- miri
- Medlem ●
- Lund
- 2005-02-08 21:02
Jag har en längre tid fått resultat med D70 och raw som jag inte har varit riktigt nöjd med. Det gäller främst hur skuggor , mörka partier räknas frma från rawfilen. För att utröna om Canon 20D klarar färghanteringen bättre i skuggor gjorde jag denna raw test idag och med Photoshops RAW som programvara.
Jag har gjort några tillägg efter att ha läst Spots inlägg. Förklarar därför syftet med testen något utförligare! Även dragit ner och ändrat texten så den skall bli mer lättläst. (förhoppningsvis)
Programmet som valdes att konverterade rawfilerna från de båda kamerorna är Photoshop CS RAW .
Rawkonverterare har till uppgift att tolka rawdata från sensorn. Detta gör den genom att estimera en uppräkning av bildfilen i RGB. Dvs interpolera upp RGB data. Denna interpolering består i värden från enskilda pixlar och grannpixlar. Raw konverteraren gör därmed det arbete som sker inne i kameran vid en exv jpg bildfil. Tillägg: en bildfil består av 1/3 data och 2/3 gissad information=interpolering
Samtidigt som uppräkning sker presenterar Rawprogrammet en preview bild som kan användas för korrigering.
Raw konverterare klarar uppgifterna olika bra. Photoshop hade tidigare problem jmf exv Phase One. Felaktig tolkning/uppräkning/interpolering kunde ses , speciellt i svarta , skuggpartier, dessa blev bla röda jmf med PhaseOne.. Photoshops interpolering har blivit mycket bättre med tiden och skillnaden är idag liten.
Vad som är av intresse är: vilka rawdata tolkas överhuvudtaget, när är signalen för svag eller brusig, när fås ingen färginformation från en enskild pixel i de mörka partierna och är det samma hos de båda kamerornas sensorer vad det gäller utläsbar data.. Utifrån PS raw programvara fick jag fram följande
Det första jag la märke till är Canon histogram från samma motiv är hårdare beskuret i skuggpartierna vid val av kamerastandard och som fotograferat i programmet . Jag justerar därför in ytterändarna i histogrammet manuellt så all information från det vitaste till det svartaste kommer med i bildfilerna från de bägge kamerorna.
I rawfilen finns det metadata som informerar om kamerans inställningar vid fotograferingstillfället. Det finns ett flertal andra vitbalansinställningar att välja på bla auto , glödljus,dagsljus,skugga ,egen osv..
Bilderna slussades sen vidare till bildbehandlingsprogrammet.
Vid jmf nu mellan de båda kamerorna så är det inte bara Nikon D70bilden som uppvisar problem med färguppräkning i de mörka partierna. Photoshop Raw har likvärdiga svårigheter att tolka värdena i skuggpartierna från 20d .
Båda kamerorna uppvisar därmed liknande fenomen i de mörka partierna i bilden , om än något olika. Signalvärdet är för dåligt från de båda sensorerna och en tolkning/uppräkning kan ej ske i vissa delar av de mörka partierna.
Bilderna som jag lägger upp är tagna i 400ISO, ett iso tal som är bra ur reportagesynpunkt.
Nikonbilden är interpolerad upp till samma storlek som Canon, dvs 8 milj pixlar.
IMG=Canon DSC NEF=Nikon
Bild1 visar hela motivet som är komplext med ljusa högdagrar och skuggor.
bild2 visar utsnitt med detaljer och himmel.
bild3 visar brus och färgteckning i de mörka partierna. Här har Canon och Nikon likartade problem. Båda kamerorna har svårigheter att teckna ut vissa delar av de mörka partierna beroende på för svag signalnivå i skuggorna .
Bild4. Visar dels brus i skuggor samt hur Canon AWB ger en något blåare/kallare bild än Nikon .
Skillnader i vald färgtemperatur kan också ses i PS RAW av de metadata som följer med från de båda kamerorna. Cano AWB ger en något kallare=4650K bild och Nikon en något varmare=5250K.
Dessa skillnader i vald färgtemperatur kan även ses vid min tidigare jmf mellan kamerorna och jpg bilder. Väljer jag Autoläge i Photoshop Raw och Canonbilden så ändras den till samma värde som Nikon .
Slutsats: Oavsett om kameran heter D70 eller 20D så har de båda kamerornas sensorer problem med att ge information om färgvärden i skuggpartierna.
Där signalen/nivån är svag ersätter programvaran detta med en estimerad färginterpolering. Därav dessa sjokliknande fulaktigheter i skuggpartierna och som kan ses i bilder från de båda kamerorna.
Klicka på någon av bilderna så de kommer upp i eget fönster så ser du bättre
mvh