Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hack för tvåfingrarsscroll på äldre alubooks

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-02-09 10:38

Bortsett från det "snygga" i att styra med två fingrar, så tycker jag att uControl är bättre. Man håller ned fn-tangenten, så kan man skrolla i vilken riktning som helst.

• Oregistrerad
  • 2005-02-09 13:13
Ursprungligen av stfm:

Bortsett från det "snygga" i att styra med två fingrar, så tycker jag att uControl är bättre. Man håller ned fn-tangenten, så kan man skrolla i vilken riktning som helst.

Jag försökte testa uControl men fick meddelandet att det inte är kompatibelt med min kärna. Min OS X-version är 10.3.7 (orkar inte ta reda på vad kärnan heter, men det är den som hör till iaf.. ) och jag tycker det känns lite skumt att det inte funkar.

• Medlem
  • 2005-02-09 14:25
Ursprungligen av jonasn:

Jag försökte testa uControl men fick meddelandet att det inte är kompatibelt med min kärna. Min OS X-version är 10.3.7 (orkar inte ta reda på vad kärnan heter, men det är den som hör till iaf.. ) och jag tycker det känns lite skumt att det inte funkar.

Funkar på min Powerbook 17" med 10.3.7. Har inga övriga tips tyvärr.

• Medlem
  • 2005-02-09 11:18

Körde på southtowns guide och det funkade fint. Det ser ganska flashigt ut när man scrollar, men frågan är om man kommer använda det? Inte ofta jag inte har en mus med scrollhjul till hands.

• Oregistrerad
  • 2005-02-09 11:24

Testade southtowns guide och den funkade!

• Medlem
  • 2005-02-09 14:33

På vilket sätt är detta bättre än SideTrack (som jag använder nu)?

• Oregistrerad
  • 2005-02-09 15:37

surt bara att funktionen försvinner när man startar om/stänger ner datorn

Vad är det för fel på SideTrack?

Ursprungligen av bengtnitram:

Då suger det ju. Men det kommer väl bättre versioner kanske.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-10 01:00
Ursprungligen av bengtnitram:

Jaså, gör den? På min Alu från okt-03 så är den med, omstart efter omstart efter omstart. Varför det?

Jo, för jag flyttade helt enkelt på original-kext:n åt sidan och la dit den nykompilerade med fixen. Att inte killen som gjorde hacket föreslog det förstår jag bara inte. Så himla svårt var det inte att lista ut det.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-10 09:02
Ursprungligen av frazze:

Jaså, gör den? På min Alu från okt-03 så är den med, omstart efter omstart efter omstart. Varför det?

Jo, för jag flyttade helt enkelt på original-kext:n åt sidan och la dit den nykompilerade med fixen. Att inte killen som gjorde hacket föreslog det förstår jag bara inte. Så himla svårt var det inte att lista ut det.

visst har han listat ut det, han har även hittat ett kommando för att kolla om det funkar på ens dator, se den uppdaterade sidan

http://www-users.kawo2.rwth-aachen.de/~razzfazz/

Tyvärr tycker jag att detta hacket inte fungerar jättebra efter att ha testat det ett tag nu. Det hoppar väldigt mycket osv. När man scrollar neråt så scrollar han uppåt ibland. Det kanske är en vanesak i och för sig, men jag undrar om inte Apples tvåfingerscroll fungerar bättre.

• Oregistrerad
  • 2005-02-14 15:58
Ursprungligen av frazze:

Var ligger den? Orginalkextfilen alltså?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-15 09:02
Ursprungligen av ReSign:

Var ligger den? Orginalkextfilen alltså?

Den ligger på /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext, men det spelar kanske mindre roll numera sedan Donald har förbättrat sitt paket (och döpt det till iScroll2) och erbjuder dels ett par script för att automatisera installationen och dels en något uppdaterad driver.

Eftersom man pyntat för SideTrack får man hoppas att de bygger in funktionen i det också.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-10 11:20

Det där har bara att göra med om du sätter ned dina fingertoppar på en tänkt horisontell linje eller om den pekar lite diagonalt. Faktiskt inget konstigt alls. Prova så får du se!

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-01 19:02

hasr ni kollat denna eller löst det på andra sätt nu? denna verkar vara underbar... har inte hunnit testa den så mycket, bara i ett par timmar men det funkar ypperligt...

http://www.piperhyper.co.uk/iscroll/

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-01 21:13

Den är numera överflödig då Donald har fixat både en installerare och pref pane till sin iScroll2 (som för övrigt är uppe i 0.10).

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-01 21:36

Hej,
har precis laddat ner och installerat ver. o.11 dagens färskaste.
Mycket enkel installation och verkar funka kanon.

Yes!

Bevaka tråden