Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NyTeknik testar Mac mini

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-15 16:00
Ursprungligen av petsematary:

Vad jag menade var såklart att det du tog upp väl är en generell grej som många anser vara en fördel. Det är ju ett resultat av macens låga marknadsandelar totalt - det är helt enkelt inte "lönsamt" att göra virus för mac för det har liksom ingen effekt. Jag menade blott att maskinen är en maskin och att det andra är aningen irrelevant om man inte pratar om pc vs. mac på ett annat plan. Det du sa tyckte jag kändes lite som att prata om att SUV-bilar i allmänhet är miljöfarliga när man recenserar en SUV-bil. Typ.

Vad gäller iLife är det möjligt att folk är nöjda med det men jag känner ofta att folk köper Apples "why switch"-argument från hemsidan rakt av och liksom kör med de argumenten hela tiden, oftast för att de är vana vid att ha en radda argument att räkna upp när det kommer i bråk med en pc-fanatiker. Inte att de verkligen är nöjda med sviten. Men det är möjligt att så är fallet...jag är i så fall glad att ha fel.

Men du... Bara för att virus/spyware "saknas" pga(eller säkrare OS?) små marknadsandelar så kan man självklart inte räkna bort den fördelen! Köper man en Mac mini så får man med allt vad Apple innebär, likaså med Microsoft. Det går inte att recensera en dator utan operativsystem/medföljande program.
Dessutom tror jag knappast att Apples marknadsandelar kommer att öka (=mer virus?) i jämförelse med Microsofts under datorns livslängd.

Jag kan inte tänka mig att Microsoft har något ens i närheten av iLife vad gäller användbarhet och kvalitét.

Och JA jag har använt windows 95/98/ME/NT/2000 och XP. Jag skulle mycket väl kunna använda PC, men för mig är Macen ett bättre alternativ.

Problemet för mig när jag ska övertyga mina vänner att skaffa Mac är att jag är så entusiastisk att dom tycker att det är konstigt, för hur ofta händer det med PC-användare? Man vill ju att ens vänner ska bli lika nöjda.
(Jag pratar om "normala" användare nu, surf/mail/fotografier ev. film. När det gäller spel är såklart PC givet.)

Re:

Ursprungligen av tobot:

Problemet för mig när jag ska övertyga mina vänner att skaffa Mac är att jag är så entusiastisk att dom tycker att det är konstigt, för hur ofta händer det med PC-användare? Man vill ju att ens vänner ska bli lika nöjda.

Problems med entusiasmen när man blir Mackare. kombinationen G5/X är så bra att man blir nästan larvigt entusiastisk.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 11:07

anti- "mac taliban" - talibaner blir ett nytt begrepp

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-14 11:10
Ursprungligen av Pär:

anti- "mac taliban" - talibaner blir ett nytt begrepp

Haha! Lite fler "sunt förnuft-talibaner" skulle inte skada dock

"Dessutom använder datorn den dyrare och långsammare typen av hårddiskar som finns i bärbara datorer. Form före funktion alltså."

Vad menar artikelförfattaren här? Är han besviken på att den har en 2.5"-hårddisk i en låda av det formatet? Undrar om killen sett skillnaden i storlek mellan en 2.5:a och en 3.5:a. Att den sedan inte skulle vara så tyst och dessutom kräva mer kylning kanske inte NyTeknik-redaktionen bryr sig om heller.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 11:51

Trots mina tidigare inlägg håller jag med er om vissa av bristerna i artikeln, tro det eller ej. Exempelvis ctrl-alt-delete som kändes lite som att kritisera en Nissan Micra för att den inte har V8. Totalt malplacerat liksom och sett med fel glasögon.

Hm jag har visst två alternativ här. Antingen läser jag om artikeln och försöker finna alla fel som går att finna för att jag sedan ska kunna kritisera artikelförfattaren så hårt som möjligt eller också är jag bara tacksam för att han överhuvudtaget brydde sig om att testa burken och skiter i att läsa om artikeln samt lever vidare som en lycklig Macanvändare...

hm beslut beslut...

Get a grip people, det kommer alltid att finnas och skrivas artiklar av personer utan den riktiga tekniska kännedomen. För sjutsingen han jämför den iaf inte prestandamässigt med någon ful grå Penthium-burk med betydligt fler Ghz. Istället för att hacka på honom kan vi tycka synd om honom för att han inte kan se det fina med datorns utformning.

Att denna tråd skulle spåra ur var ju lika lätt att förutsäga som att det kommer skapas nya virus för Windows.

Att den nu har spårat ut är väl helt klart, att man genom att skriva detta än mer bidrar till urspårningen kanske glöms bort.

Ursprungligen av draags:

Att den nu har spårat ut är väl helt klart, att man genom att skriva detta än mer bidrar till urspårningen kanske glöms bort.

Att kommentera ett inlägg som mer bidrar till urspårningen bidrar ju också mer till urspårningen. Men det kanske glöms bort?

Ursprungligen av Rickard A:

Att kommentera ett inlägg som mer bidrar till urspårningen bidrar ju också mer till urspårningen. Men det kanske glöms bort?

Du kanske inte insåg att jag gav mig själv en känga där, så din kommentar var rätt överflödig...

Ursprungligen av draags:

Du kanske inte insåg att jag gav mig själv en känga där, så din kommentar var rätt överflödig...

Ja iofs. Men då är detta (mitt alltså) inlägg ännu mer överflödigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-14 19:31

Hej

första inlägget här.

Slutade läsa efter denna mening: "När programmen låser sig, för ja det gör de även på Apples datorer, saknar jag ctrl-alt-delete." Är det sant? Vilka program menar han då, är det t ex små gratisprogram eller även större som följer med när man köper datorn (iLife, photo osv)?

Helt plötsligt är man inte lika ivrig att köpa en Mac :).

Re:

Ursprungligen av hajder:

Hej

första inlägget här.

Slutade läsa efter denna mening: "När programmen låser sig, för ja det gör de även på Apples datorer, saknar jag ctrl-alt-delete." Är det sant? Vilka program menar han då, är det t ex små gratisprogram eller även större som följer med när man köper datorn (iLife, photo osv)?

Helt plötsligt är man inte lika ivrig att köpa en Mac :).

Hitills har inte nåt program som följt med till datorn låst sig en enda gång, med egna program har det hänt nån gång, men bara med tidiga versioner av 10.3, dom senare uppgraderingarna har över huvud taget inte orsakat några problem tillsammans med mina program, så köp du en mini eller vad du nu tänker dig. Chansen är ca 99.9% att du blir nöjd. hade problems ett tag, men det visade sig att en Kingston-modul jag köpt var defekt (fick fö. flera stycken på raken som hårdvarutestaren hittade fel på). Så var noga med minne och sånt som du köper extra till datorn, "budget-minnen" kanske inte är så lyckat att köpa. Men antar att det är samma med en Winteldator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-14 19:56
Ursprungligen av bruksarn:

Hitills har inte nåt program som följt med till datorn låst sig en enda gång, med egna program har det hänt nån gång, men bara med tidiga versioner av 10.3, dom senare uppgraderingarna har över huvud taget inte orsakat några problem tillsammans med mina program, så köp du en mini eller vad du nu tänker dig. Chansen är ca 99.9% att du blir nöjd. hade problems ett tag, men det visade sig att en Kingston-modul jag köpt var defekt (fick fö. flera stycken på raken som hårdvarutestaren hittade fel på). Så var noga med minne och sånt som du köper extra till datorn, "budget-minnen" kanske inte är så lyckat att köpa. Men antar att det är samma med en Winteldator.

Ahh det låter lugnande. Minnen har jag läst lite om att man ska vara försiktig med.

F.ö så lutar det åt en p-book just nu. Finns det bra program där man kan skriva matematiska/fysikaliska formler förresten?

Ursprungligen av hajder:

Ahh det låter lugnande. Minnen har jag läst lite om att man ska vara försiktig med.

F.ö så lutar det åt en p-book just nu. Finns det bra program där man kan skriva matematiska/fysikaliska formler förresten?

Åtminstone Ms Office ska ju innehålla nån slags editor för formler, har iofs. inte fördjupat mig så mycket i det...

  • Medlem
  • 2005-02-15 16:01

Lär dig LaTeX, det är inte speciellt svårt och det finns inget som ger ett lika snyggt resultat. För att komma igång rekommenderar jag denna enkla introduktion "Att skriva rapporter med LaTeX" till att börja med. Som referensverk så använder du lshort, "The not so short introduction to LaTeX".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 20:43
Ursprungligen av hajder:

Finns det bra program där man kan skriva matematiska/fysikaliska formler förresten?

Mathtype som är en uppdaterad version av Equation Editor (vilket följer med MS Office).
Om du ska typsätta formler så är Tex det bästa IMHO. Om man tycker det är bökigt att skriva formlerna direkt i Tex så kan man exportera Tex-kod från Mathtype.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-14 21:48

Tack för svaren. Så MS Office finns för Mac alltså? Det var min sista off-topic-fråga

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-15 00:53
Ursprungligen av hajder:

Tack för svaren. Så MS Office finns för Mac alltså? Det var min sista off-topic-fråga

Jepp, MS Office finns. Tyvärr är just att skriva matematiska formler inte något som funkar bra i Office (i någon variant). Du kan ladda ner och pröva NeoOffice/J (OpenOffice för Mac typ) som komplement. Just formeleditorn där är grymt bra, även om jag nog kan tycka att MS Office i övrigt ofta klår OpenOffice.

Ett annat alternativ för att pilla ihop text med formler är LaTeX, men det är nog för de lite hårdare grabbarna.

Ursprungligen av hajder:

Tack för svaren. Så MS Office finns för Mac alltså? Det var min sista off-topic-fråga

Inte mer off-topic än andra här, och detta känns mer seriöst förövrigt.

  • Medlem
  • 2005-02-14 17:39

Utmärkt artikel!

Re:

För övrigt verkar PC-Nissarna att repa mod efter stjärnsmällen med Minin.

Påminner om hur det är om man blir betuttad i nåt bekant fruntimmer. Kommer hon på tal försöker man anlägga en ockyldig/nonchalant min och säga nåt i stil med: asch, den där, vem är det nu igen? Ointressant så att hon knappt går att komma ihåg, och sånt. iLife, äsch det går ju att ladda ner liknande gratis till XP och såna resonemanger.

Senast redigerat 2005-02-14 19:50
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-15 20:15

Vi kanske borde tipsa om bra editorer också. TexShop och iTexMac har jag installerade. Vilken som är bäst är en smakfråga, bägge är gratis så det är bara att tanka ner och prova.

  • Medlem
  • 2005-02-16 14:35
Ursprungligen av TERdON:

Vi kanske borde tipsa om bra editorer också. TexShop och iTexMac har jag installerade. Vilken som är bäst är en smakfråga, bägge är gratis så det är bara att tanka ner och prova.

Nu börjar det bli ganska [OT].här. Själv har jag installerat TeXShop men inte använt det. Till XP använde jag WinEdt någon gång men sedan dess så sker all LaTeX-skrivning i emacs och kompilering i terminalen/kommandoprompten och jag tror att det kommer bli så i OS X också.

För att nu knyta an till tråden igen:

Jag har äntligen läst artikeln och tycker den var utmärkt, just som recension av produkten Mac Mini. Den tog upp både starka och svaga punkter på ett balanserat sätt. Att den inte tog upp anledningar att byta från Mac till PC (virusrisk mm) tycker jag är fullt rimligt, för det var inte artikelns huvudpoäng. Det är en recension av en specifik produkt, och en ovanligt bra sådan, speciellt som den är skriven ur en PC-användares perspektiv. "Vanans makt" tas upp snyggt med ctrl-alt-del-punkten, som elegant avverkas med att det fanns en likvärdig lösning som man helt enkelt får lära sig.

Bra jobbat helt enkelt. Veckans skämsartikel är däremot säkerhetsartikeln i Råd & Rön som inte ens talade om vilket OS man talade om, ännu mindre noterade att det finns andra och att de andra inte ens behöver alla de där programmen de testar!

Bevaka tråden