Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign-problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har ett problem på en mall är jag jobbar. På sidan ska det vara två olika grader på text. Den ena är justerad mot baslinjerastret, den andra inte. I den ojusterade texten ligger det ett bildblock. Vi har problem med att få texten under att linjera (utan att tvinga den med shift + alt + pil). I Quark var det bara att anpassa blockets storlek, nu hoppar texten i steg istället, ungefär som att den skulle ha varit låst till baslinjerastret. Frågan är då var ställer man in dessa steg. Det är ju inte det som kallas för baslinjeförskjutning? Fattar någon vad jag menar?
Kanske Richard Rönnbäck har svaret?
/Ola

Jag hänger inte med helt i förklaringen, men det låter ju som om du ändå skulle ha "fäst mot baslinjeraster" aktiverat även för den textbiten, alternativt kanske du har figursättning på bilden (gäller ej inline graphics dock)?

Ifall du upplever "stegen" enbart när du flyttar texten med musen så kan det ju vara så enkelt att du råkat aktivera "fäst mot stödraster" i Visa-meyn.

Ursprungligen av Björn Öst:

Jag hänger inte med helt i förklaringen, men det låter ju som om du ändå skulle ha "fäst mot baslinjeraster" aktiverat även för den textbiten, alternativt kanske du har figursättning på bilden (gäller ej inline graphics dock)?

Ifall du upplever "stegen" enbart när du flyttar texten med musen så kan det ju vara så enkelt att du råkat aktivera "fäst mot stödraster" i Visa-meyn.

Som jag skrev. Texten är inte fäst till baslinjerastret. När du drar i bildblocket för att jämna textspalterna (en illustration monteras i bildblocket) så hackar texten. I stället för som i Quark när texten steglöst flyttas med hjälp av infällningen/figursättningen på blocket.

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

När du drar i bildblocket för att jämna textspalterna (en illustration monteras i bildblocket) så hackar texten. I stället för som i Quark när texten steglöst flyttas med hjälp av infällningen/figursättningen på blocket.

Jag tror aldrig jag upplevt det problem du beskriver. Eventuellt kan det vara styckedispositionen som "trilskas" lite. Ändra till enkelradsdisposition och se om det uppför sig mer som förväntat då. Styckedispositionen finns ju inte i QxP så det kan nog kännas annorlunda om man är ovan.

Ursprungligen av Björn Öst:

Jag tror aldrig jag upplevt det problem du beskriver. Eventuellt kan det vara styckedispositionen som "trilskas" lite. Ändra till enkelradsdisposition och se om det uppför sig mer som förväntat då. Styckedispositionen finns ju inte i QxP så det kan nog kännas annorlunda om man är ovan.

Ska se om jag fattar det i morgon på jobbet. Och om det funkar. Det är en ledarsida där själva brödtexten i ledaren har högre grad än resten på sidan. Därav är den inte låst till baslinjerna.

Jag har samma problem med ett textblock som är "figursatt" med en rubrik som går över blocket, så att texten ligger med 4 rader ovanför rubriken och sedan fortsätter under rubriken. Det går förstås att göra två textblock, ett över och ett under, men det går inte att justera så att det ligger "dikt mot" rubrikblocket, även om mariginalen är satt till noll i "frånstötning" från blocket.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag har samma problem med ett textblock som är "figursatt" med en rubrik som går över blocket, så att texten ligger med 4 rader ovanför rubriken och sedan fortsätter under rubriken. Det går förstås att göra två textblock, ett över och ett under, men det går inte att justera så att det ligger "dikt mot" rubrikblocket, även om mariginalen är satt till noll i "frånstötning" från blocket.

Du kan sätta negativa värden med, testa t ex med -2 och se om bilden hamnar tätare mot texten.

Jag har också lite svårt att se problemet framför mig. Har du möjlighet att lägga upp en skärmdump, gärna med ramarna synliga (äpple/ctrl + h), så kanske vi kan hjälpa till bättre?

Samma här. Eller lägg upp en exempelfil.

Det var att "Hoppa över efter radavstånd" var bockad i inställningar/disposition. Om man bockar ur den försvann problemet. Var är den bra för undrar man då?

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Det var att "Hoppa över efter radavstånd" var bockad i inställningar/disposition. Om man bockar ur den försvann problemet. Var är den bra för undrar man då?

Hahaha!! Det fixade mitt problem också! Tusen tack!!!!

1
Bevaka tråden