Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hilfe! Programmen fungerar inte - Carbonlib-problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina program vill inte öppna.

Har sedan en tid haft problem med datorn (en 2*2,0 G5) och fick i helgen äntligen tid till att försöka fixa dem. Klonade över startdisken med Intego Personal Backup X till en extern hårddisk. Formaterade om den interna och kontrollerade och reparerade sedan skivbehörigheterna innan jag klonade tillbaka allt. Till den början verkade allting fungera men i dag är det ett gäng program som inte vill starta, t ex Word, Explorer, Indesign, Yahoo Messenger med många fler. Däremot så fungerar flera andra (Apple- och även andra) program hur bra som helst: Mail, iPhoto, iMovie m fl.

Felmeddelandet varierar lite beroende på program men alla slutar med samma sak: <CarbonLib><CFMPriv_PrintCore><>. Ex: "Programmet 'Word' kan inte öppnas på grund av ett fel i ett delat bibliotek "0 <Microsoft Word><CarbonLib><CFMPriv_PrintCore><>

Har sökt en del på forumet men de trådar jag kunde hitta var dels rätt gamla och tipsade dels om olika saker så hjälp emotages tacksamt.

Senast redigerat 2005-02-08 20:48

Finns det inte någon som ver hur man åtgärdar detta/vad som är knas?

Vore _otroligt_ tacksam för hjälp.

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 20:54

Har för mig att det finns carbnlib att ladda ner från Apple
Hade detdär problemet för länge sedan (10.2.2 eller något) men minns faktiskt inte hur det var jag löste det (men det var lätt, det minns jag )

Ska det alltså räcka med att ladda ner något?

• Medlem
  • 2005-02-08 21:03

CarbonLib ska ligga i;
System/Library/CFMSupport/

Dessutom ett framework i;
System/Library/Frameworks/

Har haft problem med kodbibliotek som ramlat bort, men en omstart fixade det.

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 21:07

Nja, det är väl något knas i carbonlib men egentligen är det ju innbyggt i OS X och inte nerladdningsbart hur som helst (det som finns att ladda ner är till os 9).

Jag skall försöka komma ihåg hur jag gjorde, i annat fall kan du ju köra en "installera och arkivera" så har du nytt os med det gamla från användarna (plus arkiv på resten om det är något som behövs därur).
Jag har för mig att det inte alls var carbonlib som dummade sig nämligen, utan något helt annat som orsakade detdär…

Skulle ju otroligt gärna slippa installera om systemet, köpte Panther som uppdatering vilket innebär att det blir _många_ skivor.

Hoppas att det finns en smidigare lösning.

• Medlem
  • 2005-02-10 21:05

Men inte behöver man väl använda flera skivor för att du har panther som uppgradering? Jag tror inte det i alla fall. Du kan installera panther rent även från en uppgraderingsskiva.

• Medlem
  • 2005-02-23 20:27

Som jag nämnt i egen tråd startar inte classic i OSX.2 får bomb med bla CarbonLib unimplemented trap. Såg att CarbonLip kunde laddas ner men om jag inte kan öppna OS9.2 hur då installera det?

1
Bevaka tråden