Kanske jag flytta hela programmappen till den andrfa partitionen? Hur gör man det? Är det bara att flytta den helt enkelt?
Om du vill att allting skall "bara funka" utan en massa pill så är det bäst att inta flytta programmappen någonstans. Apple-programmen(och vissa andra) mår bäst av att ligga direkt i Applications-mappen. Jag har bekanta som t ex lagt in Logic i en egen mapp i Apps och fått problem vid uppdateringar via den automatiska uppdateraren(den verkar utgå från att man har gjort en standardinstallation). Så försök att ha, i alla fall dom tunga, programmen i Apps-mappen.
När det gäller partitioneringen kan du använda iPartition, som är nämnd, för att göra om partitionerna. Om JAG fick bestämma, så skulle jag ha enbart en partition / disk. Nu för tiden, med dagens Os samt pris på diskar, finns det ingen anledning att partitionera sönder disken och man undviker just de problemen som du har fått. Köp en till Disk istället så vinner du en massa i prestanda, särskilt om du håller på med film eller musik!
Lycka till;)