Jag tror helt enkelt inte att det finns något system som ger dig möjlighet att använda datorn till att ringa via din vanliga telefonlinje och samtidigt INTE använda det vanliga telefonnätet utan internet och alltså vara gratis (eller nästan gratis). Jag antar att det ät det du är ute efter, eftersom man ju annars lika gärna kan använda sin vanliga telefon. I vart fall tror jag inte det finns nåt system som är färdigutvecklat eller som du kan få utan att det kostar avsevärda pengar.
Jag forskade lite i det här för ungefär ett år sedan men hittade ingen lösning. Du kan ju Googla på "computer telephone" eller nåt, men jag tror inte du lär hitta nåt.
Men jag kanske tänker fel och förutsätter nåt som du inte alls tänkt dig. I så fall, vad är det du är ute efter?
PS Jag hittade denna sajt som kanske är en bra startpunkt: http://ptd.weblogger.com/
Men som vanligt är det ett enormt ordbajseri (eftersom nästan varje sån här artikelförfattare sett som sin uppgift att utbilda folk istället för att gå direkt till praktiska exempel), femtielva länkar hit och dit, men man verkar aldrig komma fram till pudelns kärna. Om du hittar nåt matnyttigt, så posta gärna resultatet! Lycka till!