Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera OS

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat en till kopia av OsX på en FW-disk, nu går det dock inte att boota den ursprungliga installationen med mindre än att sitta och trycka alt vid starten för att få upp "diskvalsmenyn", nån som vet hur man ska automatisera det hela så man kan välja utan alt?

Har du testat med Systeminställningar -> Startskiva?

Re

Ursprungligen av mrubenson:

Har du testat med Systeminställningar -> Startskiva?

Jodå, men med den kan man bara välja vad som ska boota nästa omstart, nån slags meny a la Windows NT/2000/XP är vad jag skulle vilja se...

Har du provat att hålla ner Alt under uppstarten? Har för mig att du får upp en meny då.

Ursprungligen av Martin L:

Har du provat att hålla ner Alt under uppstarten? Har för mig att du får upp en meny då.

Det föreslår ju bruksarn själv i första inlägget.

En snabb sökning på versiontracker ger inget resultat, så det enda sättet, om du inte vill alta vid start, är att ändra i startskiveinställningarna.

Eventuellt kan du hålla ner X vid start, för att starta från just OS X, men jag har ingen erfarenhet av att det över huvud taget funkar.

Att få upp en valmeny vid avstägning är vad jag vet inte möjligt, annat än genom eventuell tredjepartsmjukvara, som jag som sagt inte hittar på versiontracker.

Ursäkta. Jag får skylla på att min tankeverksamhet inte är på topp klockan 9 på morgonen.

Ursprungligen av Martin L:

Ursäkta. Jag får skylla på att min tankeverksamhet inte är på topp klockan 9 på morgonen.

Jag säger inget, jag hade knappt vaknat då...

Hade för mig att en inställning i Startskiva gällde tills vidare, men jag kanske har fel. Rätta mig i så fall...

Ursprungligen av mrubenson:

Hade för mig att en inställning i Startskiva gällde tills vidare, men jag kanske har fel. Rätta mig i så fall...

Visst gör den det, tills du ändrar på det.

Borde inte mitt förlag lösa problemet då?

Jag tror bruksarn är ute efter en meny som kommer upp automatiskt när man stänger av eller startar om datorn, och som ändra startskivan enbart för just nästa uppstart, och inte påverkar vilken skiva som annars används som standardboot.

Något sådant finns inte, och quite frankly, fantastiskt skönt att slippa. Varför i all världen ska den dyka upp varje gång man startar upp datorn? Snacka om att slösa värdefull uppstartstid. Om du, de få gånger du ska starta från annat OS, absolut måste, så håll ned ALT.

I min Win XP Pro installation (på min Dell) så kommer inte någon sådana meny upp. Ställer man det i bioset eller? Att en sån där valmeny ska dyka upp alltså.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-18 15:27
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

I min Win XP Pro installation (på min Dell) så kommer inte någon sådana meny upp. Ställer man det i bioset eller? Att en sån där valmeny ska dyka upp alltså.

Det finns lite olika alternativ till hur man gör det på PC. Antingen kan man välja vad man vill starta från i BIOS - då kan man välja mellan interna diskar, CD-ROM och floppy oftast. Precis som Mac ska man då oftast trycka på någon särskild knapp - vilken är olika från dator till dator.

Nästa sätt - om man endast har olika Windows-installationer, är att använda de funktioner som finns i Windows för sådana menyer. De fungerar också bra om du exempelvis har en hårddisk, men två partitioner (vilket inte den första metoden klarar). Här kan du också se till att få en snygg text "XP" vs "98" istället för "hårddisk 1" vs "hårddisk 2".

Sista sättet är att använda Lilo, Grub, eller någon annan Open-Source-lösning. Ganska likt sätt 2, med skillnaden att du kan starta Linux, Solaris, *BSD och gud vet vad också, förutom Windows...

Re:

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

I min Win XP Pro installation (på min Dell) så kommer inte någon sådana meny upp. Ställer man det i bioset eller? Att en sån där valmeny ska dyka upp alltså.

XP är så listigt så att man kan ställa hur länge menyn ska visas, har också för mig att man kan avmarkera på ett ställe (uppstart, nås genom högerklick på den här datorn, och egenskaper) så att menyen inte visas alls, antagligen är visningstiden ställd på noll sekunder, eller så är det avmarkerat i uppstartsmenyen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-18 21:28
Ursprungligen av bruksarn:

XP är så listigt så att man kan ställa hur länge menyn ska visas, har också för mig att man kan avmarkera på ett ställe (uppstart, nås genom högerklick på den här datorn, och egenskaper) så att menyen inte visas alls, antagligen är visningstiden ställd på noll sekunder, eller så är det avmarkerat i uppstartsmenyen.

Ja, man kan även ställa in att inte visa någon meny alls, vilket föga förvånande är standardinställningen (möjligtvis blir det annorlunda om Windows upptäcker att man har ett annat Windows också när du installerar). Det är nämligen så att det är ganska få som har två olika Windows på samma dator. Som jag tidare skrev så är Windows uppstartshanterare inkompatibla med allt annat...

1
Bevaka tråden