Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillägg och program som autostartar- nödvändiga?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 14:36

I gamla osen,9 och annat, fanns det möjlighet att se vilka tillägg som startade i uppstarten. I osx kan jag inte hitta någon motsvarande funktion. Finns den och i såna fall vilka tillägg och program är oundgänliga och vilka kan tas bort från autostarten. I XP som jag är mer van vid finns det ett otal tjänster och program som ligger i bakgrunden och tar minne utan att behövas för de flesta, men likväl finns i den defaulta konfigurationen och måste i efterhand konfigureras. Vad är nödvändigt och vad är oundgängligt?

Senast redigerat 2005-02-09 15:24
  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 15:00

Hm...
Tror inte du skall pilla med sådant
Har en känsla att du får installera om då, för det krävs att man vet vad man gör...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 15:07

Hmm...

Det som Pär syftar på är s k kernel extenstions (tror jag iaf) vilket är något slags motsvarighet till OS9 gamla tillägg. Vilka av dessa som ska startas tycker jaf du även fortsättningsvis låta systemet själv få avgöra. Men om jag minns rätt är de utformade för att inte ta upp onödiga resurser om de inte används.

I systeminställningar/användare finns dock "Startup Items" där program som automagiskt startar vid en restart finns. Här är det bara att röja runt efter eget tycke. Normalt brukar det dock inte vara så många program här.

• Oregistrerad
  • 2005-02-09 15:24

Kolla i systeminformation under ramverk (eller vad det nu heter där, sitter inte vid min mac nu), så ser du var som är laddat.

Däremot rekommenderar jag inte att man börjar fippla med vad som laddas.

Ramverk och bakgrunds program i OS X tar i princip inga resurser förrens dom verkligen används och tack vare den moderna minneshanteringen i OS X så är sannolikheten att dom krockar med varandra minimal.

1
Bevaka tråden