Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datum och tid OS X

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte få med datum och veckodag.

Har ställt in enligt konstens alla regler. När menyraden fälls ned finns det ett datum. Fast inte aktiverat (grått) samt att det är på engelska.

/Kenneth

[ 10 Juli 2002, 18:35: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 18:54

Så är det på min dator oxå. Är inte säker på varför jag skulle vilja ha den i svart. Eftersom jag inte kan ändra den där kan det lika gärna vara grå.

Att det står på engelska är nog bara det att Apple har strulat till det i översättningen. Finns flera exempel på detta.

Det är en bug eller så tror jag. Nu vet jag inte om samma sak gäller svenskt system, men jag kör engelskt system med svenska inställningar för datum och tid.

Det är lite störande men vi får hoppas på att det är fixat i Jaguar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-11 08:02

Jodå, jag har svenskt system med svenska inställningar och hos mig är det nu "Thu 11 Jul".

Jag har också svenskt system, och i menyraden står det: Tor 08.09, men när jag klickar och fäller ner står det: Thu 11 Jul. Ännu en bugg att fixa till.

Hupp!?

Jag kör US version av 10.1.5 och för mig står det Torsdag minsann.

- Slice -

Flyttar till rätt forum: Mac OS X klient

Det är en bugg. Datumet verkar leva sitt eget liv.
Den tar en inställning i början och behåller den.

Ibland halv-svensk och oftast Amerikanskt.
Vi får hoppas att detta fixar sig i och med Jaguar.

Det går att hacka detta via terminalen så att det står rätt. Kommer inte riktigt ihåg hur nu direkt. Men det är någon .plist fil man är inne och ändrar i.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-11 09:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Slice -:

Jag kör US version av 10.1.5 och för mig står det Torsdag minsann.

Samma sak hos mig. Och grått ska det väl vara
:rolleyes:

Eller nedtonat som det så vackert heter i Hjälp :-/

Under Klocka eller Clock finns ju en variant med datum/tid men vem vill ha en tråkig floater hela tiden?

/Kenneth

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-11 10:53

Det är som hedman säger. En sak apple glömt bort i sin översättning. Det finns en fil som man kan ändra på. Sök på forumet här så har jag för mig att allt beskrivs för att rätta till det.

Själv har jag lärt mig leva med det. Får se om det är fixat till jaguar.

/glemme

Det finns en tråd som handlar om denna och andra översättningsmissar på www.macnn.com. Det ser ut som att just Date & Time-strulet kommer att fixas i 10.2.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-11 18:44

Petter Mårtensson,
tack för ditt coola tips! Kanon!

1
Bevaka tråden