen. (En RAW-fil är ju faktiskt ingen färdig bild ännu, bara en skock mätvärden från en CMOS- eller CCD-sensor.) Titta istället på histogrammen i ditt RAW-konverteringsprogram och gör exponeringsjusteringar där.

Samma sak när du tittar på färgtemperaturen; du kan ju själv välja vitbalans i efterhand om du arbetar med RAW-filer. Kameran sparar bara en parameter i RAW-filen som du har all rätt i världen att justera i efterhand. Däremot appliceras ju detta värde på den JPG-fil som kameran skapar. (Därmed inte sagt att man inte kan spara tid genom att vitbalansera manuellt vid fototillfället och sedan använda detta värde vid RAW-konvertering.)

En mycket användbar teknik är att göra två RAW-"framkallningar" från samma fil; en där man justerar för högdagrar och en där man justerar för lågdagrar och sedan lägger samman. Skulle vilja påstå att man med hjälp av detta, samt givetvis noggrann exponering, i en del situationer kan vinna minst två steg, om inte mer, i exponeringsomfång, jämfört med en JPG som konverterats direkt i kameran.

Senast redigerat 2005-02-08 23:34
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-09 11:20
Ursprungligen av spot:

Om det är histogrammet på displayen du menar, så är det i alla fall så hos Canon-kameran att det INTE är histogrammet för RAW-filen som visas utan den samtidigt registrerade (och med kamerans parametrar behandlade) JPG-filen. (En RAW-fil är ju faktiskt ingen färdig bild ännu, bara en skock mätvärden från en CMOS- eller CCD-sensor.) Titta istället på histogrammen i ditt RAW-konverteringsprogram och gör exponeringsjusteringar där.

Samma sak när du tittar på färgtemperaturen; du kan ju själv välja vitbalans i efterhand om du arbetar med RAW-filer. Kameran sparar bara en parameter i RAW-filen som du har all rätt i världen att justera i efterhand. Däremot appliceras ju detta värde på den JPG-fil som kameran skapar. (Därmed inte sagt att man inte kan spara tid genom att vitbalansera manuellt vid fototillfället och sedan använda detta värde vid RAW-konvertering.)

En mycket användbar teknik är att göra två RAW-"framkallningar" från samma fil; en där man justerar för högdagrar och en där man justerar för lågdagrar och sedan lägger samman. Skulle vilja påstå att man med hjälp av detta, samt givetvis noggrann exponering, i en del situationer kan vinna minst två steg, om inte mer, i exponeringsomfång, jämfört med en JPG som konverterats direkt i kameran.

I kamerans raw fil finns det meta data som talar om ett antal kamerainställningar vid fotograferingstillfället, bla vitballansering. Därav kan man utläsa att de båda kamerornas AWB tolkar
bilden olika= Canon något kallare se kelvintal jmf med Nikon.
Dessa metadata är underlag för rawkonverteraren när den skall räkna fram bilden , presentera bla färgtemperatur.
Det är sedan upp till var och en programmakare att skriva ett så bra program som möjligt, hur de kan utvärdera färgvärden från enskilda pixlar nivåer . Vid låga nivåer ökar felaktigheten vid uppräkning=interpolering därav de fula uppräkningsfelen i skuggpartier/lågdagrar.

det är också därför man kan se olika resultat från olika program av rawfilshanterare ex Nikon Capture, PhaseOne , Bibble och Photoshop .

Mvh.

Senast redigerat 2005-02-09 11:44
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-08 23:39

Hej Spot . Du har tydligen inte läst tidigare trådar av mig här på forumet, hur man exv använder raw konverterare.

Det är alltså vad kameran och sensorn ger till raw konverteraren. Använd raw konverterare denna gång PS.

Canon RAW information har backats in inom histogrammet eftersom det är klippt i skuggorna betydligt hårdare än vad Nikon gör. Fördelen är just den att du kan återskapa klippta högdagrar och skuggor till viss del, dvs det sensorn kan återge vad det gäller dynamiskt omfång
Vill du läsa mer kan du se tidigare tester, inlägg exv jmf mellan CS. Nikon och PhaseOne som raw konverterare eller hur du använder histogrammet som din bäste vän vid exponeringar. Eller varför ett högerförskutet histogram minskar brus i skuggor.
Sök på RAW

mvh

Senast redigerat 2005-02-08 23:52
  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-02-08 23:51

Det enda som påverkar rådatat är slutare, bländare och ISO-inställning (eftersom det sker en analog förstärkning av signalen från sensorn innan A/D-omvandlaren). Övriga värden, som exempelvis vitbalans, ljushet och kontrast, påverkar INTE rådatat, endast den i kameran genererade JPG-filen. Däremot sparas givetvis dessa värden i råfilen, men endast som värden, själva bilddatat är oförändrat. Ett RAW-konverteringsprogram kan sedan (och gör oftast så) välja att ta dessa värden som utgångspunkt.

Photoshops Camera RAW baserar inte sitt histogram på några värden som finns i RAW-filen, förutom själva bilddatat; den gör en lågupplöst förhandsbild (och utgår då oftast från de värden, ex vitbalans, som finns lagrade i RAW-filen) och genererar sedan sitt eget histogram. Justerar man sedan exponeringen görs en ny beräkning.

20D m fl Canon-kameror (jag har tyvärr inte nån Nikon, därför uttalar jag mig inte generellt) baserar sitt histogram på de JPG-bilder som skapas samtidigt som RAW-bilden registreras. Därför kan detta histogram vara missvisande och exempelvis indikera att man överexponerat en del trots att detta lika gärna skulle kunna bero på att man valt alldeles för höga värden på ljushet och kontrast i kameran.

Senast redigerat 2005-02-09 00:02

Intressanta bilder och ett bra test som du brukar göra miri!

Bild 1: Vilken kamera använde du för att ta denna bild?

Bild 2: tycker jag Canon visar en skarpare bild än Nikon som känns mer smooth kanske för mycket, jag tycker detta är tydligt om man tittar på lampans form.

Bild 3: Liten fråga.. Är det soljus som har slinkit in på Nikons bild, jag upplever denna som ljusare och inte lika mörk som Canons bild som jag upplever har en skvätt blått i sig, om det nu är soljus där och inte när du tog canon bilden, kan det ha påverkat att man tycker att nikon bilden känns ljusare eftersom det fanns solljud då?

Bild 4: Här tycker jag helt klart att den blåa tonen i Canons bild lyser starkt.. och jag finner Nikons bild mer sanningsenligt.

  • Medlem
  • 2005-02-09 00:24
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Bild 4: Här tycker jag helt klart att den blåa tonen i Canons bild lyser starkt.. och jag finner Nikons bild mer sanningsenligt.

Nu har jag ju inte sett huset i verkligheten, men på helhetsbilden ser huset lite småblått ut. Dvs, jämfört med andra detaljer på huset.

Vilken kamera tycker du ger bäst resultat, Miri?

Jag tycker att de är rätt lika, men Canon har ett litet övertag i resolution. Vilket knappast kommer som en överraskning.

Om man pressar dem, vilken kan få fram mest i hög- respektive lågdagrar?

Ursprungligen av stfm:

Nu har jag ju inte sett huset i verkligheten, men på helhetsbilden ser huset lite småblått ut. Dvs, jämfört med andra detaljer på huset.

Vilken kamera tycker du ger bäst resultat, Miri?

Jag tycker att de är rätt lika, men Canon har ett litet övertag i resolution. Vilket knappast kommer som en överraskning.

Om man pressar dem, vilken kan få fram mest i hög- respektive lågdagrar?

Förlåt jag har inte heller sett huset, jag gav helt enkelt min åsikt och visst kan huset i skymning verka blått hm

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-09 11:43
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Intressanta bilder och ett bra test som du brukar göra miri!

Bild 1: Vilken kamera använde du för att ta denna bild?

Bild 2: tycker jag Canon visar en skarpare bild än Nikon som känns mer smooth kanske för mycket, jag tycker detta är tydligt om man tittar på lampans form.

Bild 3: Liten fråga.. Är det soljus som har slinkit in på Nikons bild, jag upplever denna som ljusare och inte lika mörk som Canons bild som jag upplever har en skvätt blått i sig, om det nu är soljus där och inte när du tog canon bilden, kan det ha påverkat att man tycker att nikon bilden känns ljusare eftersom det fanns solljud då?

Bild 4: Här tycker jag helt klart att den blåa tonen i Canons bild lyser starkt.. och jag finner Nikons bild mer sanningsenligt.

Bilderna är tagna vid samma tillfälle. AWB autovitballanseringen i de båda kamerorna tolkar bilden olika, se skillnaden i kelvintal i min inledning. Bilder från Canon 20D är generellt lite kallare än Nikon när kamerorna är inställda i sina defaultlägen.

Canonbilden ger mer detaljer om än inte så mycket mer än vad Nikon återger. För att bilderna skall presenteras lika stora så är Nikon bilden interpolerad till samma pixelvärden som Canon.
Vid en normalbetraktning av en bild på 20 x 30 cm kan du inte se någon skillnad på 8 miljoner eller 6 miljoner pixlar.
Ögat har förmåga att se upplösning/detaljer motsvarande ca 6miljoner pixlar.

Bilderna som jag visar är uppdragna i 200% därav kan du se skillnader i bilderna.
mvh

Det är ju inte så konstigt att Canon-bilden är skarpare eller har ett litet övertag i resolution (eller upplösning som vi säger på svenska), Nikon bilden är ju interpolerad från 6 till 8 MP.

  • Medlem
  • 2005-02-09 01:38
Ursprungligen av capojava:

Det är ju inte så konstigt att Canon-bilden är skarpare eller har ett litet övertag i resolution (eller upplösning som vi säger på svenska), Nikon bilden är ju interpolerad från 6 till 8 MP.

Nej, snarare tror nog vissa att skillnaden skulle vara större. Detaljrikedomen är ändå ganska likartad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-09 02:05

Det börjar bi sent.
Läs igenom min text upptill. Spot påpekade några saker, när jag läste igenom texten så var den för enkel.

Vad jag ville testa idag var hur klarar Canons cmos av skuggpartier vad det gäller brus/signal. Till detta använde jag PS RAW konverterare och fann att det var små nyansskillnader. Dvs PS raw hade lika svårt att estimera utifrån de bägge kamerornas rawfiler och få bra färgvärden att räkna på vad det gäller de mörka partierna i bilden.
Nikon D70 ger mao inte så mycket sämre rawfilsinformation som skall tolkas och i detta fall av programmet PS RAW.

Att 20D har något högre upplösning har jag visat tidigare, skillnaden är inte stor men finns.

Bry er inte om färskillnaden, färgtemp.i bilderna. Vad jag här ville visa var att PS RAW tolkade de båda bildfilerna helt olika. Men dessa skillnader ligger nära även kamerornas egen inbyggda jpg konvertering.
DVS att NikonD70 ger något varmare bilder än Canon i jpg. Förr var det värtom, D100, D1X var blåare och kallare i default än Canon.

mvh

Senast redigerat 2005-02-09 02:18

miri, superintressant som vanligt (speciellt då jag står i valet och kvalet över vad jag ska köpa - det står nu mellan Canon 20D och Nikon D70 - ingen som vill sälja objektiv till någon av modellerna beggat, så jag kan bestämma mig lättare? ).

Själv tittade jag på lite andra delar i bilderna också, som brus i det blå, eftersom jag är lite överkänslig för det. Även om D70:n verkar mjukare i skärpan (vilket kan påverka bruset), så tycker jag ändå att den känns mer "dynamisk", speciellt när jag tittar på den första bilden med utsnittet i det soliga tornet, där Canonen kändes som den "klippte" lite i högdagrarna. (eller så är mina ögon för trötta).

Vad händer om du gör samma test med bilderna i Phase One, kan man se större skillnader mellan skuggpartier och högdagrar, mm i jämförelse av de båda kameramodellerna?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-09 12:27
Ursprungligen av CyberPet:

miri, superintressant som vanligt (speciellt då jag står i valet och kvalet över vad jag ska köpa - det står nu mellan Canon 20D och Nikon D70 - ingen som vill sälja objektiv till någon av modellerna beggat, så jag kan bestämma mig lättare? ).

Själv tittade jag på lite andra delar i bilderna också, som brus i det blå, eftersom jag är lite överkänslig för det. Även om D70:n verkar mjukare i skärpan (vilket kan påverka bruset), så tycker jag ändå att den känns mer "dynamisk", speciellt när jag tittar på den första bilden med utsnittet i det soliga tornet, där Canonen kändes som den "klippte" lite i högdagrarna. (eller så är mina ögon för trötta).

Vad händer om du gör samma test med bilderna i Phase One, kan man se större skillnader mellan skuggpartier och högdagrar, mm i jämförelse av de båda kameramodellerna?

Blått är svårast att hantera för alla sensorer då signalvärdet är lägre i denna kanal och mer förstärkning behövs.
Vad det gäller bildåtergivning- vi skall mäta upp det dynamiska omfånget hos ett flertal kameror och bakstycken och presentera dessa senare. (Väntar bara att få ner en D2x). Att vissa bilder kan se platta ut menar några beror på just kamerans förmåga till dynamiskt omfång.

Bildmässigt/BRUKSMÄSSIGT är idag Canon 20d något bättre än de andra mellanklasskamerorna.

PMA står för dörren och kanske Nikon presenterar en efterföljare till D100.

Oavsett märke så är alla slr kamerona bra från Pentax,Nikon,Canon , Minolta.

Skillnaderna är så små att det är tveksamt om du kan se några avgörande skillnader på en 20 x 30 kopia från någon av de uppräknade kamerorna, förutom i färghänseende vilket kan korrigeras.
mvh

Senast redigerat 2005-02-09 12:40

När *är* PMA? Jag tänker (äntligen) göra mitt inköp i april hade jag tänkt, så jag får några månader på mig att köra in mig på kameran innan min bröllopsfotografering i juli. Då kan det ju vara bra att veta om det kommer något i samma klass som Canon 20D från Nikon..... för att göra mitt val *ännu* lite svårare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-11 18:52
Ursprungligen av CyberPet:

När *är* PMA? Jag tänker (äntligen) göra mitt inköp i april hade jag tänkt, så jag får några månader på mig att köra in mig på kameran innan min bröllopsfotografering i juli. Då kan det ju vara bra att veta om det kommer något i samma klass som Canon 20D från Nikon..... för att göra mitt val *ännu* lite svårare.

En kamera som är mycket populär i USA vad det gäller att använda vid bröllopsfotografering är Fuji S2. Tydligen ger denna kamera behagligare hudtoner än andra kameror (Bilder rakt ut från kameran och inte korrigerade i ett bildbehandlingsprogram) om man skall tro de amerikanska fotograferna.
När kameran testades mot bla Nikon D100 och Canon D60 för något år sedan hade kameran det största dynamiska omfånget av testkamerorna.
S3 som jag tog några testbilder (se annan tråd) borde rimligen vara ännu bättre till bröllopsfotografering .
mvh

Senast redigerat 2005-02-13 14:09
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-09 17:01

PMA är i slutet av månaden i Orlando.
Det vore glädjande om Nikon fick "arslet ur vagnen "och kom ut med en efterföljare till den gamla D100.

mvh

Har en polare i Orlando.... jäklars vad sugen jag blev att åka dit... men jag har min envisa bok att göra, så det får vänta.

Någon som ska åka till Florida då?

På något sätt borde man kunna samla inlägg från Miri och kalla tråden "värt att veta om digitala kameror"...

Tack för att du delar med dig av dina tester Miri!

miri, nu tänker jag inte bli någon bröllopsfotograf direkt, utan detta är ett uppdrag jag tackat ja till, mest för att kolla om det är kul eller inte. Sen verkar S3:an rätt dyr, med tanke på att jag bara har kring 25.000 kr att spendera just nu på en kamera, ett hyfsat objektiv och en blixt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-13 14:12
Ursprungligen av CyberPet:

miri, nu tänker jag inte bli någon bröllopsfotograf direkt, utan detta är ett uppdrag jag tackat ja till, mest för att kolla om det är kul eller inte. Sen verkar S3:an rätt dyr, med tanke på att jag bara har kring 25.000 kr att spendera just nu på en kamera, ett hyfsat objektiv och en blixt.

Kameran är på tok för dyr. långsam, men ger bra bilder.

  • Medlem
  • 2005-02-13 14:29
Ursprungligen av CyberPet:

miri, nu tänker jag inte bli någon bröllopsfotograf direkt, utan detta är ett uppdrag jag tackat ja till, mest för att kolla om det är kul eller inte. Sen verkar S3:an rätt dyr, med tanke på att jag bara har kring 25.000 kr att spendera just nu på en kamera, ett hyfsat objektiv och en blixt.

Jag kan inte lika mycket som miri, såklart, men så här tycker jag;

Satsa på en 20d, eller en 300d och lägg resten på en EF optik. Då kan du ta bilder med ISO 400, när du normalt hade behövt 1600. Kolla också in Minoltas Maxxum. Bildstabilisering är väldigt bra att ha. Jag vet inte vad Nikons motsvarighet är, men annars är väl en D70 bra också.

Jag anser nog att optiken är viktigare än kameran i de flesta fall. Särskilt när man fotograferar en sak som ett bröllop, där huvudsaken är att huvudmotivet återges snyggt (dvs bruden ).

Jag skulle undvika blixt helt om det är möjligt. Fast på en fest är det kanske oundvikligt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-13 14:40
Ursprungligen av stfm:

Jag kan inte lika mycket som miri, såklart, men så här tycker jag;

Satsa på en 20d, eller en 300d och lägg resten på en EF optik. Då kan du ta bilder med ISO 400, när du normalt hade behövt 1600. Kolla också in Minoltas Maxxum. Bildstabilisering är väldigt bra att ha. Jag vet inte vad Nikons motsvarighet är, men annars är väl en D70 bra också.

Jag anser nog att optiken är viktigare än kameran i de flesta fall. Särskilt när man fotograferar en sak som ett bröllop, där huvudsaken är att huvudmotivet återges snyggt (dvs bruden ).

Jag skulle undvika blixt helt om det är möjligt. Fast på en fest är det kanske oundvikligt?

Instämmer, dock inte att 300D kan ses som ett bra alternativ. långsam uppstart, för slö och oprecis autofocus. Långsam i nerskrivning på minneskort, buffring mm.
Då är D70 betydligt vassare som kamera.
mvh

Senast redigerat 2005-02-13 18:49

Jag håller med om att optiken är viktigast och att det är bättre att satsa på bra glas i början. Jag måste bara bestämma mig för vilket system jag ska välja. Nikon D70 är lockande tack vare priset, då jag kan satsa på lite bättre glas, även zoomobjektiv med fast f-tal på 2,8. Det objektivet kan jag ju använda längre fram också (hoppas jag) när det blir dags för nytt kamerahusköp.

1
Bevaka tråden