Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska beställa en Xserver Dual 2.3GHz G5

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-22 15:16

Hej

Ska snart beställa en Xserver Dual 2.3GHz G5 till firman.
Specen jag tänkt mig är:
- 2 Gb RAM
- 3 x 250Gb HD
- Superdriven
- Hårdvaru RAID 5 kort
- VGA kortet
- Tangentbord / mus

Har ni några synpunkter på detta? Något jag glömt?

En sak jag funderar på är uppgraderingen till Tiger, när kommer den att ske? Lite surt att behöva köpa en ny kopia av systemet för 10kkr bara för att man är lite för tidigt ute. Vi har inte tid att vänta månader, men kanske några veckor fast det räcker väl inte?

//Z

Jag beställde samma konfiguration förutom att jag tog 3x80 Gb istället och skippade superdrive. Beställde för lite över en månad sedan och nu levereras maskinen vilken dag som helst!

Angående Tiger så la jag till Mac OS X Maintenance Program som ger fria uppgraderingar i 3 år. Inte illa! Eftersom jag ska ha min som webbserver så körde jag på 5-klientversionen, som inte kostar så mycket.

Hoppas att din leverans går snabbare än min!

• Medlem
  • 2005-02-22 16:10

Jag kommer använda maskinen som webb/sql/fil/mail/iso server i ett företag med just nu 30 anställda i Sverige men som håller på och expanderar till Europa.

Jag vet inte riktigt hur klientantalet räknas? Jag vill iaf inte ha några begränsningar som sätter stop i framtiden.
Obs! Vi har uteslutande Windows datorer i nätverket i övrigt.

Om du berättar vilka tjänster som ska gå på den samt hur många användare som ska vara anslutna så är det lättare att säga om det är en adekvat konfiguration.

Om jag hade en bestämd summa pengar att spendera på servern och om tjänsterna inte är väldigt processorintensiva så skulle jag ha valt bort en processor till förmån för Applecare.

VGA kortet är inte nödvändigt.
Allt kan du sköta från en vanlig klientmaskin. Första installationen måste du göra via terminalläge.
Samma sak för tangetbord och mus.... sådant har ni väl om det skulle behövas till servern en gång i halvåret i 10 minuter...

Superdrive i en server varför? Backup?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 16:10
Ursprungligen av Mattias Hedman:

VGA kortet är inte nödvändigt.
Allt kan du sköta från en vanlig klientmaskin. Första installationen måste du göra via terminalläge.

Går även att göra grafiskt via en dator som sitter på samma subnät som servern.

/glemme

• Medlem
  • 2005-02-22 16:49

Går det att konfa och installera från en Windows maskin? Har inga andra Apple burkar på jobbet.. Än

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 18:03

Njae, vissa delar går men just uppstarten blir lite klurig... Graffikkort låter som en bra idé för dig..

/glemme

Personligen hade jag delat upp tjänsterna på fler än en server. Alltså att inte ha alla ägg i samma korg.

Ursprungligen av zyber:

Hej

Ska snart beställa en Xserver Dual 2.3GHz G5 till firman.
Specen jag tänkt mig är:
- 2 Gb RAM
- 3 x 250Gb HD
- Superdriven
- Hårdvaru RAID 5 kort
- VGA kortet
- Tangentbord / mus

Har ni några synpunkter på detta? Något jag glömt?

En sak jag funderar på är uppgraderingen till Tiger, när kommer den att ske? Lite surt att behöva köpa en ny kopia av systemet för 10kkr bara för att man är lite för tidigt ute. Vi har inte tid att vänta månader, men kanske några veckor fast det räcker väl inte?

//Z

Ingen backup?

• Medlem
  • 2005-02-22 23:56

Finns det något sätt att backaupp från från en Win2k3 server med backupexec?

Ursprungligen av zyber:

Finns det något sätt att backaupp från från en Win2k3 server med backupexec?

Jo, om du har Backupexec 9 eller senare så finns en agent att installera på din Xserve.

Wohooo!!! Nu har min Xserve kommit!

• Oregistrerad
  • 2005-02-24 13:10
Ursprungligen av capojava:

Wohooo!!! Nu har min Xserve kommit!

Är den lika fin som på bild?

• Medlem
  • 2005-02-24 15:47

Så där ja, då var den beställd

Apple Mouse
Apple Keyboard

Dual 2.3GHz PowerPC G5
2GB DDR400 ECC SDRAM - 4x512MB
750GB ADM (3x250GB Serial ATA)
SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
Hardware RAID PCI Card - (lower slot)
PCI video Card - (upper slot)
Mac OS X Server v10.3 (unlimited)
Country kit

Mac OS X Server Maintenance 36 Mont

Mumma!!

Ursprungligen av zyber:

Apple Mouse
Apple Keyboard

Dual 2.3GHz PowerPC G5
SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
Country kit

Mumma!!

Kul. Men med den konfigurationen kommer aldrig att kunna backa upp hela servern då det krävs SCSI för att kunna backa hela din volym. Firewire gränsnittet begränsar. Men du kanske backar via nätverk till annan backupserver?

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-01 21:06
Ursprungligen av Arch@ngel:

Kul. Men med den konfigurationen kommer aldrig att kunna backa upp hela servern då det krävs SCSI för att kunna backa hela din volym. Firewire gränsnittet begränsar.

Ok, nu har jag ingen Xserver, men det låter intressant att man inte kan backa 750 (eller 500 beroende på raidconfig) gig via firewire. Kan du utveckla det resonemanget lite för mig?

Är det en begränsing i OSX eller något i FW som påverkar det hela och hur fungerar i sådanafall Lacie's 1,6 TB FW-enhet?

Ursprungligen av matseng:

Ok, nu har jag ingen Xserver, men det låter intressant att man inte kan backa 750 (eller 500 beroende på raidconfig) gig via firewire. Kan du utveckla det resonemanget lite för mig?

Är det en begränsing i OSX eller något i FW som påverkar det hela och hur fungerar i sådanafall Lacie's 1,6 TB FW-enhet?

Hej, ibland tror man att man får fram det man menar i korta meningar men ser nu att jag varit otydlig. Backupstrategier kan alltid diskuteras och om du frågar mig så bör man ha backup på band (offsite) och inte på disk. Men man kan däremot gärna köra backup till annan disk för att sedan köra till band (bla för att få ner belastning på server). En annan begränsning med FW är hastigheten. Har svårt att se att backupen öht skulle hinna bli klar om man expempelvis kör den kl 22 med så mycket data som 500-750GB. Med en SCSI ansluten enhet så kan man lätt komma upp i 150GB/tim.

Vad jag menade i inlägget ovan var att det är svårt att hitta bandenheter som sväljer all data om den ska anslutas via firewire. Kör man däremot SCSI så finns väldigt många bandtekniker tillgängliga. Ber om överseende med mitt otydliga tidigare inlägg.

Vill ge lite attention på en aspekt som nämnts i tråden tidigare men som inte fick någon uppmärksamhet. Har ni några rutiner att gå efter om servern råkar ut för driftstörningar (framförallt då hårdvarufel)? Om det är ett affärskritiskt system så kan ett driftstopp kosta väldigt mycket pengar!

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-02 12:25
Ursprungligen av Arch@ngel:

En annan begränsning med FW är hastigheten. Har svårt att se att backupen öht skulle hinna bli klar om man expempelvis kör den kl 22 med så mycket data som 500-750GB. Med en SCSI ansluten enhet så kan man lätt komma upp i 150GB/tim.

Vad jag menade i inlägget ovan var att det är svårt att hitta bandenheter som sväljer all data om den ska anslutas via firewire. Kör man däremot SCSI så finns väldigt många bandtekniker tillgängliga. Ber om överseende med mitt otydliga tidigare inlägg.

Ah! Det var bara två små ord som saknades ursprungligen då. "Firewire gränsnittet begränsar i hastighet."

Då är jag helt med dig.

Jag kan dock inte påminna mig att jag överhuvudtaget har sett FW-anslutna bandstationer, men å andra sidan så har jag aldrig letat efter det heller eftersom SCSI eller FC brukar vara mer lämpligt.

Ursprungligen av ihks:

Är den lika fin som på bild?

Minst! Det kommer ett utförligt bildreportage senare idag.

Ursprungligen av zyber:

Apple Mouse
Apple Keyboard

Dual 2.3GHz PowerPC G5
SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
Country kit

Mumma!!

Grattis! Du kommer inte att bli besviken. Den är en dröm...

Ursprungligen av capojava:

Minst! Det kommer ett utförligt bildreportage senare idag.

Här är bilder på Capojavas server: http://media.99mac.se/bildreportage/xserve-mini-rack/

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-03-09 18:01

Ang. backup från BackupExec mot en macserver, så har jag testat detta och det är tyvärr mycket långsamt (begränsning i macagenten enligt VERITAS)

• Medlem
  • 2005-03-19 15:34

I fredags kom den
Blev ett par timmar övertid *hehe*

1
Bevaka tråden