- Redaktion
- Medlem ●
Villkoren för våra svenska återförsäljare blir allt tuffare - nu inför AppleStore en lägsta-pris-garanti.
Bakgrund: I slutet av nittiotalet fanns ett antal mindre återförsäljare som ständigt krigade om att erbjuda dom bästa priserna på Macintoshdatorer. MacBarometern var en populär hemsida där det var enkelt att följa kriget för att hitta den bästa affären. AppleStore kom 1997 och skapade ett osynligt pristak i en bransch där priserna kunde variera rejält mellan dom små uppstickarna och etablerade AppleCenters. Redan efter en månad hade prisbilden blivit betydligt mer samlad.
Skrivet av: Martin Björnström
Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=877
Jag tror tyvärr att denna utfästelse går tvärt emot vad Apple Sverige hade tänkt sig. Varför skall man öppna en butik om Applestore tar bort en av konkurrensmöjligheterna och oftast erbjuder mer valmöjligheter på datorerna. Snabb leverans är ett bra konkurrensmedel men vilken ÅF vågar ligga på stora lager när Apple inte kommunicerar ut modellbyten och kommande prissänkningar till butikerna?
Nej, apple support brukar aldrig vara mkt till hjälp.
Men här i Helsingborg så är den enda apple återförsäljaren otroligt otrevlig och allmänt ignorant mot sina kunder. Vilket gör att man vill handla sina Apple prylar direkt från AppleStore eller Macoteket.
Men butiker där man får prata med personal och få hjälp att välja dator är mkt bättre än AppleStore, där du måste ha ett hum om vad du köper.
Hela situationen känns paradoxal. Apple Sverige verkar väldigt pigga på öppnanden av Apple Centers (eller ha de bytt namn igen?) men trots det försöker de konkurera ut dem.
Apple Sverige och Apple Store Sverige är väl inte samma egentligen? Applestore styrs väl från frankrike?
Apple Sverige och Apple Store Sverige är väl inte samma egentligen? Applestore styrs väl från frankrike?
Apple och AppleStore är helt skilda såvitt jag har förstått. När jag kontaktade Apple Support för att min PowerBook för tredje gången blivit mörk i högra skärmkanten, märkte jag detta tydligt. Apple som står för garanti och reparationer och gick inte med på att byta ut min dator, eftersom den måste ha varit inlämnad tre gånger innan den byts ut (den måste m.a.o. gå sönder fyra gånger innan man får en ny). AppleStore Sverige AB skickade däremot direkt en ny dator till mig. Jag hade den 46 timmar efter telefonsamtalet.
Apple konkurrerar alltså inte med återförsäljarna. Det är AppleStore som gör det. Mycket förvirrande och konstigt, men det måste vara så! Rätta mig om jag har fel!
Det är ju pinsamt uppenbart (har varit länge) att Apple inte vill ha Å-försäljare öht.
Tänker dock aldrig handla på AS så länge jag inte behöver pga. av deras überamerikaniserade logistik & ofta usla service. Visst, den kan vara bra vid beställningstillfället, men vid support... :rolleyes: ...
Efter att ha ringt och spelat kund har jag fått reda på att dom kan ge samma pris som en ÅF, men inte gå under det priset. Iaf bättre än att dom gav ett lägre pris.
Det var ju en lättnad kan jag säga. Att kunna sätta lägre priser skulle bara underminera all Apple verksamhet i Sverige. Vilket skulle leda till att ännu färre köpte Mac.
Ingen ÅF vågar ligga på några större lager.
Jag förstår inte riktigt vad Apple vill uppnå med detta.
Tycker de att ÅF tar ut för höga priser? Varför slå undan benen för vissa ÅF på detta sätt?
Med tanke på deras rätt usla kommuniktion utåt, precis som MP säger, så går det inte som ÅF att ligga på saker.
Deras service har blivit bättre om Service Providers men det saknas en del fortfarande. Där är det också omöjligt att ligga på reservdelar på lager.
Sedan för att bli Solutions Expert kräver de 2 utbildade tekniker och 2 utbildade säljare dessa ska till 100% jobba med Apples produkter och tjänster. Vilken ÅF idag kan avvara 4 personer för detta?
Apple har en hel del att göra för att förbättra för ÅF om de vill ha några kvar. Tror jag.
Ingen ÅF vågar ligga på några större lager.
Jag förstår inte riktigt vad Apple vill uppnå med detta.
Tycker de att ÅF tar ut för höga priser? Varför slå undan benen för vissa ÅF på detta sätt?
Med tanke på deras rätt usla kommuniktion utåt, precis som MP säger, så går det inte som ÅF att ligga på saker.
Deras service har blivit bättre om Service Providers men det saknas en del fortfarande. Där är det också omöjligt att ligga på reservdelar på lager.
Sedan för att bli Solutions Expert kräver de 2 utbildade tekniker och 2 utbildade säljare dessa ska till 100% jobba med Apples produkter och tjänster. Vilken ÅF idag kan avvara 4 personer för detta?
Apple har en hel del att göra för att förbättra för ÅF om de vill ha några kvar. Tror jag.
Nej, precis. Men det verkar som att de inte vill ha några kvar med tanke på hur de som sagt underminerar dem. Men samtidigt så lanserade de ju Apple Centers(lr vad de nu kallas) förra året. Så de känns som att de jobbar på två fronter samtidigt.
Tänk bara på studentrabatten. Jag ville hellre köpa min dator från en återförsäljare, men det blev så mycket billigare på Apple Store... tyvärr! Vet inte hur många miljoner återförsäljarna förlorar i intäkter varje år på detta vis. Ska nog köpa ett par lurar imorgon för att stödja ÅF.
Tänk bara på studentrabatten. Jag ville hellre köpa min dator från en återförsäljare, men det blev så mycket billigare på Apple Store... tyvärr! Vet inte hur många miljoner återförsäljarna förlorar i intäkter varje år på detta vis. Ska nog köpa ett par lurar imorgon för att stödja ÅF.
Stundentrabatten på mjukvara från applestore är riktigt svårslagen. 50% rakt av. När OS X 10.4 dyker upp för leverans kommer åtminstone jag slänga in en studentrabatterad beställning på OS X och Iworks (700:- resp. 375:-). All heder åt apples studentrabatt!
(10% på hårdvara är inte fel det heller)
mvh
FrrH
Stundentrabatten på mjukvara från applestore är riktigt svårslagen. 50% rakt av. När OS X 10.4 dyker upp för leverans kommer åtminstone jag slänga in en studentrabatterad beställning på OS X och Iworks (700:- resp. 375:-). All heder åt apples studentrabatt!
(10% på hårdvara är inte fel det heller)
mvh
FrrH
50% är det med mecenatkortet då?
Jag ska köpa en Powerbook 15" inom en snar framtid. Så snart ekonomin tillåter det.
Jag är ju mest intresserad av att applestore sänker priserna på att uppgradera minnet så man slipper köpa standardkonfigurationen o sedan köpa minnet separat för att uppgradera hyfsat billigt.
Det är ju här ÅF konkurrerar med Apple Store så det är ju här enligt min mening Apple Store verkligen kan roffa åt sig de som annars skulle välja en ÅF. Några tankar här eller??
Tror ni att apple store kommer sänka priserna på minnesuppgraderingar på powerbook serien inom en snar framtid???
Likt vad en annan skrev här i tråden: vad händer med det tilltagna priset för minnen? Eller är det bara mycket snack och lite verkstad i denna "lägsta-pris-garanti"?
tycker du inte att 6630:- är ett kap för 2GB i en iMac G5??
låter lite förvirrat av apple men jag trodde det var lika kännt som tyngdkraften att de flesta affärer bottnar i ett bemötande.
vad är några hundralappar "dyrare" om du vet att allt flyter och du har en go service.
personligen kommer jag fortsätta handla uppe i Lidköping, trots att jag inte har vägarna förbi och att det förmodligen blir något dyrare.
nästan 5 års kanonservice är värt så mycket mer.
Apple har sitt Europeiska huvudkontor i Paris och tillverkning av datorer på Irland i staden Cork. I Cork finns även deras telefonsupport och AppleStore.
Apple Sverige är ett lokalt försäljningskontor för Europeiska Apple med uppgift att sälja indirekt - dvs till återförsäljare och distributörer. Dom ansvarar även för viss support, kunskap och marknadsföring.
AppleStore & Apple Retail Store (i Europa endast butiken i London på Regent Street) är återförsäljare som konkurrerar med alla andra återförsäljare. Såvitt jag vet är det dotterbolag till Europeiska Apple.
Det är ganska uppenbart att direktförsäljningen har egna högt uppsatta försäljningsmål och budgetar som sporrar dom att hela tiden öka försäljningen. Om det sker på bekostnad av en lokal återförsäljare tror jag inte spelar så stor roll i deras ögon.
Efter att ha tänkt till i detta ämne är jag övertygad om att Apple tänker så här. All volymförsäljning till tex konsumenter sker via deras egna butiker. Web eller butikslokaler. ÅF får stå för avtal med företag, skolor och andra organisationer.
/Jonas
Glömde att säga det uppenbara. Givetvis kommer ÅF att sälja till konsumenter fortfarande, men på samma villkor som Apples butiker.
Efter att ha tänkt till i detta ämne är jag övertygad om att Apple tänker så här. All volymförsäljning till tex konsumenter sker via deras egna butiker. Web eller butikslokaler. ÅF får stå för avtal med företag, skolor och andra organisationer.
/Jonas
Glömde att säga det uppenbara. Givetvis kommer ÅF att sälja till konsumenter fortfarande, men på samma villkor som Apples butiker.
Dock har ju Applestore storsatsning på företag. Dom har ju företagssäljare som ringer runt till företag.