Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages filformat?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 20:18

Jag tror absolut inte att Apple är ute efter att ersätta eller utmana MS Office. Word, Excel och Powerpoint har sina roller att spela även i Mac-världen, och Pages och Keynote sina. Men frågan är vad som händer med AppleWorks.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-19 21:30

Page är appleworks...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-20 09:48

Pages er inte Appleworks. Pages har inte nån kalkylbladsdel eller databasdel.
Jag kan inte öppna mina Appleworks filer (inte alla i af), jag får felmedelande som sier
"IMPORT ERROR, The AppleWorks document has an unsupported file type"
Verkar som at Pages bara kan öppna AppleWorks ordbehandlingsfiler, och inte nåt av dom andra formaten AppleWorks har, t.ex objektgrafiksdelen.

Ordbehandlingsfiler med bilder i verkar också funka.

Dom Wordfiler jag har försökt öppna (inte så många, då jag inte har mer enn några få) får fel tekstforamttering, och bilder etc. havnar ofta lite snett.

Så jag tror inte Pages blir nån ärsättare til AppleWorks, det blir vel hellre et kompliment til AppleWorks.

Har du kört en skarp Pages eller en Beta?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-20 10:52

En skarp skulle väl vara lite suspekt eftersom programmet inte släppts ännu. Om nu inte smurf har ett job så han kan få programmen tidigare än andra.

Ursprungligen av nr3:

En skarp skulle väl vara lite suspekt eftersom programmet inte släppts ännu. Om nu inte smurf har ett job så han kan få programmen tidigare än andra.

Det var just det jag menade. Eftersom programmet inte är ute ännu så måste det var en betaversion eller så. Det kan förklara en del av de problem han upplever.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 11:49

det jag undrar om pages och iWork är om det kommer på svenska? just nu står det att det bara finns på engelska.....

iWork finns warezad och klar ute på nätet sedan flera dagar. Gissar att det är den han har. Jag har hört det viskas om att importering/exportering funkar fint med "normala" dokument inkluderat bilder/tabeller/grafer. Funkar då lika bra som mac-word<->PC-word. Problem uppstår när fonter översätts mellan plattformarna, precis som med mac-word. Mer avancerade dokument som tex de templates som följer med funkar inte. Jag tänker definitivt köpa iWork, en beställning ligger redan inne.

Senast redigerat 2005-01-20 14:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 23:09

Kan ju säga redan nu att Appleworks importen verkar begränsa sig till rena text och bild dokument. Försökte importera min fakturamall (som har små snadiga linjer osv i sig) och får ett felmeddelande om att den inte kan öppnas.

Säg till om ni har frågor på iWork eller iMovie, iPhoto (de ända programmen jag kan använda på min futtiga dator )

Ursprungligen av iigloo:

det jag undrar om pages och iWork är om det kommer på svenska? just nu står det att det bara finns på engelska.....

Det skarpa versionen kommer i bra många fler språk. Engelska, Spanska, Japanska, Italienska, Tyska, Franska och Hollänska.

Tillägg: Ja, jag har lagliga versioner. Färskt inflygna från USA.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 23:21

Pages innehåller faktiskt mer finesser från Appleworks än vad man kan tro nu när jag grävt lite i det. Tycker man skulle kuna säga att det är som Keynote 1.0 var i förhållande till Powerpoint v.x.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 22:47

Jag vill bara tillägga att Pages export till Word-dokument är helt värdelös, alla Word-filer jag exporterar går inte att öppna upp i Word på PC utan att få Word att krascha! Det är så för alla jag skickar dokumenten till, trots att jag köpt iWork (ej beta). Skärpning Apple! Se till att fixa till formatet som resten av världen använder sig av, det borde man kunna kräva.

Ursprungligen av speedy:

Jag vill bara tillägga att Pages export till Word-dokument är helt värdelös, alla Word-filer jag exporterar går inte att öppna upp i Word på PC utan att få Word att krascha! Det är så för alla jag skickar dokumenten till, trots att jag köpt iWork (ej beta). Skärpning Apple! Se till att fixa till formatet som resten av världen använder sig av, det borde man kunna kräva.

Så är det inte för mig.. Check yu PC...

Export till Word. Varför endast Word97?

Istället för att starta en ny tråd bygger jag vidare på denna då problemet är besläktat.

Någon som har någon aning om varför man bara kan exportera till Word97 från Pages? Samma sak gällde förresten även i MS Office 2004 för Mac - enda sättet att exportera till windowsanvändare var till Word 97 för Windows. Vad är det med detta Word97 som gör det så speciellt?

Det enda sättet jag ser att dela med mig av en fil med bestående formateringar (textrutor etc) verkar vara att spara som PDF men då kan ingen som sagt göra ändringar i filen. Jag iofs att det finns iWork.com och jag har testat det men att bara skicka filer är enklare.

...såg just att det står Word97-2004 men jag kan fortfarande inte förstå vad det är för magiskt med detta Word97 och varför jag inte kan få exportera till ett format som bibehåller formateringar...

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-23 12:53

Word 97 innebar en stor förändring av .doc-formatet (man började t.ex. kunna använda unicode). Tidigare word-verioner kunde inte öppna word 97, och formatet förändrades inte förrän med word 2007 då docx kom. Word97-2004 hade ett och samma wordformat, mer eller mindre. Så 97-2004 är inte gripet ur luften.

Bevaka tråden