Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prata i telefon med headset via macen?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-10 21:35

Hej!
Jag har börjat intressera mig för det här programmet. (http://www.pocketmac.net/products/pmholdit/index.html) Det verkar grymt smidigt, särskilt eftersom jag ofta lyssnar på musik och inte hör när det ringer. Men... det finns en sak till som jag skulle tycka var otroligt bra; nämligen ett program som man kan ringa och svara i telefon med. Drömmen vore ju om det fanns en "USB-telefonlur", men det kanske är att hoppas på lite för mycket? Iallafall skulle jag vilja ha ett program man kan svara i telefon med, och prata via datorn, som sagt. Gärna via högtalarna och ett headset, men helst av allt i min s.k. "USB-lur" som jag ju ännu inte vet om den existerar

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-11 20:56

www.skype.com
Men dom kör ju inte genom din vanliga telefon-lina.
Det finns USB-lurar också, precis som vanlig lur.

Ursprungligen av statemachine:

Och som vanligt:

System Requirements
233 MHz Pentium® II or higher IBM® compatible PC
32 MB RAM
25 MB free hard disk space
Available USB port or a USB hub with external power supply
Microsoft Windows® 98SE, Windows Me, Windows 2000 or Windows XP (Windows 95 and 98 First Editions are not supported)
CD-ROM drive installed
Skype Software available from the Skype site

• Medlem
  • Borås
  • 2005-02-11 23:39

Det var två bra svar. Förutom att Skype inte gör att jag kan svara/ringa med min vanliga telefonlinje, och att telefonen du länkade till inte funkar på Mac OS

Ursprungligen av amolle:

Det var två bra svar. Förutom att Skype inte gör att jag kan svara/ringa med min vanliga telefonlinje, och att telefonen du länkade till inte funkar på Mac OS

Knappsatsen funkar inte nej, men själva luren funkar, alltså det mest väsentliga, ljud/mikrofon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 12:16
Ursprungligen av statemachine:

Knappsatsen funkar inte nej, men själva luren funkar, alltså det mest väsentliga, ljud/mikrofon.

Om man bara kan använda mic och högtalare kan man ju lika gärna skaffa en "IP-telefon" för 149 kr från Classe..
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q112q116q243&CampPath=&NoCache=2005-02-12%2012:14:30&IsCampaign=N&SelectedWAG=15900&COSID=E6CE4D9980234070AF3D72DDAC2810F2594616

Ursprungligen av osve97:

Det finns fortfarande inte micingång på en massa macar, däribland mac mini. man är hänvisad till en dyr usb-mikrofon

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-12 19:56

Här är en till möjlighet...

http://www.ovolab.com/phlink/

Detta program tycker jag verkar bra, men man måste även här ha en specialdosa för att det ska fungera. Billigare än PhoneValet dock!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-12 09:03

Jag tror helt enkelt inte att det finns något system som ger dig möjlighet att använda datorn till att ringa via din vanliga telefonlinje och samtidigt INTE använda det vanliga telefonnätet utan internet och alltså vara gratis (eller nästan gratis). Jag antar att det ät det du är ute efter, eftersom man ju annars lika gärna kan använda sin vanliga telefon. I vart fall tror jag inte det finns nåt system som är färdigutvecklat eller som du kan få utan att det kostar avsevärda pengar.

Jag forskade lite i det här för ungefär ett år sedan men hittade ingen lösning. Du kan ju Googla på "computer telephone" eller nåt, men jag tror inte du lär hitta nåt.

Men jag kanske tänker fel och förutsätter nåt som du inte alls tänkt dig. I så fall, vad är det du är ute efter?

PS Jag hittade denna sajt som kanske är en bra startpunkt: http://ptd.weblogger.com/

Men som vanligt är det ett enormt ordbajseri (eftersom nästan varje sån här artikelförfattare sett som sin uppgift att utbilda folk istället för att gå direkt till praktiska exempel), femtielva länkar hit och dit, men man verkar aldrig komma fram till pudelns kärna. Om du hittar nåt matnyttigt, så posta gärna resultatet! Lycka till!

Senast redigerat 2005-02-12 09:21

Med Phonevalet så kan du via din vanlig telefonlinje:
-ringa via datorn
-stoppa ex itunes när det ringer
-se på datorn vem som ringer
-logga alla samtal
-komplex telesvarare
-ringa hem till din dator, slå in en kod och be den göra saker

Dock är den inte fysiskt direktkopplad till datorn, så som du verkar vilja ha det. Men det är kanske inte så noga, då man kan göra i princip allt med den via datorn. Jag funderar starkt på att köpa den, men tvekar då man inte vet hur länge till man kör med vanlig telelinje...

• Medlem
  • Borås
  • 2005-02-12 09:27

Danne V,
jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Jag vill alltså inte kunna ringa på min telefonlinje via internet, utan via min telefonlinje. Jag tänkte att man kunde koppla in den via modemet kanske? För bredband har jag, så att ringa och surfa samtidigt är ju ändå inga problem...

• Medlem
  • Borås
  • 2005-02-12 09:29

Phonevalet verkade fräsigt, dock var inte priset lika fräsigt. Men det kanske man får räkna med...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-12 11:46
Ursprungligen av amolle:

Danne V,
jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Jag vill alltså inte kunna ringa på min telefonlinje via internet, utan via min telefonlinje. Jag tänkte att man kunde koppla in den via modemet kanske? För bredband har jag, så att ringa och surfa samtidigt är ju ändå inga problem...

OK.
Men om jag får vara lite praktisk: Vad är vitsen med det? Det enda som händer är ju att du bara krånglar till saker å ting, ger datorn ännu en uppgift som kommer att sno CPU, osv. Köp ett headset och förlängningssladd (om du har den lång från datorn) till telefonen, så är det ju bara att tuta och köra med en gång utan detta krångel. Plus att ljudkvalitén troligen blir bättre (och så tror jag att andra ljud från datorm kommer att bli uppblandade med telefonljudet).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-12 09:24

Dom har vettiga headsets på bl.a. www.dustin.se som funkar fint på Mac.
Gör ett sök på t.ex. "logitech" och kolla headset USB.

Jag har för mig att det ska finnas ett (lite) billigare alternativ som i gengäld inte kan lika mycket. Kommer inte ihåg vad det heter, omni-någonting har jag för mig. Sök här på 99mac (phonevalet) så hittar du det.

1
Bevaka tråden