Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär: 99mac lanserar ny FAQ

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Försök knyta ihop wikin till användarkontodatabasen på 99mac - flera konton är osmidigt!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-10 18:24

Är den nere. Jag kommer ännu inte in????
Eller har jag missad någon info.

Ursprungligen av tiq:

Jaaaa, jippiiii, wiki!

Wiki funkar om:

1 det finns fler "goda" människor som skriver "bra" saker än det finns elakingar som förstör.

2 att det inte går att skriva utan att vara inloggad. har nyss fått en wiki sönderspammad av en bot och allt som fanns på sidan försvann för att den bara sparade de senaste 100 inläggen om varje ämne, nått som botten snabbt kom upp i.

3 att det går att låsa ord temporärt om det blir redigeringskrig, och en del ord kanske måste kunna låsas helt. Tror dock inte det är så jättestort problem här, jämfört med krigen om sverigedemokrater och AFA på susning.

4 Att det finns en tydlig licens för de som skriver, tex att allt ska tillhöra någon variant av creative commons-licens, eller att varje upphovsman äger sin artikel eller liknande.

5 Att människor aktivt skriver och uppdaterar, att taket är högt och det är en _lagom_ nivå. Det ska vara roligt att skriva, inte för pretto som på wikipedia.

Mvh Tiq (som kanske lite väl tydligt saknar susning.nu och buzz.wiki)

Jag tror att vi kanske ska importera hela användardatabasen (synka) och låta endast dom 10.000 första medlemmarna bidra med innehåll under det första året eller så. Kanske låter trist men är nog nyckeln till framgång.

Wiki är frihet under ansvar och kräver så mycket moderation om man inte kör med användarkonton. Det är dock väldigt kraftfullt.

Är det bara jag som inte kan komma in på sidan?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det bara jag som inte kan komma in på sidan?

Nope. Jag får inget DNS uppslag.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 10:08

Bästa ideen jag har hört på länge. Så länge det finns klara regler uppsatta så tror jag att det funkar alldeles utmärkt. Jag tror verkligen inte det behövs moderatorer som läser igenom allt som skrivs, tror det finns tillräckligt med bra folk för att anmäla om något är fel eller dåligt.
Go for it.!

Kan ställa en fråga - finns det någon som har erfarenhet av MediaWiki här på 99mac?

Om du följer tråden ifrån dess början ser du att jag fortsatte på en tråd ifrån Oktober 2003 när den första FAQ:n såg sitt ljus.

Nu vill vi göra omstart med bättre innehåll och struktur - för det krävs ett litet team, planering och en massa tid.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 19:23
Ursprungligen av Björnström:

Nu vill vi göra omstart med bättre innehåll och struktur - för det krävs ett litet team, planering och en massa tid.

Säg till om du behöver någon som ser det ur en switchers perspektiv. ställer gärna upp isådana fall.

Bevaka tråden