Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtuell skrivare ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man i OS X skapa en skrivare utan att ha en skrivare....på samma sätt som i OS9. Har testat med Print Center men det verkar inte som jag kan välja det. Är det något jag behöver installera.

Tacksam för tips.

jo, man kan säga att osx har en typ av virutell skrivare inbyggd, fråga är vad du ska använda den till? och vilket program arbetar du med?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 01:43

Jag svarar åt Johan, eftersom jag själv gärna skulle ha ett svar. I OS 9 finns det en bra funktion där man skapar en skrivbordsskrivare med valfri PPD som genererar PS-filer till en förvald mapp. Det är ofta smidigare att ha en särskild virtuell skrivarkö för detta istället för att använda en vanlig. Själv använder jag ofta funktionen när jag skall skapa PS-filer från QuarkXpress.

Att det finns inbyggt PDF-stöd i OS X talar väl bara ännu mer för en sån här funktion; tänk er en särskild PDF-skrivakö som alltid skapar en PDF-fil utan att man behöver ändra några inställningar. Perfekt!

• Medlem
  • 2002-02-18 03:40

Förstår inte riktigt frågan, men alla program som kan skriva ut kan göra PDF filer native i osx.. tryck bara cmd-p(print) och välj sedan "Preview" så skapas en PDF med alla sidor.. funkar klockrent....

Citat:

Skapades ursprungligen av: nixon:
Förstår inte riktigt frågan, men alla program som kan skriva ut kan göra PDF filer native i osx.. tryck bara cmd-p(print) och välj sedan "Preview" så skapas en PDF med alla sidor.. funkar klockrent....

Det var som sagt det som var ett av problemen, hur skriver man ut(cmd-p) utan att ha en skrivare installerad, man kommer aldrig till den rutan då.

Jag har lagt till "virtuella skrivare" just för detta ändamål hemma på iMac med 10.1. Har ingen skrivare hemma men vill kunna generera pdf filer. Skapade en skrivare med Print Center som jag döpte till "pdf skrivare" Nu kan jag generera pdf filer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 11:06

Kom på ett sätt att lösa det (förmodligen är det så Arch@ngel har gjort).

Man kan skapa en LPR-skrivare utan att egentligen ha någon tillgänglig. Skriv in valfri adress (t ex localhost) som skrivarens adress.

När du skriver ut första gången till denna skrivare väljer du utdata: PDF eller PS, vilket du vill. Sen väljer du Spara anpassade inställningar. Då får du en sparad inställning i popupmenyn ovanför. Nackdelen är att du sedan måste välja denna varje gång du ska använda skrivaren.

Arch@ngel, om du har gjort på annat (bättre) sätt, berätta hur!

Nej, det är på detta sätt jag löst det. Skrev tyvärr inte tillräckligt detaljerat hur jag gjorde. Br att du (HL) gjorde det.

• Medlem
  • 2002-02-18 16:20
Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Det var som sagt det som var ett av problemen, hur skriver man ut(cmd-p) utan att ha en skrivare installerad

OSX har en PDF-skrivare inbyggd, du behöver inte installera nått extra.. Du skall kunna trycka cmd-p i alla program som kan skriva ut och få en PDF. har själv sett Jobs dema det som en OSX-feature..

Funkar för mig, och jag har aldrig haft en skrivare installerad på min dator

Citat:

Skapades ursprungligen av: nixon:
OSX har en PDF-skrivare inbyggd, du behöver inte installera nått extra.. Du skall kunna trycka cmd-p i alla program som kan skriva ut och få en PDF. har själv sett Jobs dema det som en OSX-feature..

Funkar för mig, och jag har aldrig haft en skrivare installerad på min dator

Ser man på, då har jag inge problem längre

Ahh...Det var förhandsvisning man skulle klicka på i Printfönstret. Inte så logiskt om man inte visste om det.
Den var iaf den funktionen jag ville åt. Att kunna spara t ex från IE till PDF.
Visste att det fanns PDF-stöd i X men kom bara inte åt det.

Tackar för tipsen. Att även kunna skapa PS-filer är ju bra vid vissa tillfällen. Att skapa PDF via förhandsvisning antar jag liknar PDF-Writer för OS9. Inget PS-stöd alltså.....eller......

Citat:

När du skriver ut första gången till denna skrivare väljer du utdata: PDF eller PS, vilket du vill. Sen väljer du Spara anpassade inställningar. Då får du en sparad inställning i popupmenyn ovanför. Nackdelen är att du sedan måste välja denna varje gång du ska använda skrivaren.

Lyckas du verkligen med detta? Jag kan spara anpassade inställningar för "Exemplar och sidor" i utskriftsdialogen, men "Alternativ för utdata" -Spara som PDF fil finns aldrig markerat även om jag försökt spara det i de anpassade inställningarna...

Utan att själv ha gjort det så kan jag ju dela en idé som slog mig. Det borde vara möjligt att skapa en lpr port i BSD miljön, antingen via någon inbyggd funktion eller via ett POSIX-kompatibelt program som sedan kan ta filnamnet från PostScript headern i filen och skapa en fil som heter filnamn.ps i ett valt dir.

Därefter kan man skapa en "normal" LPR skrivare i Printcenter som fungerar precis som en "vanlig" skrivare med den skillnaden förstås att det blir en ps fil.

Möjligheterna med denna teknig är enorma. Kombinerar man pvanstående teknik med gratis ps interpretern Ghostscript kan man skapa en separat LPR skrivarkö som t.ex. skapar tiff filer av det man skriver ut i RGB eller CMYK. Dessa kan ju sedan t.ex. styras vidare till en icke PS skrivaer och voila så har man en RIP som kostat 0 kronor.

Detta är precis vad jag skall göra så fort jag får tid till min gamla bläckstråleskrivare men har inte haft tid än.

Lite skoj utmaning för dem som vill ner och götta i Terminalen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-20 00:28
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Frykberg:
Lyckas du verkligen med detta? Jag kan spara anpassade inställningar för "Exemplar och sidor" i utskriftsdialogen, men "Alternativ för utdata" -Spara som PDF fil finns aldrig markerat även om jag försökt spara det i de anpassade inställningarna...

Jo, det funkade även med utdata-inställningen. Gjorde dock inget omfattande test, utan öppnade bara utskriftrutan en gång till i samma program...

Tomas: Ditt inlägg är VÄLDIGT intressant. Tanken på en lokal LPR-kö slog mig också förut men jag saknar själv kunskaperna att fixa saken. Varför inte starta ett ordentligt open source-projekt för ändamålet? [uppfodrande ;)] Håll oss underrättade om hur det går!

1
Bevaka tråden