Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

illustrator.ai-fil till web

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 11:03

Har en ritning i illustrator.ai och .eps fil på 6.5 MB som jag tänkte minska ner så den går att visa på webben.
Får efter alla försök med att "Exportera" felmeddelandet: "Filen kunde inte skrivas ut pga ett fel".
Försöker jag öppna epsfilen iPhotoshop får jag felmed: "Kunde inte fullfölja begäran därför att analysmodulen inte kan analysera dok."
Vad gör man?

Kan du inte bara zooma in så ritningen fyller skärmen och sedan ta en skärmdump och skala ner i Photoshop? Eller blir kvaliteten för dålig på det viset?

I övrigt instämmer jag i att Illustrators felmeddelanden är läskiga

Jag brukar bara göra "Save for web" direkt från Illustrator. Funkar bra.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 11:49

Tack ja det är ju en utväg, blir ganska bra, men jag tycker det är en nödlösning. Undrar ändå om det inte skall funka som jag framställde frågan?

Prova att spara som pdf-kopia, som du sen öppnar i Photoshop.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 11:53

"Save för web" meddelar att bilden är för stor! Finns det alltså ett tak för storleken?
Jag lyckas inte heller få ner storleken på filen i illustrator. Vet helt enkelt inte hur maan gör!

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 11:57

Pröva PDF varianten. Förövrigt kan man inte spara till GIF frå .ai fil men från en .eps så går det bra i Photoshop. Fixade nyligen ett scrips som gör just detta på jobbet helt automatiskt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 11:59

Som pdf gick bra, men filen blev på 6.4MB!
Om jag förstår det rätt så är tydligen problemet att illustratorfilen är för stor. Men som sagt jag vet inte hur jag får ner storleken. Är novis på illustrator. Någon som kan hjällpa mig?

Ursprungligen av gert:

Som pdf gick bra, men filen blev på 6.4MB!
Om jag förstår det rätt så är tydligen problemet att illustratorfilen är för stor. Men som sagt jag vet inte hur jag får ner storleken. Är novis på illustrator. Någon som kan hjällpa mig?

får du ut den som pdf, öppna den i photoshop, ändra storleken och exportera till webben.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 12:31

Det är länge sen jag använde illustrator för att gör det programmet är ämnat för. Grafisk formgivning av dyl som annonser, affisher mm. Illu 5 och 7 arbetade jag med då.

Sysslar numera endast med motor documentation och därför har jag inga bilder utan endast vektor grafik i mina illu filer. Illu 10

Saken är den jag tycker att en 6.5 MB illu fil är stort. Normalt ska den gå på några hundra Kilobyte. Men har du bilder med i filen så växer ju den. I illu 5 cch 7 kunde man plasera in bilder endera som länk eller in i självaste illu filen. Jag fördrog att ha den som länk många gånger. Å andrasidan verkar det som om detta inte går i Illu 10 har doch inte kontrolerat så noga. Kan det vara detta som gör att du får problem med att öppna filen i Photoshop. Kan du försöka att spara om filen med ett annat namn och se om PhotoShop öppnar den då. Annars får du väl nöja dig med spara till web i illu eller gå via PDF till PhotoShop.

Edit: Eller som åvan kopiera in i nytt document i illu. Det har hjälpt i många fall.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 12:04

Tillbaks till ruta 1.
Försöker jag öppna epsfilen iPhotoshop får jag felmed: "Kunde inte fullfölja begäran därför att analysmodulen inte kan analysera dok."
Alltså hur minskar man eps-filen. Ursäkta tjatet!

Prova kopiera objektet och klistra in i nytt ai eller psd dokument

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 12:55

Borde kanske nämnt att det från början är en cad dwg-fil med massor av lager! Tidigare med en mindre fil har allt funkat. Jag har lyckat spara den till en bra pdf, men den går inte att öppna i Photoshop.
Har även kopierat in den i nytt .ai dok och då blev filen 50% mindre utan lager, men går fortfarande inte att öppna i Ph. Tror jag får hålla mig till skämdumpar. Hjälpte inte döpa om.
Är nog efter alla tips jag fått övertygad om att .ai filen är för stor.
Hur i helsike få den mindre?
Tack alla som engagerat sig!

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 13:26

Då är jag lite off här, alldrig sysslat med Autocad filer i annat än autocad för skolnings syfte.

Kan vara så att du har en hel del punkter som eventuellt inte Photoshop hanterar rakt av. Om möjligt försök med simplify commandot i illu, å andra sidan så gör inte cad program onödigt många punkter men kan ju vara att sådan kommer till när illu ska öppna. Ingen aning men det är ju vektor grafik och jag kan inte förstå att nåt som är gjort på rätt sätt ska kunna bli så stort.

Själv hämtar jag in PDF filer gjorda från ideas cad programmet och vi har problem med att de som gör pdf filerna inte vill göra dem väl och det blir tusentals punkter som inte normalt ska vara där. Kolla lite in hur kurvorna är uppbyggda i illustrator.

Ibland ritar vi om bilden i illu för att kunna arbeta alls. Då brukar vi sätta kurvorna från pdfen i bakgrunder och låsa dem sedan rita på/av efter ritningen. Inte så smidigt men ibland ett måste här.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 14:15

Vad har du för dokumentstorlek i filen du skall ha på webben?

Är dokumentet för stort för att kunna exporteras genom"Save for web" måste du nog skapa en kopia som du skalar ner. Jag förutsätter dock att du endast har vektoriserad grafik i ditt Ill dokument. Det jag föeslår är att du försöker hålla det inom en 1000x1000 pixlars maxmått för att på webben den dominerande upplösningen är just 1024x768. Detta är bara så att du har en storlek för webben att jobba med.

Eftersom jag antar att du vill ha filen på webben andast för visningens skull skall du inte oroa dig om att den blir mindre eller hamnar i ett enda lager om du gör en kopia av den. Bilder/dokument som görs om till olika webformat görs enklast mindre genom att massa bakomliggande information skalas bort så denna "skalning" kan redan påbörja när du skalar om dokumentet. Var bara riktigt noga med att du har en bra backup. Info som skalas bort går oftast inte att återfå. Efter att du skalat om bilden kan du göra ett par saker.

Från illustrator skall du kunna exportera en gif eller jpeg som kommer att vara ett antal hundra Kb. Jag föreslår att du exporterar helt enkelt till Flash format .swf som är idag den bästa visning/överföring formatet på webben idag. Eller om du vill bearbeta den i PS exportera en högupplöst bitmap från Illustrator som du sedan minskar ner och exporterar från PS.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-15 10:34

Jag har testat alla vänliga förslag!
Lösningen kom när jag skalade ner illustrator dok till 25% av originalstl. Nu funkar allt som det ska!
Tack alla!

1
Bevaka tråden