Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL filsystem i OS X Server?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har två stycken 160GB 7.200rpm SATA-hårddiskar med RAID-1 via operativsystemet med HFS+ och journaled filessystem på vår G5:a som driver 99mac.

Tyvärr får vi dåliga prestanda och jag har fått veta att man inte ska köra varken HFS+ eller Journaled filesystem för MySQL partitionen.

Enligt dom källor jag har ska jag installera två diskar till i maskinen, ett RAID-kort och köra RAID-10 med tre partitioner varav en ska vara UFS där MySQL skall ligga (databaserna och logg).

Finns det någon här som har testat detta och känner till prestandaförbättringarna?
Vi har 3.5GB RAM och kör endast Apache2/MySQL4 på maskinen med cirka 35-50% CPU-load till vardags så lite speedbump vore inte fel.

Vad är det för källor du har? Finns det någon länk man kan kolla på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-17 15:27

Testa att stänga av journalföringen på den disken.

sudo diskutil disableJournal /dev/diskXsX

(byt ut diskXsX mot diskens id. det får du reda på genom "df -hl" och det är det första fältet du är ute efter.)

Berätta gärna om du märker någon skillnad.

/glemme

Hittade en utmärkt artikel angående alla aspekter av optimering av MySQL. Den säger följande om filsystem:

"It's worth pointing out that filesystem performance is a relatively minor issue most of the time. If switching filesystems gives you your largest performance gains, you've done so many other things right, you deserve a reward."

http://dev.mysql.com/books/hpmysql-excerpts/ch06.html

Ursprungligen av Björnström:

Enligt dom källor jag har ska jag installera två diskar till i maskinen, ett RAID-kort och köra RAID-10 med tre partitioner varav en ska vara UFS där MySQL skall ligga (databaserna och logg).

Har inte kört det själv, men kör mycket SQL på Windows 2003 Server.

Vet inte om det är samma sak för MySQL, men för Microsoft SQL bör man skilja på Databasen och loggarna till separata partitioner (eller ännu bättre, separata diskar).

SQL vill man hålla så rent som möjligt för att inte förlora prestanda, och loggarna gör väldigt ofta att disken fragmenteras kraftigt.

/Jonas

So jag förstått det så är det stor vinst att köra PHP på UFS på grund av Pearl. Kan det stämma?
SQL kan jag inte svara för.

1
Bevaka tråden