Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

År och datum stämmer inte i X.2.4

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter 10.2.4 så visar g4 867 mp fel år och fel datum den tror att det är den 1 januari 1970
och när jag ändrar till rätt år och datum och sen stänger av så är det samma sak igen efter uppstart, nån som vet.

rolloq

Fixade till rubriken. /M

[ 15. februari 2003, 19:25: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 16:32

har samma burk och gjorde precis nu uppdateringen, men det blev inte fel hos mig.

Däremot hade jag problem med en dator som nyinstallerade Jaguar (häromdan, dvs innan uppdateringen kom), den fick ideligen fel datum och tid och trots att den körde "nätverkstid" så behölls inte inställningarna. Vet fortfarande ej varför.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: rolloq:
Efter 10.2.4 så visar g4 867 mp fel år och fel datum den tror att det är den 1 januari 1970
och när jag ändrar till rätt år och datum och sen stänger av så är det samma sak igen efter uppstart, nån som vet.

rolloq

Jag tror att batteriet är slut, det lilla som driver klockan och sparar på en del inställningar, kanske.
Batterier kan ta tvärslut.

Ber om ursäkt för dubbeltiteln .

Vad slags batteri är det kan köpa det i vilken affär som helst eller måste man gå till en dataaffär och köpa batteriet.

rolloq

Jag kan inte svära på att det är batteriet, men så där brukar det bli när det är slut.
Det är ett specialbatteri, om det nu är det som är problemet, din Mac-ÅF borde ha såna hemma.

• Medlem
  • 2003-02-15 08:23

Jag tror det finns ett litet program som testar laddningen i batteriet, sök på memory tester eller nåt sånt på versiontracker..

• Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-15 09:01

Om det är 3,6V Batteri Maxell ER3S som krävs, (samma som i äldre) så kan du göra en nödlösning av två st Lr44 och lite teip och distansmaterial.

Finns fler rapporter om detta med årtalsfel dvs 1970.
Så många som skulle få batterifel samtidigt är det nog inte, nån form av bugg är det troligaste.

Blir bekymmersamt om man inte rättar till felet dessutom. Går inte att logga in på krypterade sajter som banker och ATG mm.
Jag fick sådant "årtalsfel" efter några strömavbrott häromveckan. Det kom flera täta sekundkorta avbrott, varav ett kom under uppstarten.

När jag sedan skulle logga in på ATG ville den inte godkänna min läsare mm.
Blev rätt orolig ett tag, provade annan dator, min iBook och då kom jag ju in, så de hade ju inte ändrat kraven på läsare över natten precis.

Då såg jag plötsligt på klockan uppe i högra hörnet på min G4:a , flera timmar galet, öppnade för att rätta till, blev ännu mer förvånad över att finna att det var den 1/1 1970. Efter att ha justerat detta blev allt normalt igen.

Jag tror att det som drabbar många, nu efter 10.2.4 installationerna är nog en slags zappning av Ramminnet efter omstarter och att det ställer till det med tiden.

Det är bara en teori från min sida, vi får se om fler inkommer med detta felet, och om det dyker upp hos MacFixit

[ 15. februari 2003, 16:16: Meddelandet ändrat av: Pocahontas ]

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2003-02-15 17:18

Hade detta problem med min gamala PBG3 (Bronze) och 10.1.x det blev detta fel ungefär varannan omstart, detta försvann dock iom installation av 10.2.

• Medlem
  • Harestad
  • 2003-02-15 17:28

Förra helgen såg jag också det felet.

Efter ett strömavbrott hade året 1970 också ställts in på min (rätt så nya) imac, den senaste med CRT-skärm vet inte vad den heter, har den som server (OSX 10.1.5 Server) så alla mail hade skickats med det datumet

Men allt fungerar efter att gjort inställningarna igen. Har dock inte startat om den sen dess...

Hjälpte precis en polare över telefon med detta. För honom räckte det att klicka till knappen "Set Time Now". Ligger i en av flikarna i Date & Time.

Hjälpte precis en polare över telefon med detta. För honom räckte det att klicka till knappen "Set Time Now". Ligger i en av flikarna i Date & Time.

Anders Täpp skrev

Citat:

citera:

Det fungerande tills jag startade om datorn och sen var tillbaka till 1 januari 1970

rolloq

Jag tror att batteriet är slut i alla fall.
Låter osannolikt att det är bugg som i så fall bara skulle drabba vissa. Jag har gjort samma uppdatering på två Macar och ingen av dem går knasigt - tvärtom, de fungerar bättre än någonsin.

Dagens datum är tillbaka efter några omstarter och det svängt fram och tillbaka mellan 1 jan 1970 och dagens datum och år.

rolloq

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 22:20

Intressant, jag har precis sama problem med min MDD på jobbet. Varje dag (om den varit avstängd under natten) har den gått tillbaka till 1970. Detta efter 10.2.4 updateraren. Och det känns lite väl tidigt för batteriet att lägga av efter 6 månader. Men det är klart, det kanske är fläkten som drar det där lilla extra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 22:34

Brukar man inte prova zappa p-ram (omstart, håll nere command-shift-p-r, om jag minns rätt) och i annat fall skylla på batteriet, och alltså köpa nytt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:
Brukar man inte prova zappa p-ram (omstart, håll nere command-shift-p-r, om jag minns rätt) och i annat fall skylla på batteriet, och alltså köpa nytt.

I så fall går ju klockan tillbaka till 1970, på 9ans tid var det 1904, så en liten förbättring har skett:

Efter en zappning får man ju ställa tillbaka klockan igen.
Jag tror på tomt batteri i alla fall i denna tråd, även om batterierna borde hålla längre än 6 månader.

• Oregistrerad
  • 2003-02-18 14:04

-Tycker att det verkar konstigt om batteriet i min dator skulle ta slut precis när jag installerar 10.2.4.

Datorn är en 2x1Ghz quicksilver. Den G4´a som jag hade före bytte jag inte batteri på ender mina 3 år. Så skulle den nya datorn behöva batteribyten var 6´e månad?

Batteriet tar inte slut för att man uppdaterar systemet. Det är väldigt många som har fått problem med datum efter uppdateringen till 10.2.4. Macfixit.com nämnde problemet igår men hade ingen lösning. Det dyker nog upp en lösning inom den närmsta framtiden.

Suck! "Uppdaterade" till 10.2.4 och nu är det 1970. örk

• Oregistrerad
  • 2003-03-25 11:09

Mac OS X 10.2.4: Date Resets to 1969 or 1970 After Update

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25374

Detta känns som en parallelltråd. Den där Apple-sidan har någon pekat på tidigare och då skrev jag ett inlägg minns jag. Apples dokument löser ju inte problemet eftersom det är tillbaka efter omstart.

• Oregistrerad
  • 2003-03-25 13:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Detta känns som en parallelltråd. Den där Apple-sidan har någon pekat på tidigare och då skrev jag ett inlägg minns jag. Apples dokument löser ju inte problemet eftersom det är tillbaka efter omstart.

Nej just det men det visar att det är ett erkänt problem och att Apple troligen kommer att fixa det. Det visar också att det inte är batteriproblem som det tidigare gissats på i den här tråden. Huruvida någon pekat på den sidan tidigare är för mig fullständigt ointressant.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
Nej just det men det visar att det är ett erkänt problem och att Apple troligen kommer att fixa det. Det visar också att det inte är batteriproblem som det tidigare gissats på i den här tråden. Huruvida någon pekat på den sidan tidigare är för mig fullständigt ointressant.

Jag påpekade bara att vi nu troligen kör 2 trådar i samma ämne. Ingen kan begära att vi ska hålla kolla på alla länkar som någon pekat på tidigare.

Risken med 2 trådar är att vi sitter och försöker uppfinna hjulet en gång till i den här tråden. Det borde ju även intressera dig om någon redan har lösningen klar.

1
Bevaka tråden