Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firmware uppdatering till D70 idag 29juni

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-29 22:43

Det finns en firmware uppdatering till D70 att ta ner från Nikon. http://www.europe-nikon.com/support/
Registrera dig med ditt kameras serie nummer ( följ anvisningarna) och ta sedan ner uppdateringen.
Det är 2 st firmware uppgraderingar.
Börja med att uppdatera version 1.00 till 1.01 genom att lägga den fösta uppgraderingen på ett formaterat cf-kort. ( Formateringen av kortet skall göras med kameran.)
Gå in i menu och längst ner till skiftnyckeln
Gå in i inb.progrm.ver.
Välj uppdatera. Tryck ENTER på kameran
Kameran talar om när det är klart.
Stäng kameran
Därefter släng första uppdateringen från kortet och kopiera över uppgradering nr 2.
Gör om proseduren
Versionsnummret blir 1.02

Senaste firmware blir således
A 1.01
B 1.02
mvh

Senast redigerat 2004-06-29 22:57
  • Medlem
  • 2004-06-30 00:13

Tackar! Blir RAW okomprimerat nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 01:47
Citat:

Issues addressed with 'A' firmware version 1.01
• Correction of vignetting that was sometimes visible in the upper areas of images captured in Continuous mode using high shutter speeds.
• Correction of an issue that intermittently prevented the Automatic Sensitivity Adjustment function (ISO Auto: CSM 5) to work when the built-in Speedlight was raised but did not fire.

Issues addressed with 'B' firmware version 1.02
• Supports for Compact Flash™ memory cards with a capacity greater than 4GB has been added.
• Correction of an issue that sometimes prevented the camera from being turned off when images were captured in Continuous mode. This occurred at an Image size setting of ‘M’ and an Image quality setting of ‘FINE’, and caused the memory card access lamp to glow continuously.
• Errors in Chinese menus and message text.have been corrected.

Inte så fantastiskt spännande kanske...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-30 02:50
Ursprungligen av Baron:

Nej , kommer efter sommaren enl rykten jag har hört.

Vad som är med i uppgraderingen kanske inte ses som så spännande, men erfarenhetsmässigt vet jag att Nikon inte snackar högt om ändringar eller förbättringar vad det gäller deras produkter. (Ingen Nikon produkt är dålig eller ogenomtänkt när den lanseras)

Exempel . Nikon D2H. Under en längre tid var kameran bedrövlig när det gäller brus, men när en av Sveriges mest erfarna testredaktörer provar ett sent D2h exemplar är bruset lägre och likvärdigt med konkurenternas kamera (Canon).

Något har alltså hänt från det att kameran började säljas och fram till för någon månad sedan.

Möjligen har ett antal förbättringar även gjorts med D70 genom uppdatering av programvaran i kameran

Felet med visning av antalet raw filer som får plats på ett minneskort kvarstår dock.
mvh

Senast redigerat 2004-06-30 10:19
  • Medlem
  • 2004-12-16 22:38
Ursprungligen av Baron:

Ursprungligen av miri:

Nej , kommer efter sommaren enl rykten jag har hört.

Vad säger ryktena? Sommaren är över, åtminståne där jag bor...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-30 09:18

Ingen back-focus-fix????

....so nikonish!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-30 10:15

Har du problem med skärpeinställningen på din D70?
Jag lutar mer åt att det är skillnad mellan olika exemplar och därför går det inte att ta fram en generell "fix" för alla.
Mer ett produktionsfel och för dålig kontroll från fabriken innan kameran skickas vidare.
mvh

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-30 12:17

Jag har gjort en test med D70+ D1x och autofocus, den finns på tråden " D1X jmf med D70"
upplagd idag med bildillustration
Mvh

• Medlem
  • Lund
  • 2004-12-17 11:14

Jag skall ringa Lasse på Nikon. Jag talade med flera Nikon människor på Photokina om skumma fynd som kan ses med RAW vid vissa exponeringar
Vad det gäller uppdateringar, Nikon är jäkligt slöa. EX: Vad det gäller D1X har det inte kommit någon på 3år.
mvh

Jag har missa detta helt..
Har detkommit någon uppgradering för D100?

• Medlem
  • 2005-02-02 21:40

Alltså, allvarligt... Hur lyckas ni hitta firmware för D70 på Nikons hemsida? Ja, jag är inloggad!

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 22:40

Om det är Nikons europeiska supportsidor du är inne på så måste du registrera någon av dina nikonprodukter för att komma åt firmware-uppdateringarna... Prova asiatiska eller amerikanska istället, samma filer, mindre knussel.

• Medlem
  • 2005-02-02 22:57

Fortfarande ingen RAW-fotogtrafering med D70?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-02-02 23:32
Ursprungligen av Baron:

Fortfarande ingen RAW-fotogtrafering med D70?

Fotografera Raw har du kunnat sedan kameran kom ut.

Ingen uppdatering har kommit angående förbättring av rawbildshanteringen inne i kameran. Jag tror Nikon skiter i problemet som uppstår = sjokliknande fenomen i skuggor på vissa bilder.
Sitter och redigerar bilder från Barcelona där jag har sett samma fenomen i klarblå himmel.
Sist jag talade med Nikon så hade de fortfarande ingen föklaring.

Anm: det finns en viss komprimering av rawfiler i D70. I vissa lägen kan mörka ytor , skuggor i bilden uppvisa fula sjokliknande fenomen. Varför kameran uppvisar dessa kan Nikon inte svara på. Det hjälper inte att använda en annan rawkonverterare som Phase One eller Nikons eget rawprogram.

Bilden undertill illustrerar vad som kan hända i skuggorna, eller mörka delar av en bild. De mörka delarna tecknas inte ut utan ser ut som de är ifyllda slarvigt med pensel. Om du/ni klickar på bilden så den kommer upp i eget fönster syns det tydligare.
mvh

PS det finns en firmvare uppdatering som fixar en bugg att inte Adobe RGb taggning har följt med i alla inställningar. Kom ut för någon vecka sedan.

Senast redigerat 2005-02-03 00:05
  • Medlem
  • 2005-02-03 22:10
Ursprungligen av miri:

Fotografera Raw har du kunnat sedan kameran kom ut.
Anm: det finns en viss komprimering av rawfiler i D70.

Skulle det inte komma en uppdatering som helt tog bort all komprimering från D70:s RAW-bilder? Det var det jag menade.

Hur var Barcelona då? Det ser ut att ha varit fint väder iaf. Jag ska dit igen i maj.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-02-03 23:53

Det var 20grader i solen, 14 på kvällen. Vi såg det man bör vad det gäller konst, byggnader och museer.
Vandrade mycket i de gamla kvarteren och utmed stranden
En galen engelsman badade , vilket han gör varje dag året runt, ca 14 grader i vattnet och som i Ystad i juni. Vi åker tillbaka för att vandra någon av de gamla handelslederna uppe i bergen .
Mysig stad med puls + att jag gillar deras livsstil.

Mvh

• Medlem
  • 2005-02-15 22:41

Jag ska dit på AES-mässan!

1
Bevaka tråden