Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screentrycka manuelt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 14:44

Hej! Jag har en fråga som kanske är lite av ämnet (offtopic).

Är det någon som har erfarenhet av att trycka t-shirts eller liknande tygtryck med en screentrycksram hemma. Hur blir kvalitén?

/Per

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-10 15:59

Kvaliten kan bli lika bra hemma, men det är en konst och för en nybörjare är det inte alltid så lätt att få det perfekt, om man skall göra det som nybörjare får man nog inte vänta sig att det blir 100% perfekt varje gång. Men testa, några tips:
Gör bara enfärgstryck, flerfärgs är nästan omöjligt att få bra utan specialanordningar.
Ta ett gammalt lakan och tryck så många gånger du kan och har råd med innan du börjar med det du har tänkt trycka på.
Övning ger färdighet.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 16:32

Det blir jäkligt bra, åtminstone när jag trycker med ram och schablon i OH-plast. Det hela hänger på hur väl man lyckas skära ut schablonen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 09:38

Tack för svaren. Det låter lovande. En fråga till bara då.

Vad behöver man för att komma igång. Screenram och rakel är väl givet. Men om man vill göra original på OH och exponera, är det dyrt? Jag hittade den här http://www.screentec.se/WEB/wo004877.htm men tyckte att den verkade lite dyr. Men det kanske är vad man får betala om man inte vill skära ut allt för hand.

/P

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-12 12:32
Ursprungligen av Perrapa:

Tack för svaren. Det låter lovande. En fråga till bara då.

Vad behöver man för att komma igång. Screenram och rakel är väl givet. Men om man vill göra original på OH och exponera, är det dyrt? Jag hittade den här http://www.screentec.se/WEB/wo004877.htm men tyckte att den verkade lite dyr. Men det kanske är vad man får betala om man inte vill skära ut allt för hand.

/P

Jag hoppas att du vet vad du ger dig på och hur mycket kladd med "tunga" kemikalier det innebär.
Det är inga experimenter av typ akvarell eller oljefärg och liknande, som man gör rent sedan med bara vatten eller terpentin/lacknafta.

Du kanske skulle titta på hur processen går till - det beskrivs på samma webbsajt:
http://www.screentec.se/WEBSTART/tech_fotoscreen.html

Det handlar om att veta vad man ger sig på innan man gör större investeringar.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 09:51

Bra information. Det sätter det i ett lite annat ljus. Ska kolla upp det lite mer.

/Per

Jag har börjat trycka screen på textilier och mitt tips är att du vänder dig till en firma och får hjälp med de första schablonerna. Det har jag gjort med gott resultat. Skulle jag tröttna så har jag inte slängt ut en massa stålar på kem och utrustning. På sikt, om intresset håller, tänker jag införskaffa utrustning för att göra egna schabloner.

Jag köpte en massa billiga kläder på myrorna som jag trycker på, går ett tryck åt h-e så känns det inte så mycket i plånboken. Jag har även köpt billiga örngott på Jysk att trycka på. Om du köper sprillans nya textilier bör du först tvätta ur ev stärkelsekemikalier. Att textilien är välstruken inför tryck är A och O för ett bra resultat. När du sedan känner att du fått kläm på själva trycktekniken kan det vara idé att kolla in var du kan köpa nya plagg att trycka på. Detta gäller väl främst om du tänkt göra "bissniss" på ditt screenande.

Lycka till! / R

1
Bevaka tråden