Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

16mm filter för Final Cut Pro?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 00:06

Finns det nått filter som kan få DV film att se ut som 16mm film? Till finalcut pro, eller nått annat program till mac?

  • Medlem
  • 2002-06-05 00:50

Tja, jag vet inte hur det skulle gå till. 16mm får väl anses vara av högre kvalitet än DV, eller åtminstone samma. Skärpedjupet är ofta kortare, även det omöjligt att fejka på ett övertygande sätt. 8mm filter finns det några stycken, de lägger ett korn på filmen och förstör färgerna och lägger in grus för att simulera en dålig kamera och gammal film... Är det ett sånt du menar?

Adobe hade ett förut som jag tror heter gallery effects. Det finns också något som jag tror heter Cine-look som nog är det man brukar använda... De fungerar till AfterFX och förmodligen Premier och kanske även något annat.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 19:51

tack! skall kolla upp detta.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-06 18:49

Du kan lägga cinelook pluginen i plugins mappen i FCP.det funkar bra. väldigt långa renderings tider bara.Och det finns inte till OS X ännu men jag läste att Digieffects håller på att jobba på en OS x verision!

/erik

gör det på film nästa gång ; )

16 mm är mycket bättre än dv.

Det bästa filtret för att få filmkänsla är att köra på film, helt enkelt.

Kolla in MagicBullet sviten som nuförtiden också finns till FCP (förr After Effects).
En hel del sköna stilar att välja på. Många anspelar på looks från långfilmer; Neo=Matrix; Curahee=Band of brothers m fl.
Filterna gör ganska mycket mer än bara vrida till färgerna. De jobbar även med oskärpa i olika färglager och annat fix å trix. Tyvärr helt galet dyrt.

tillverkarens hemsida

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 23:06

Helt galna renderingstider också, men det brukar bli bra!

Kolla in Nattress (http://www.nattress.com/) filter också. Inte lika bra som magic bullet men mycket billigare.

Angående skärpedjup så går det alldeles utmärkt att fuska till med en adapter från p+s technik. Finns att hyra hos t ex Ljud- och bildmedia.

...men det är klart fattigmansfixet kan ju vara att de-interlacea kanske stroba med en eller två rutor, dra i litet fräs i kontrasten och färg samt hitta på något sätt att mixa in litet svagt färgkornsbrus (nytt ord! ring akademien).... Kanske en lätt vinjettering (lätt sotning av hörnen)...

Det är ju litet svårt att veta vad DU förknippar med 16mm film look.

Generellt sett är det ju alltid hopplöst att försöka HÖJA kvaliteten på materialet. Det är betydligt enklare att få ett 35mm neg att se ut som video (även om DET också är trixigt) än tvärtom...

Har inte provar HDV men det ska bli intressant och se vad det mediet tål... Det kan vara jäkligt nog att få DIGIBETA och även ännu mer högupplöst digitalt material att "filmigt" ut. (Typ StarWars pt 2!!) Mycket beror på HUR det är ljussatt och filmat. Panorerande rörelser är skitsvårt att få se bra ut. Men som sagt var: allt beror på vad man är ute efter...

Har en lösning, kanske inte så ruggigt smidig, men faktiskt riktigt bra resultat. Bäst av allt, du behöver inga extra pluggar.

1. När allt är färdigredigerat, lägg allt i en sekvens.
Dra in den sekvensen i en ny sekvens. Dra in den ytterliggare en gång så det blir två videospår.
2. Lägg en ”Gaussian Blur” på den undre (8 eller 10 eller nått sånt). Lägg en ”Luma Key” på den övre. Lägg även en gamma correction på båda (ca 1,2 – 1,3)
Dra i toleransen och threshold på Luman tills det ser bra ut.

Detta tog ca 8 timmar att rendera på en G4 400 MHz:are, då var filmen just över 5 min. (skulle vara intressant hur snabbt det går att rendera den idagens dubblaproppsG5:or)
Filmat med en Sony PD150 DVCAM.
_________________________

Vill man gå steget längre:

Dra in den färdiga sekvensen (som skapades tidigare) i ännu en ny sekvens, och på samma sätt som tidigare så ska den dras in två ggr.
Förskjut den ena en (1) frame.
Kör en de-interlace på både. Men sätt Upper de-interlace på den ena och lower de-interlace på den andra.
Sätt en opacitet på båda till ca 60 %. Laborera lite med detta.

Klar. Din DV-rulle har nu en betydligt mer distinktiv film-look.

Daniel. Det tar FEMTON MINUTER på en 2x2 G5. Tjongggg!
Bra tips f'resten. Med litte tweak och twist på inställningarna kan man få en rätt soft look...

... femton minuter... kommer att tänka på Warhol av någon anledning...

Ursprungligen av Kakazooka:

Daniel. Det tar FEMTON MINUTER på en 2x2 G5. Tjongggg!
Bra tips f'resten. Med litte tweak och twist på inställningarna kan man få en rätt soft look...

... femton minuter... kommer att tänka på Warhol av någon anledning...

Varsågod,
Det där är ett av de besta tips jag fått av någon sedan jag började. Jag gillar verkligen att man med så små medel verkligen kan förändra det så pass.

15 min? Shit, nu börjar det likna nått

Har en exakt likadan dubbelpropp, kanske ska säga upp sig o börja klippa mer snart. Låter ju skoj igen

det funkade alltså? blev det bra?

Anders gbg. Om det är MIG frågan är riktad till kan jag bara svara: int' vetja.
jag testade mest hur snabb min dator är
Men det verkar vara ett väldans fiffigt trick... om man är litet finkänslig med inställningarna -annars verkar det kunna bli hur kladdigt som helst.

1
Bevaka tråden