Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve eller PC-server?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-10 20:55

Vi sitter på en prepressavdelning med 12 macar. Vi har idag en mycket gammal windows-server som måste bytas ut. Dataföretaget som vi har avtal med vill absolut att vi ska köpa ny PC, men själva vill vi ha Xserve, för att själva kunna göra enklare administrering. Vad ska man lägga fram för argument om fördelarna med Xserve?
Vår chef är dåligt insatt och litar på vad dataföretaget säger...

Ett tungt argument är att det inte tillkommer några övriga kostnader utöver själva inköpet av servern.

användarvänligt

Hur mycket supportpengar vill ert företag kasta bort på pc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 21:43

Ta kontakt med en Apple-återförsäljare som kan ge support på en Xserve. Räkna på vad det kostar, inte i inköp, utan per år!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-10 22:03

Tanken är ju att i stort sett ingen extern support kommer behövas på xservern (förrutom i extremfall), jag är själv en van macanvändare som testkört MacOS X server på fritiden och känner att jag behärskar det tillräckligt.
Hur fungerar det med backup? Vi har idag att bandsystem som ligger på PC (VERITS Backup Execute, tror jag det heter), klarar det att göra backup på en MacOS X-server?

Ursprungligen av UrbanP:

Hur fungerar det med backup? Vi har idag att bandsystem som ligger på PC (VERITS Backup Execute, tror jag det heter), klarar det att göra backup på en MacOS X-server?

Veritas Backup Exec har klienter för Mac OS X, men själva programmet måste köras på en Windows maskin.

Mitt förslag är Retrospect Backup Exec (finns i flera varianter till Mac).

En sak som talar för att köpa en Mac server är att det finns en hel del kända problem med t ex Windows 2003 server. Den delade skivan måste idag formateras i FAT och inte NTFS ifall ni vill komma alla filer ordentiligt via TCP/IP.

Vi kör Mac klienter mot en Windows 2003 Server och har ständiga problem (mycket beroende på äldre Mac filer utan ändelse och spännande tecken i fil namnen).

Vad skall servern göra? Är det en ren filserver, eller skall den köra program för Pdf-tillverkning, svällning, utskjutning, preflight och sånna goa grejer?

Om Veritas har använts till arkivering också, så bör ni ju behålla er Windowsmaskin så att ni kan "dra in" gamla jobb. Det skulle ju kunna bli det enda den behövde belastas med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-11 08:18

Servern skall endast användas som filserver. Vi har idag säkert ca 250 Datband med gamla jobb (som vi dagligen hämtar upp ifrån) så att byta backup-program är väl inte att tänka på?
Men ni menar att det borde fungera att från en PC göra backup direkt från Macen? Det vore ju optimalt...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-03-20 14:25
Ursprungligen av UrbanP:

Servern skall endast användas som filserver. Vi har idag säkert ca 250 Datband med gamla jobb (som vi dagligen hämtar upp ifrån) så att byta backup-program är väl inte att tänka på?
Men ni menar att det borde fungera att från en PC göra backup direkt från Macen? Det vore ju optimalt...

Vi bränner alla färdiga jobb till DVD. Skitsnabbt att komma åt om man skulle behöva. DVD-skivorna håller vi ordning på med hjälp av CD-finder (för mac) och CD-winder (för pc-burkarna). Vi förvarar DVD-skivorna i ett brandsäkert kassaskåp. Tar sekunder att hitta på vilken skiva ett jobb eller tom en eps-fil ligger på. På mindre än tre minuter kan vi plocka fram filer vi behöver från DVD-arkivet. Vi har nu ungefär 300 DVD-skivor och 500 cd-skivor från tiden före DVD.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Vi bränner alla färdiga jobb till DVD. Skitsnabbt att komma åt om man skulle behöva. DVD-skivorna håller vi ordning på med hjälp av CD-finder (för mac) och CD-winder (för pc-burkarna). Vi förvarar DVD-skivorna i ett brandsäkert kassaskåp. Tar sekunder att hitta på vilken skiva ett jobb eller tom en eps-fil ligger på. På mindre än tre minuter kan vi plocka fram filer vi behöver från DVD-arkivet. Vi har nu ungefär 300 DVD-skivor och 500 cd-skivor från tiden före DVD.

Att återställa 500cd och 300dvd skivor och behålla katalogstruktur känns väldigt väldigt segt vid en eventuell krash. Visst när man enbart behöver ett enstaka jobb är det ju grymt smidigt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-11 09:49
Ursprungligen av mahlkvist:

En sak som talar för att köpa en Mac server är att det finns en hel del kända problem med t ex Windows 2003 server. Den delade skivan måste idag formateras i FAT och inte NTFS ifall ni vill komma alla filer ordentiligt via TCP/IP.

Kan du utveckla lite mera om vilka problem som finns på Windows 2003 och varför det skulle vara någon skillnad mellan FAT och NTFS, man kör ju över SMB mot servern?

Gärna med länkar till artiklar för mera information.

-J

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-11 10:51

Visst, en Xserve kanske inte är ett måste rent prestandamässigt. Men att köpa en stationär G5 med MacOS X server-operativ, kommer ju nästan upp i samma pris. Med xserve får man ju snabbare processor, mer minne, HotSwap-diskar, plats för fler diskar. dubbla nätverkskort och en dator som kanske mer är byggd för att stå på dygnet runt m.m.
När det gäller backupen så klarar inte VERITAS att göra en backup på nätverksvolymer om inte en speciell klient är installerad, vet inte om detta finns till MAcOS X server...

Ursprungligen av jar:

Kan du utveckla lite mera om vilka problem som finns på Windows 2003 och varför det skulle vara någon skillnad mellan FAT och NTFS, man kör ju över SMB mot servern?

Gärna med länkar till artiklar för mera information.

-J

De problem som vi har stött på är att om man kopplar upp en Mac via SMB mot en NTSF formaterad volym i Windows 2003 Server, så ser alla filer utan ändelser (t ex .xls .pdf .eps) ut som text document. Dessa går i sin tur inte att öppna.

I MacWindows (för Mac OS X) eller MacWindows 2003 Server kan du hitta lite annan information om problem som uppstår i den kombinationen.

Det fungerar utmärkt med att koppla upp via AppleTalk, men det är lite för långsamt i vissa fall.

Ska leta vidare och se vad jag har i högen av problem, och vart jag har hittat information.

/Jonas

Senast redigerat 2005-02-11 15:45

Kör ni redan idag en Windows server och har betalat för en backup programvara. Har en Win2000 server eller Windows 2003 server licens. Arbetar med en konsult firma som är vana Win admins och ni är nöjda med hur de utför jobbet ser jag faktiskt ingen anledning att byta till en G5 server.

Om det även handlar om en filserver som är tillräckligt viktig för att ta backup på skulle jag rekommendera dig att inte ta på dig ansvaret ifall du inte känner att du har tillräckligt med kunskap för att återställa allt när det blir fel och du har 11kollegor och en chef som gormar på dig.

Har sett många sådana saker på kunder som börjat med full-hosting och sedan valt en colo-lösning och ringt en tidig måndagsmorgon och nästan grinat i telefonen för att det inte fungerar. Det är en sak att sköta något hemma där man kan labba och att hålla på utan press och utan krav att ha dokumentation på det.

Men, vill ni inte tänka på kostnaden så visst går det ju alltid att köpa in en G5 xServe och en ny backuplösning och anlita en annan konsult med mer Mac-kunskap.
Men en W2K3 server är faktiskt ett grymt bra server os.

Genom att dela ut diskarna på nätverket kan ju en PC nå allt likaväl som en Mac kan nå alla data.

Jag undrar dock om du verkligen ska ha en Xserve G5 för ett nätverk med 12 personer?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 09:41

Har under flera år kört en gammal fin Blue and White G3 400MHz med en massa RAM och diskar (OS X Server 10.3) till ett nätverk med 5 personer. Den används till fildelning samt lite WEBDAV till iCal. Har aldrig upplevt att den saknade kraft. Filserver biten är ju inte precis processor krävande så en G5 xserver känns lite "over the top".

(Har sedan något år helt gott över till att köra all backup på externa firewire diskar.)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-03-20 14:16

Självklart ska ni satsa på X-serve!!!!!

Jag jobbar också på prepress, vi körde också win200 servers. Sedan 3 år kör vi X-serve och MacOsX server. Jag ägnar en bråkdel av min tid nu till handhavande av servrarna. Vi kör en X-serve som filserver, sedan har vi tre gamla G4-burkar med MacOsX-server till epost, www, ftp, dns. Alla servrar som sitter på den sidan som är åtkomliga från internet är Mac, vilket betyder att vi är helt förskonade från atacker, vilket vi hade stora problem med tidigare då vi körde win2000. Jag kan inte se några som helst nackdelar för oss för att vi kör Mac-servrar. På administrationssidan körs winpc, men alla filer ligger på macar, inga som helst problem för windowsburkarna att koppla upp mot macservrarna, tror till och med att det går lite bättre nu än då vi körde win2000.

Vad gäller backup finns det flera bra och billiga lösningar, och nu nä Automator kommer så finns det ju med gratis. Vi har en raid5-lösning och sedan kör vi kopior på aktiva jobb varje natt till en fristående hårddisk. Har funkat kanon hela tiden, inget strul med band och skit.

Så, var inte rädd att satsa på X-serve, och argumentet att ni är för få är orelevant. X-serve är mycket prisvärt med tanke på vad man får för pengarna, främst då vad det gäller handhavande och support, men kan förstå er support, det blir inte fett för dom om ni går över till mac.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-03-20 14:44

Nu är det inte så att man har allt detta på filservern!
På en prepress snurrar jobben en vecka från att de kommer in till dess att de är färdigtryckta och godkända. Så länge som jobben är aktiva backas de upp till en fristående hårddisk på 200GB. Skulle något hända med de aktiva jobben tar det en halvtimme att återställa. Färdiga jobb bränns på DVD, oftast kommer de aldrig mer till användning, men vi är tvungna att arkivera så att jobben är tillgängliga för våra kunder i 5 år. Ibland får vi sk repeaterjobb, då är det frågan om en DVD-skiva som ska kopieras ner, riktigt stora jobb kanske ligger på två DVD-skivor. Oftast är det bara några enstaka bildfiler som ska återanvändas. Så att återställa alla dvd-skivor kommer aldrig att bli aktuellt och hur många band skulle det bli förresten och hur lång tid skulle det ta för dessa sega backupprogram som Veritas m.fl.?

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Nu är det inte så att man har allt detta på filservern!
På en prepress snurrar jobben en vecka från att de kommer in till dess att de är färdigtryckta och godkända. Så länge som jobben är aktiva backas de upp till en fristående hårddisk på 200GB. Skulle något hända med de aktiva jobben tar det en halvtimme att återställa. Färdiga jobb bränns på DVD, oftast kommer de aldrig mer till användning, men vi är tvungna att arkivera så att jobben är tillgängliga för våra kunder i 5 år. Ibland får vi sk repeaterjobb, då är det frågan om en DVD-skiva som ska kopieras ner, riktigt stora jobb kanske ligger på två DVD-skivor. Oftast är det bara några enstaka bildfiler som ska återanvändas. Så att återställa alla dvd-skivor kommer aldrig att bli aktuellt och hur många band skulle det bli förresten och hur lång tid skulle det ta för dessa sega backupprogram som Veritas m.fl.?

Hehe! tänkte jag också, annars var man ju nästan tillbaka vid diskettiden

Att arbeta på detta sätt när man kan avsluta och arkivera vissa filer gör ju oftast saker mycket lättare.

Är ni tolv personer och enbart ska använda servern som filserver så ser jag ingen användning för någon direkt prestanda. Det räcker med några MHz och snabba diskar mer eller mindre. Jag hade nog kört på *nix - inga konstigheter om ni bara ska köra filserver.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-03-22 19:56
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Är ni tolv personer och enbart ska använda servern som filserver så ser jag ingen användning för någon direkt prestanda. Det räcker med några MHz och snabba diskar mer eller mindre. Jag hade nog kört på *nix - inga konstigheter om ni bara ska köra filserver.

Jag håller inte riktigt med. Har haft några duster med Netatalk, det är inte helt trivialt att få att snurra fint...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-22 07:08

Jag tror ni har fel när det gäller att filserver inte kräver någon prestandadator. På vår G4:a (450) ligger processorbelastningen mellan ca 30% och uppåt 80% för jämnan då vi bara kör AFP och SMB.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 00:12
Ursprungligen av UrbanP:

Jag tror ni har fel när det gäller att filserver inte kräver någon prestandadator. På vår G4:a (450) ligger processorbelastningen mellan ca 30% och uppåt 80% för jämnan då vi bara kör AFP och SMB.

Ja, men en G4 450 är å andra sidan en väldigt trött maskin att överhuvudtaget köra OS X Server på. Filserver är ju ett väldigt vitt begrepp, skyfflar ni enorma filer fram och och tillbaka hela dagarna behöver ni självklart en snabbare maskin.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:12

Det man bör fråga sig är väl:

1) Är Xserve G5 en prisvärd lösning för er? Precis som andra redan påpekat låter det som att ni skulle klara er med en PowerMac G4 alt. en billig Dell PowerEdge med Linux.

2) Vad erbjuder Apple för hårdvarusupport på Xserve? Hur lång tid tar det att få en reservdel om nätagget ryker? Vad jag förstår är det Apples svagaste sida.

Personligen skulle jag satsa på en Dell PowerEdge med Debian. Dell har erbjuder omfattande serviceavtal (vilket vore problemet med en beg. PowerMac G4, pajar den är det godnatt) och man kan ställa den nånstans där man slipper se den. Det förutsätter ju dock att man är lite händig med Linux alternativt att man anlitar någon som riggar upp den med Webmin el dyl.

Jag begriper inte varför Apple inte erbjuder en enkel billig drop-in-lösning för små företag. De flesta Mac-baserade företag torde ju ha <20 användare och då är Xserve G5 på tok för kraftfull.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-29 22:52

Jag säger det igen, om man i en arbetsgrupp med ca 15 klienter som jobbar konstant mot filerservern med mer eller mindre tunga filer samt filsökningar, så är inte alls en Xserve G5 för kraftfull.
Angånde Dell så har jag mycket dålig erfarenhet av dem. Vi har haft tre st PE-servrar med mycket hårdvarustrul och supporten har då inte varit den bästa...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 00:18
Ursprungligen av UrbanP:

Jag säger det igen, om man i en arbetsgrupp med ca 15 klienter som jobbar konstant mot filerservern med mer eller mindre tunga filer samt filsökningar, så är inte alls en Xserve G5 för kraftfull.
Angånde Dell så har jag mycket dålig erfarenhet av dem. Vi har haft tre st PE-servrar med mycket hårdvarustrul och supporten har då inte varit den bästa...

OK, jag inser att den borstade aluminumfronten har dig i sitt våld... Kolla dock som sagt vad ni kan få för på-plats-service om den brakar. Enl. Apple är beror responstiden "på geografiskt läge", vilket torde innebära fördel storstad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-30 08:27

Jag som är den evigt gormande Linuxidioten påstår att ni kommer klara er utmärkt med en rätt slö PC med Linux som kör SAMBA eller liknande för erat nätverk. Ett styck raid5kort och några sata hårddiskar och ni kommer inte bli missnöjda.

1
Bevaka tråden