Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fönsterproblem i Jaguar!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-05 15:05

Ok, nu har jag haft Jaguar några dagar och kännt på det lite. Det mesta är mycket bra men det enda som är konstigt är fönstrens beteende. Rätt ofta när man har ett fönster öppet så har det en tendens att glida UNDER menyraden!
Jag kan sen därefter inte styra eller flytta fönstret. Det är precis som det låser sig. Det enda jag kan göra är trycka kommando + W. Vad i 17 är det frågan om?! Detta är helt sjukt och störigt!

• Oregistrerad
  • 2002-10-05 17:02

Känner igen problemet. Fast inte att man måste stänga fönstret. För mig brukar det räcka med att klicka i det fönstret som hamnar ovanpå för att sedan klicka i den fönstret som hade hamnat under.

Konflikt med för gammal Window Shade. Skaffa senaste versionen 2.1.1

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-05 18:24

Tack, Anders!

Det var pga. av en gammal version av WindowShadeX.

Håller inte med!
Det verkar vara en bugg i 10.2. Jag har aldrig installerat Windowshade eller något annat program som kan störa findern. Vill du kontrollera? Öppna ett finderfönster. Styr fönstret åt vänster så att halva "finderfönstret" är utanför skärmkanten. Om du nu drar in en fil från skrivbordet över en mapp i finderfönstret så kommer det att "hoppa" in mot din fil och så att säga möta det på vägen. När fönstret hoppar emot filen kommer övre listen att hamna under menykanten och enda sättet att klara sig ur knipan är att stänga fönstret. (förutsatt att finderfönstret från början låg ända emot menykanten.) Det som irriterar mej mest är att allting ska röra sig av sig själv i detta operativsystem. Jag tycker att det skulle finnas andra saker som kunde förbättras än att fönster hoppar omkring vilket kraftigt försvårar om man försöker träffa av en mapp.

Jag försökte återskapa ditt problem Jörgen, men jag lyckades inte. Jag kör 10.2.1.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Jag försökte återskapa ditt problem Jörgen, men jag lyckades inte. Jag kör 10.2.1.

Inte jag heller. Fönstret flyttar sig tillbaka in på skärmen efter att jag släppt filen, men det hamnar inte under menyraden. Det flyttar sig bara rakt in.

När jag läste det första inlägget kännde jag igen problemet på en gång. Det hade hänt mej några gånger, men när man sitter och arbetar hinner man inte börja undersöka fönsterbeteenden. Hur som helst så hade jag en Discimage på skrivbordet som jag provade att dra in över findern några gånger enligt min tidigare beskrivning. Nu när jag läser era inlägg och provar igen fungerar fönstret som det ska. Finder fönstret "möter" min fil horrisontellt, utan att gå upp under listen. Sedan jag provade förra gången har jag startat om datorn. Jag kommer inte ihåg vilka program som jag då hade igång.
Vi får avvakta för att se om det kommer fram någon info om vad som kan orsaka beteendet.
Mvh
Jörgen

1
Bevaka tråden