Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ångrat val av katalogiseringsprogram?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-09 08:40

Står och väger emellan iView Media Pro och Extensis Portfolio för min digitala bildbank.
Är nyfiken på om det är någon som efter en tids användning med sitt program har ångrat sitt val, nackdelar osv.

Kanske är det tvärtom? Du kanske är helt nöjd med ditt val?
Motivera gärna för och nackdelar!

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-10 12:52

*bump*

Ingen som använder iView eller Portfolio?

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-10 14:24

Jag har kort med iView ett tag. Helt Ok program men inte alltid helt anvandarvanligt. Vissa funktioner ar lite mekkiga. Det jag retar mig mest pa ar att export av bilder ar lite mekkigt samt att thumbnails ar mekkiga att uppdatera. Funderar nu pa att testa iPhoto 5 ett tag. Haller pa att tanka over min 10 gb med bilder for att se om prestandan finns dar. Framforallt ar jag sugen att bestalla bilder via iPhoto.

Jag anvander enbart for katalogisering och raddar med bilderna i PS.

Qpict är också ett bra alternativ. Billigt är det också.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-10 16:08

Tack "mattan" för ditt inlägg!
Instämmer med "Kristofer" att Qpict är ett bra alternativ. Men man vill vara på den säkra sidan när man väl skapar sin bilddatabas, att programmet finns kvar och utvecklas så att man inte får börja om på ruta 1 om några år.

Har med Portfolio katalogiserat en clip-art skiva med några tusen illustrationer i och det var inte segt att söka i men väl när den skulle lägga in bilderna.

Upplever iView lite raskare där eller är det bara min inbillning?

Jag har snabbtestat Portfolio och iView för lite annorlunda användningsområden eftersom jag arbetar med film. Dels behöver jag snabbt kunna sammanställa bildmaterial inför en filminspelning - då funkar båda programmen bra men iView har överlägset bäst utskriftsalternativ vilket avgör saken för mig. Däremot om jag håller på med casting så är det lättare att göra mappar i Portfolio det var så krångligt i nya iView så att jag var tvungen att backa nån version för att fatta hur man skulle göra...

För mig lutar det åt iView - men jag instämmer med föregående, det är inte helt användarvänligt...

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-11 15:24

Tack Fredse för din synpunkt!

Ingen "seriös" stillbilds-fotograf som använder något av programmen?

Vad använder Miri måntro?

bildkatalogisering

Söker ett program katalogisering av bilder. Har tillgång till Iphoto och Nikon view men tycker inte de verkar fylla mina behov. Vil ha en dtabas där mina bilder ligger i mappaer efter den teknik som jag använt, en map för inskannade diabilder, en mapp för inskannade negativ och en för digitalt fotograferade bilder. Utifrån denna bildbas vill jag soreta bilderna iämnesområden där en bild kan förekomma i flera kataloger. Har tittat lite på View, men vet inte om det räclker med den enklare versionen eftersom jag baraskall ha programmet till bilder

Är det någon som kan ge mig lite tips, behöver mer beslutsunderlag.

Sven Gedda

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 22:16

Jag har bestämt mig för Portfolio.
Rekommenderar att du kollar in det på www.extensis.com

Bilkatalogiseringsprogram

Har testat Nikon project och Iphoto men inget av dem verkar att klara av att hantera inskannade bilder utan enbart digitalt importerade bilder. ACDsee verkar klara av alla typer av format. Ddt finns tyvätt bara en version för MAC ver. 1.6. medan för PC finns det version 9 (tror jag) innebär detta att man inte utvecklar programmet för MAC. Är det någon som vet?

iView gör ACDsee platt

Ursprungligen av svengedda:

Har testat Nikon project och Iphoto men inget av dem verkar att klara av att hantera inskannade bilder utan enbart digitalt importerade bilder. ACDsee verkar klara av alla typer av format. Ddt finns tyvätt bara en version för MAC ver. 1.6. medan för PC finns det version 9 (tror jag) innebär detta att man inte utvecklar programmet för MAC. Är det någon som vet?

Iview är nu bäst - snabbt o stabilt och lika bra som ACDsee i PC version... (har köpt o testat Qpict o portfolie) Qpict avslutas ibland oväntat... o PF är så segt att även den mest flegmatiska blir otålig

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-06 23:44

Jag håller på att testa Portfolio och iView för att katalogisera bilder som ligger på externa hårddiskar. (Just nu runt 15.000 bilder som ökar med några tusen i månaden.)

Jag upplever Portfolio som stabilare. iView har kraschat ett antal gånger med följd att kataloger har blivit korrupta. Ytterligare ett irritationsmoment är att hänvisningen till orginalfilerna (på de externa hårddiskarna) ändras till bildmappen på den lokala hårddisken lite då och då. Eftersom det ligger otroligt mycket arbete bakom en fungerande katalog känns Portfolio som det bättre valet i det hänseendet.

Något jag tycker verkar bra i Portfolio är Express-paletten (eller vad man ska kalla den) som är en minivariant av programmet och som kan vara igång hela tiden så att man ständigt har tillgång till sina bilder. Därifrån kan man söka i varje katalog och sedan dra-och-släppa till andra program.

//J

För er som är mer intresserade än normalsvensson av hur man bäst bör katalogisera och arkivera sina bilder samt hur man skapar ett bra arbetsflöde för bilder kan jag rekommendera The Digital Asset Management Book for Photographers (ISBN: 0-596-10018-3). Köpte mitt exemplar på Bokus men det går säkert att få tag på lite varstans.

I boken går författaren igenom sitt eget arbetsflöde för foton och förklarar hur man kan jobba tillsammans med iView, Bridge, Camera RAW och Photoshop. Boken är väl kanske framförallt skriven för CS2 och iView 3 men om jag inte minns fel skriver författaren själv att idéerna självklart går att överföra på vilken programkombination som helst.

• Medlem
  • 2006-04-08 01:32

Pertoyra: bra tips!

Jag använder f n. iView men tycker det var bättre förr. Nu är det tjockt med knappar överallt och krävs en massa cmd-klick (schh..) och grejer.

En konstig grej är dessutom att en av mapparna vill bli uppdaterad hela tiden, trots att jag inte stoppat dit några nya bilder. Alltså, den lilla mappsymbolen har en pil i sig, för att tala om att något ändrats i den sedan sist. Men det har det inte! OK, jag klickar på Uppdatera mapp. Någon minut senare tror mappen fortfarande att något är annorlunda inuti. Varför?

1
Bevaka tråden