Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX hänger sig och program resetas 10.3.8

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Igår uppdaterade jag till OSX 10.3.8
och då började min dator krångla, när jag stardade om så försvann de flesta av min inställingar som dockan, safari, icq explorer och itunes m.m. hänger sig. Min Huvud hårddisk sänker minnet i den till ca 560 MB även fast jag slänger saker så tabbar den HD hela tiden om man klickar på HD'n.
Jag har en kompis som fick exakt samma problem för någon vecka sedan. Jag och han kör OSX 10.3.8 och har G5 dubbel processor. Mycket ram minnne och HD. Vi sitter på 2 helt olika ställen.

Känner någon till detta problem?
vem ska man kontakta för hjälp???

Sitter och redigerar mest på denna dator och har problem med ett av de projekt jag klipper som är ca 60 min så det är inte så kul om det inte funkar. Aja ni fattar.

• Oregistrerad
  • 2005-02-16 20:32

Har du ishock driver installerad? I så fall ta bort den och allt ska ordna sig.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Har du ishock driver installerad? I så fall ta bort den och allt ska ordna sig.

//Rob

Tack som fan!!!! det funka faktiskt. HD'n fixa sig och saker sparas skvar i dockan.
Hur visste du det? och hur hittar man sådan nästa gång?

Kolla efter under Äpplet "Om den här Datorn" >Mer info > Loggar.

Har du haft iShock så säkert din ena Loggfil (Console) vuxit rejält.
Min hade blivit 3.2 GB stor.

Leta upp den, och släng den, ev kraschar Finder, när du slänger den, men Findrer startar om igen.

Sök på Console.log eller enbart Log. Hittar du en bamsefil där så släng den.

Ursprungligen av Pocahontas:

Kolla efter under Äpplet "Om den här Datorn" >Mer info > Loggar.

Har du haft iShock så säkert din ena Loggfil (Console) vuxit rejält.
Min hade blivit 3.2 GB stor.

Leta upp den, och släng den, ev kraschar Finder, när du slänger den, men Findrer startar om igen.

Sök på Console.log eller enbart Log. Hittar du en bamsefil där så släng den.

Tack för hjälpen! han tyvär redan om installera skiten.

Jaha. Vad tror ni om man inte har ishock installerat, inga enorma consol.log filer och datorn ändå hänger sig. Min iBook hänger sig utan transparent bild (you must restart bla bla), hel plötsligt fryser den bara. när jag kör fsck efter detta och reparerar behörigheter så syns inget nytt...

Du har fått den välbekanta Kernal Panic. Kan vara något hårdvarufel.
Minne, externa enheter, mm....

Edit. Nu läste jag slarvigt...du hade ingen transparent bild mm..

Du menar att den fastnar i loginläget?

nope. det är en kernel panic, men den hänger innan den ens visar bilden. aht med utökat test visar inga hårdvaruproblem. häromdagen installerade jag ett nytt system enligt 'arkivera' principen - det hänger sig ändå...

jag vill minnas att det aldrig hände med x.3.6, sporadiskt med x.3.7 och dagligen (ibland flera gånger dagligen) med x.3.8.

längtar efter tigerrrrr.

Har du satt monterat in mer minne utöver det ursprungliga?

Är det så, så plocka ut det och kör med originalet ett tag.

Inga externa prylar anslutna?

har ett crucial-minne sedan 10 månader, det har inte bråkat förut. ingen periferi. kanske ska rycka minnet och köra snigel ett tag...

nä, det här är ett nytt fenomen. det ska inte behövas. det ordnar sig...

Minnen kan strula ändå, efter uppgraderingar.
Tigern kan riva djupare sår i våra datorer.....

Ursprungligen av Pocahontas:

Minnen kan strula ändå, efter uppgraderingar.
Tigern kan riva djupare sår i våra datorer.....

Usch! Nu backar jag upp, skriver över hårddisken med nollor och kör en ren insstallation, importerar inställningar från backup och uppgraderar från .3.0 till .3.6.

Får se hur det fungerar...

Senast redigerat 2005-02-18 11:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-18 19:23
Ursprungligen av sugplopp:

har ett crucial-minne sedan 10 månader, det har inte bråkat förut. ingen periferi. kanske ska rycka minnet och köra snigel ett tag...

nä, det här är ett nytt fenomen. det ska inte behövas. det ordnar sig...

Min dator började få kernel panics strax innan jul ett par gånger. Lyckades aldrig få mer uptime än 4-5 dagar innan den kraschade. Minnet hade suttit i ända sedan jag köpte den i början av året, dvs ca 10 månader. Plockade ut minnet och jobbade med en seg dator, hade bara 128 MB, i två dagar utan problem. Satte tillbaka minnet och "ruckade" lite extra på det när jag satte tillbaka det. Nu har datorn fungerat klanderfritt i 18 dygn

Så visst, minne kan börja strula när som helst...

Ursprungligen av nilrog:

Min dator började få kernel panics strax innan jul ett par gånger. Lyckades aldrig få mer uptime än 4-5 dagar innan den kraschade. Minnet hade suttit i ända sedan jag köpte den i början av året, dvs ca 10 månader. Plockade ut minnet och jobbade med en seg dator, hade bara 128 MB, i två dagar utan problem. Satte tillbaka minnet och "ruckade" lite extra på det när jag satte tillbaka det. Nu har datorn fungerat klanderfritt i 18 dygn

Så visst, minne kan börja strula när som helst...

Grejt. Får väl riva ur stickan och vicka lite. Oxider är ju djävliga ibland... Skönt med ett rent system iofs...

Det var det. Återkommer med rapport. Fräscht system, dock 10.3.6.

1
Bevaka tråden