Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjælp!!! kan inte starta min dator...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-07 14:19

hjælp!!! har en ibook och jobbar mest i osx. brukar sællan stænga av min dator, utan sætter den i vila... dock stængde jag den helt igår, vilket idag resulterade i att den ej går att starta... suck, jag trycker på knappen och den går igång, men visar endast en diskett med ett frågetecken! vad gøra? tacksam fær hjælp så fort som møjligt!
provade hålla nere alt-knappen och starta, men det hjælpte ej... fick upp några pilar och en hd-symbol, men sen kom disketten igen.
suck, någon som vet hur jag ska gøra??
mvh
fia
--------------------------------------------------------------------------------

  • Medlem
  • 2002-07-07 14:27

Testa först att hålla ned optiontangenten när du startar. Fungerar förmodligen inte, så då sätter du i OS9-CD´n, håller ned ´c´, medan du startar och kör sedan disk utility eller diskverktyg. Låt den laga alla fel på OS X disken.

Funkar inte det, får du starta från OS X disken och installera om.

...eller?

Jag skulle prova att starta från OS X-cdn och klicka mig fram till att man väljer vilken disk OS X ska installeras på. Då körs verktygsprogrammet som följer med OS X och det brukar fixa det mesta. Jag kommer inte ihåg exakt vad det står på skärmen eller om man ska klicka på nån knapp men det ser du nog när du kommer dit.

[ 07 Juli 2002, 18:09: Meddelandet ändrat av: Rog ]

Stämmer det inte att man kan hålla ner startknappen vid uppstart och då komma till en komandotolk? Där skall man sedan kunna skriva ett kommando. Kommer baskemig inte ihåg om det stämmer eller vilket komando det var. Men det kanske finns någon annan som mins eller vet?

Äpple + s (Single User Mode)

Tack för lånet av minnet...

  • Medlem
  • 2002-07-08 13:54

tusen tack för alla tips! satte i CD:n och startade med den, gick in under inställningar och valde vilken skiva jag ville att den skulle starta på... och vips så fungerade det igen! tänk så enkelt till sist! dock märkligt att det ska behöva hända överhuvudtaget... men, men...

Hände mig ganska ofta i tidiga Mac OS X på iBook 500 att systemet halkat av sin inställning i Startup Disc. Fick jag bara starta på något externt system och välja os att starta på, fungerade allt igen.Precis som daudan inte kunde bestämma sig om den vill köra classic eller X. Nu vet den med säkerhet.

1
Bevaka tråden