Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitionera i efterhand?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har partitionerat upp min interna HD i 2 partitioner.
Nu börjar det bli alldeles för fullt på den partitionen som systemet ligger.
Kan jag i efterhand ändra så att ena partitionen får utrymme från den andra utan att behöva formatera??

• Medlem
  • 2005-02-18 16:26

Nej jag tror inte det, men om den andra partitionen är större kan du ju flytta systemet dit. Och om det bara är systemet som ska ligga på den första kan du ju flytta det som inte är system. Det måste ju ha haft plats från början. Har systemet i sig självt växt så mycket?

Det finns tredjepartsprogram som kan partitionera om i efterhand.

Ursprungligen av Baron:

Nej jag tror inte det, men om den andra partitionen är större kan du ju flytta systemet dit. Och om det bara är systemet som ska ligga på den första kan du ju flytta det som inte är system. Det måste ju ha haft plats från början. Har systemet i sig självt växt så mycket?

Ja framför allt är det programmappen som växt, nu när jag ska installera Motion, Final Cut Pro HD, DVD studio Pro m.fl program blir det riktigt trångt.

Kanske jag flytta hela programmappen till den andrfa partitionen? Hur gör man det? Är det bara att flytta den helt enkelt?

Ps. tack till alla er som svarar

Ursprungligen av Daniel Roos:

Kanske jag flytta hela programmappen till den andrfa partitionen? Hur gör man det? Är det bara att flytta den helt enkelt?

Om du vill att allting skall "bara funka" utan en massa pill så är det bäst att inta flytta programmappen någonstans. Apple-programmen(och vissa andra) mår bäst av att ligga direkt i Applications-mappen. Jag har bekanta som t ex lagt in Logic i en egen mapp i Apps och fått problem vid uppdateringar via den automatiska uppdateraren(den verkar utgå från att man har gjort en standardinstallation). Så försök att ha, i alla fall dom tunga, programmen i Apps-mappen.

När det gäller partitioneringen kan du använda iPartition, som är nämnd, för att göra om partitionerna. Om JAG fick bestämma, så skulle jag ha enbart en partition / disk. Nu för tiden, med dagens Os samt pris på diskar, finns det ingen anledning att partitionera sönder disken och man undviker just de problemen som du har fått. Köp en till Disk istället så vinner du en massa i prestanda, särskilt om du håller på med film eller musik!

Lycka till;)

Stämmer - dvs. t.ex förändra storlekarna på de 2 partitionerna - minns inte namnet med det är ett kommersiellt program. Har det nog hemma men kan inte börja leta föränns på måndag.

Hittade iPartitionVersiontracker, ser ut att vara ett bra program om man tittar på de användarsatta betygen. Finns även ett som heter VolumeWorks, men det hade fått mest negativ kritik.

1
Bevaka tråden