Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chellosupport

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett par kompisar till mig köpte en iBook häromveckan, de hade redan en Powerbook sen tidigare. Dessutom använder de den billigare varianten av Chellos internetuppkoppling.

När de kom hem meed iBooken och skulle koppla upp sig med den så funkade det inte. I tre dagar satt de med Applesupport, ominstallationer av system och Chellosupport. Chello sa "stäng av modemet i 30 sekunder och försök igen".

Defick sen höra ett rykte att man måste stänga av kabelmodemet i en timme eftersom kabelmodemet låser sig till en viss dator. Det sade de aldrig på supporten. Det kunde sparat mycket tid.

Man kan alltså inte bara plugga in sin dator när man behöver koppla upp sig och byta mellan datorerna sen. Man behöver ett sk Maestro-abonnemang.

Min fråga: vad behövs för mojänger om man vill dela på budget-Chello?

Förslagsvis en router. D-link säljer en som sägs vara bra, 804 har jag för mig att den heter. Kommer med inbyggd brandvägg. En annan variant kanske kan vara att vänta in Jaguar och skaffa två airportkort och låta den ena datorn fungera som basstation. Eller varför inte ett komplett airportpaket (finns billigare varianter än apples, men kolla om korten är kompatibla med X). Dyrt, men mycket behagligt och vanebildande.

Däremot tycker jag det låter lite skumt att modemet skulle låsa sig till en viss dator. Att routern, isp:ns alltså, håller reda på datorns mac-adress är dock inte ovanligt. Brukar räcka med att pinga routern. Har den varianten testats?

• Avstängd
  • 2002-07-05 22:11

precis, nu ska du får höra Chello VÄRDELÖSA h*lvete till kabelmodem "låser" sig vid MAC-adresser, och det enda sättet att frigöra dom är att starta om modemet... själv har vi maestro hemma men iblan dkanske man vill byta dator som e inkopplad, och då är det bara o starta om modemet *hata*

1
Bevaka tråden