- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Jag var i London nyligen och råkade se en ny Sony Vaio modell kallad "VGN-X505VP" som med säkerhet är den minsta bärbara jag sett som fortfarande är en notebook.
Den är 9mm tunn och väger 835 gram med batteri. Ändå 10.4" TFT med 1024x768 upplösning, 1.1GHz Pentium M processor, 512MB RAM och 20GB hårddisk. Extern DVD+/-RW medföljer.
Skulle inte tacka nej till en Powerbook i liknande utförande, grymt smidigt att bära med sig!
Jämförelse x505 mot iBook 12
HöjdxBreddxDjup (mm): 21x259x208 vs 34x323x259
Vikt (gram): 835 vs 2700
Det finns naturligtvis en massa nackdelar, du har ingen inbyggd optisk enhet, du måste leva med Windows XP, 10tum bildskärm och den har max 512MB RAM. Finns dock ett användningsområde för den som inte vill bära runt på 3kg bärbar dator. Känns som att Apple skulle kunna trolla fram något ännu bättre.
http://vaio.sony-europe.com/ShowProduct.do?site=ite_en_GB&category=VN+X+Series&product=VGN-X505VP
Även om modellen knappast är ny, recenserades bl.a. på The Register http://www.theregister.co.uk/2004/06/11/review_vaio_vgn-x505vp/ i juni förra året så är det fortfarande den lättaste riktiga datorn. När jag pratade med Sony så sa de att den inte kommer till Sverige, eftersom de inte tjänar några pengar på den. Den ska ses som ett "proof-of-concept", vad som faktiskt är möjligt att göra.
Men helt klart drömmaskinen när det gäller pc, och vad jag verkligen skulle vilja ha i mac-väg, en "PowerBook light" - strömsnål, lätt och utan cd om så behövs, men med alla kommunikationsmöjligheter som Bluetooth, WiFi och Ethernet.
Går väl visst att köpa i sverige, dock inte med svenskt tangentbord osv. Priset ligger på runt 30000 inkl moms och frakt om jag inte minns fel.. men den går att köpa från USA betydligt billigare.. men jag tycker det hela faller lite på att den inte har inbyggt trådlöst nätverk utan att man måste ha ett pc-card... (Sen har Sony helt sjuka garantivillkor för sina datorer också, uppgradering av minne gör t ex att garantin inte längre gäller... (Enl. sonys support för typ fem år sen.))
Med risk att vara petimeter så menade jag att den inte går att köpa av svenska återförsäljare, vad jag vet. Därför kan man inte räkna med support här hemma (inte för att det spelar någon som helst roll när alla datortillverkare skickar till Holland/Irland), inte heller svenskt tangentbord eller OS.
OQO räknar jag inte som en "riktig" dator, den saknar tangentbord och, tycker jag, ska ses som ett mellanting till en bärbar och en fickdator typ Palm. Skulle gärna ha en, men knappast för att skriva längre texter på, vilket går på Sony:n. Eller vilken schysst 1-kilos PC som helst.
Att man är tvungen att ha en dongel för ethernet och ett pc-card för Wifi på Sony:n bevisar att det det är svårt att göra små saker. Men jag hoppas att Apple kommer med något liknande!
Med risk att vara petimeter så menade jag att den inte går att köpa av svenska återförsäljare, vad jag vet. Därför kan man inte räkna med support här hemma (inte för att det spelar någon som helst roll när alla datortillverkare skickar till Holland/Irland), inte heller svenskt tangentbord eller OS.
OQO räknar jag inte som en "riktig" dator, den saknar tangentbord och, tycker jag, ska ses som ett mellanting till en bärbar och en fickdator typ Palm. Skulle gärna ha en, men knappast för att skriva längre texter på, vilket går på Sony:n. Eller vilken schysst 1-kilos PC som helst.
Att man är tvungen att ha en dongel för ethernet och ett pc-card för Wifi på Sony:n bevisar att det det är svårt att göra små saker. Men jag hoppas att Apple kommer med något liknande!
Den senaste OQO har ett litet tangentbord, visst det är inte skönt att skriva längre texter på den. men den är ju bättre än sonyn i och med den har trådlöst näkverk. och den har lite mindre skärm.
Jag själv hade viljat sett en liten PB på 10" och utan optisk enhet.
Den kostar 18.000kr i Storbritannien just nu, skickade ett mail till Micro Anvika för att kolla leveranstiden.
Det finns naturligtvis en massa nackdelar, du har ingen inbyggd optisk enhet, du måste leva med Windows XP, 10tum bildskärm och den har max 512MB RAM.
Inte är den väl låst till XP; Linux eller FreeBSD finns alltid.
Jag har tjatat om en superlätt Powerbook i flera år nu. När kommer den? En bärbar dator bör inte väga mer än 1,5 kg anser jag.
Skaffa en 3G lur så kan du spamma hur mycket du vill utan att bli trött i armen av vikten.
Frågan är ju hur stor marknaden är för en sådan nischad produkt? Jag är lite skeptisk...
Marknaden är hur stor som helst för slimmade bärbara till hyfsade priser (även om Sonyn kanske inte hör dit?). Om några år kommer vi nog garva åt dagens klumpiga bärbara och undra hur någon kunde kånka omkring på sådana tunga bestar.
Marknaden är hur stor som helst för slimmade bärbara till hyfsade priser (även om Sonyn kanske inte hör dit?). Om några år kommer vi nog garva åt dagens klumpiga bärbara och undra hur någon kunde kånka omkring på sådana tunga bestar.
personligen så tror jag ite marknaden för dessa ultralätta bärbara är så stor, de flesta vill ha en helhetslösning som är kompakt & lätt, vilket apple redan klarat av iochmed dagens powerbooks & ibooks. att krånga med externa cd/dvd enheter till bärbar känns så PC.
hur många tycker det är roligt att sitta med 10" skärm egentligen, 12" är väll gränsen för vad som är egonomiskt. hur bekvämt är det att skriva på ett tangentbord som är kompaktare än på apples bärbara?
sluta jaga efter morgondagen, dagens bärbara från äpple är & förblir det bästa man kommer hitta på marknaden ett bra tag framöver tror jag.
Ha ha ha ha!
Jag har ett problem mad att bränna DVD-skivor från Final Cut. Får ett fel medl: 27778
Och endast ljudet går in på skivan ej bild är det någon som kan hjälpa mig!
Jag har ett problem mad att bränna DVD-skivor från Final Cut. Får ett fel medl: 27778
Och endast ljudet går in på skivan ej bild är det någon som kan hjälpa mig!
Haha, var väl lite väl OT:)
Starta en tråd om det så kommer säkert någon hjäpa dig.
Tillbaka till ämnet. Som tidigare skrivit tror jag inte heller att marknaden är speciellt stor för datorer som dessa.
Men de kan gärna komma tillbaka när de har en helhetslösning!
Sony har lagt ner tillverkningen på dessa datorer visade det sig, så efterfrågan var nog inte så stor
Jag ska försöka få tag i ett exemplar till "vrakpris" om det går.
Tyvärr hamnade priset på cirka 22.000kr och det var lite för mycket.
hoho jäklar...
men...tycker att de får skylla sig själva lite, att skapa en så pass ultratunn bärbar är ju knappast billigt, tycker att de borde ha förutsett & struntat i att sälja den eller att helt enkelt fortsätta sälja den pågrund av att den är just en spetakulär prestige maskin.
tror personligen bara att de ville slå ett slag och skapa lite nyheter med sin ultratunna vaio, lite sådär gratisreklam & wow upplevelse
Tråkigt att behöva tillrättavisa master men sök efter tidigare trådar....
Vaio eller iBook
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=34529
Världens vackraste notebook inte från Apple?
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=52385
Toshiba Portege 2000, 2010, R100 eller Sony X505 är de som gäller om man vill ha en tunn och smidig dator. I de båda trådarna var vi många som önskade supertunna Powerböcker.