- basic
- Medlem ●
- Alingsås
Är rätt ny på mac och har hört så mycket om hur super stabilt det ska vara.
Jag har då haft mint lika mycket fel på min PB som på vilken PC som helst.
Numera kan jag inte öppna .dmg filer, ikoner kastas huller om buller och MASSOR av
inställningar ändras hela tiden.
Vill påpeka att jag inte sitter o leker med saker som skulle kunna ställa till detta. Detta är eget påhitt av mitt lilla OS.
Men vad tusan kan ställa till med sånna här fel
Hur är det med fritt utrymme på hårddisken?
Symptomen du beskriver är ju typiskt sådana som dyker upp om (system) hårddisken är smockfull.
Det står att det finns 20Gig tillgänkigt så det borde ju räcka tycker man.
Den har tagit bort alla "visa status för..." symboler t.ex.
Klockan har försvunnit.
Hade så den bytte skrivbordsbild innan varje ång jag logade in, det e borta.
Docken e helt "resetad"
ikoner ligger som sagt huller om buller m.m.
Det står att det finns 20Gig tillgänkigt så det borde ju räcka tycker man.
Den har tagit bort alla "visa status för..." symboler t.ex.
Klockan har försvunnit.
Hade så den bytte skrivbordsbild innan varje ång jag logade in, det e borta.
Docken e helt "resetad"
ikoner ligger som sagt huller om buller m.m.
Det där med docken påminner mig om när jag inte hade behörigheter till Preferences-mappen. Har du reparerat behörigheterna?
Du har verkligen fått ett måndagsexemplar som fått alla fel i en och samma dator.
Felen går att rätta till, men då du har flera fel skulle jag föredra en ominstallation av hela systemet.
Du har verkligen fått ett måndagsexemplar som fått alla fel i en och samma dator.
Felen går att rätta till, men då du har flera fel skulle jag föredra en ominstallation av hela systemet.
Har han full disk lär det ju inte gå att installera om heller...
Frågan är väl om man alltid behöver fylla sin disk. Det finns ju möjlighet att ta backup på annan disk.
Om vi börjar med skrivbordsbilden, kan ställa till problem om den inte har rätt ändelse.
Se till att den har ändelsen .jpg
Att iconerna slängs huller om buller har jag själv besvärats av, kommer inte på studs ihåg hur jag löste det, men det är en DS.store grunka, eller om det är ägarförhållandet, ska leta upp lösningen.
Orkar du läsa igenom denna..
http://www.personal.kent.edu/~blukens/viewoptions.html
Ske kolla lite till, finns en ett enklare svar som jag själv beskrivit, och sen "glömt"
Sä här är det med mapparna som hamnar huller om buller:
Markera disken, Välj Visa Info,
Ägare och behörigheter skall visa System
Du kan Läsa och Skriva
Detaljer System
åtkomst Läsa och skriva
Logga ut och in igen. Blir det bättre nu?
Nyckelringen går att reparera om den bråkar.
Gå in i Program > Verktygsprogram> Nyckelhanterare
Uppe i Finder står det "Fönster" gå in under den menyn och Välj Nyckelringsreparation
Sä här är det med mapparna som hamnar huller om buller:
Markera disken, Välj Visa Info,
Ägare och behörigheter skall visa System
Du kan Läsa och Skriva
Detaljer System
åtkomst Läsa och skriva
Logga ut och in igen. Blir det bättre nu?
testade med det men det hjälpte icke, men jag sorterar de efter namn o då löser det sig.
nyckelringen har med helt nollats o tjatar om en massa saker hela tiden...får nog inst. om hela alltet.
Någon som vet vad Filevault gör när den "Återvinner uttrymme" ??
tack för svaren annars
Du kan köra en "installera och arkivera", men först tycker jag att du ska köra en Apple hardware Test. Det gör du genom att starta från installationsskivan, hålla ned alt och välja det alternativet. Passerar den, kan du fortsätta med att kolla hårddisken i Skivverktyg (om du ska reparera, måste du starta från installationsskivan och välja skivverktyg i menyn).
Det låter skumt och kan bero på risigt minne, skadad hårddisk eller både och. Det du upplever är inte normen, även om man naturligtvis uppleva konstiga problem på en Mac också. Datorer är konstiga.
Jag har haft en enda krasch sedan oktober 2003, en kernel panic som berodde på att jag hade installerat ett dåligt USB-kort från Clas Ohlsson. I övrigt har Mac OS X aldrig kraschat, och jag har inte installerat om systemet sedan det kom i oktober-november 2003. Inga som helst problem.
Basic:
Har du satt in extra RAM minne i datorn ? (utöver Apple orginal minne).
Ibland spökar RAM minne utan att OSX meddelar fel i minne.
Dåliga RAM ger ökad problem med tiden. Datan tillbaka från RAM är korrupt.
Testa med att plocka ut extra RAM minne och testa datorn igen o reparera hårddisken.
Ja jag har ett 512 icke Apple ram-minne. Surt att köpa nytt bara om man inte vet
att det verkligen är det som spökar.
Men det där med Filevault låter inte helt fel. Nån gång råkade jag stänga av datorn när den Återvann utrymme och din milde jäkel vad datorn hade ändrat sig vid nästa inloggning.
Men jag testar det ni skrivet..Tack för alla svar
Verkar onödigt att köpa nytt minne. Låter inte alls som ett sådant fel. Du nämnde att du råkade stänga av datorn medans filevault återtog utrymme. Då kan mycket väl saker och ting blivit korrupta.
Jag hade också det är felet att dockan resetade sig efter omstart. Då hade preferens-mappen i user-library blivit korrupt och inga inställningar sparades av något program, utan den var ständigt tom. När jag slängde den mappen så löste sig problemet av sig självt
Jag har haft en enda krasch sedan oktober 2003, en kernel panic som berodde på att jag hade installerat ett dåligt USB-kort från Clas Ohlsson. I övrigt har Mac OS X aldrig kraschat, och jag har inte installerat om systemet sedan det kom i oktober-november 2003. Inga som helst problem.
Sedan jag bytte ut dåligt minne i min Powerbook har den aldrig kraschat. Den är "superstabil". Kör sällan några "reparationsskript", eller något annat. Startar om någon gång i veckan kanske, av olika anledningar.
Jag har haft stora problem med Filevault och de uppstod när den återvann utrymme, problemen löste sig när jag stängde av Filevault
Visst är filevault trevligt men jag säger att det är inget man bör ha på som vanlig anvädare. Däreomot om man bearbetar filer och data som absolut inte får komma i fel händer.
Skulle ju vara trevligt om man kunde ha filevault aktivt för bara en bestämd mapp istället för hela hem katalogen.
Visst är filevault trevligt men jag säger att det är inget man bör ha på som vanlig anvädare. Däreomot om man bearbetar filer och data som absolut inte får komma i fel händer.
Skulle ju vara trevligt om man kunde ha filevault aktivt för bara en bestämd mapp istället för hela hem katalogen.
Man kan ju skapa en ny användare med Filevalut, där man har mycket viktiga data.
Sedan skifta däremellan normal användare och viktigt användare där data inte får komma till till fel händer
Som sagts tidigare,
din problem låter som symptom på trasiga rättigheter, är bara att reparera. Fungerar inte det så kolla hårdvaran genom att köra Apple Hardware test. Visar sig allt vara fint och rent där så är det nog dags för en ominstallation.
Är rätt ny på mac och har hört så mycket om hur super stabilt det ska vara.
Jag har då haft mint lika mycket fel på min PB som på vilken PC som helst.
Numera kan jag inte öppna .dmg filer, ikoner kastas huller om buller och MASSOR av
inställningar ändras hela tiden.
Vill påpeka att jag inte sitter o leker med saker som skulle kunna ställa till detta. Detta är eget påhitt av mitt lilla OS.
Men vad tusan kan ställa till med sånna här fel
Det låter ju inte som att det är stabilitetsproblem du har, utan snarare att du har råkat knasa till vissa inställningar -- helt enkelt som att du inte kan OS X tillräckligt bra för att det ska vara en bekymmersfri tillvaro.
Vad gäller dmg-filer, markera filen och tryck command+i, kontrollera vilket program som används för att öppna filen.
Vad gäller ikonerna: klicka på skrivbordet, tryck command+j. Kryssa i rutan "snap to grid".
Det låter ju inte som att det är stabilitetsproblem du har, utan snarare att du har råkat knasa till vissa inställningar -- helt enkelt som att du inte kan OS X tillräckligt bra för att det ska vara en bekymmersfri tillvaro.
Vad gäller dmg-filer, markera filen och tryck command+i, kontrollera vilket program som används för att öppna filen.
Vad gäller ikonerna: klicka på skrivbordet, tryck command+j. Kryssa i rutan "snap to grid".
Kan lova att inget man kan trycka på kan orsaka dessa fel. Det kryllar av fel !!
Så pass mycket kan jag om datorer att jag vet när jag gör fel