Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel är den tyngsta applikation jag kört

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att jobba med ett stort artikelregister i Excel: 46.000 rader i 15 kolumner. Textfilen som jag importerade var 13MB och när jag sparade om den i Excelformat blev den 26MB.

Trots att jag kör på en Power Macintosh G5 2x1.8GHz med 1.5GB RAM går det segare än segast när man sparar exempelvis. Det går däremot fort att sortera.

Att spara dokumentet tar ungefär 3 till 5 minuter med CPU-load på minst 90% och ibland går fläktarna upp i varv. Excel 2004 drar cirka 250MB RAM och 1GB "virtuellt minne".

Datorn har dock 11.3GB virtuellt minne igång just nu, med cirka 180.000 sidor in/ut

Några förslag på hur jag ska få fart på detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 18:33

Konvertera registret till en vettig databas istället. Tycker själv det är skrämmande vad folk använder Excel till nuförtiden. Excel är liksom inte byggt för att hantera så stora mängder data på ett säkert, effektivt och tillförlitligt sätt.

Orsaken till detta tror jag beror på att Access har så otroligt hög inlärningströskel att folk ger upp trots att de egentligen borde bygga en databaslösning.

Vilket råd, eller hur?

Jag hämtar 1GB mer RAM imorgon.

Problemet är att jag behöver arbeta på "Excel-vis" dvs kunna markera rader och kolumner på ett snabbt och smidigt sätt. Jag ska rensa bort information som är onödig, när jag är klar ska allt in i MySQL.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 18:41

mySQL är ju bra på många sätt men speciellt användarvänligt är det ju inte.

Ett förslag; läs in allt i Filemaker och skapa markeringsfält med checkboxar eller motsvarande så kan du enkelt få en motsvarighet till excels möjlighet att markera kolumner.

1
Bevaka tråden