Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer som inte kan slängas

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-14 22:52

Hej!

har mystiskt problem.. i "/" så ligger det två filer jag inte kan ta bort, även en mapp som jag skapat med user "ivar" som jag inte kan ta bort... sanslöst irriterande..

Priviliges har det ju antagligen med att göra, men... för det första får samtliga användare "läsa/ändra/skriva" filerna.. och för det andra är mappen tom så fattar inte varför inte ägaren till mappen får slänga den!!

ihhh, help.. vill ha en ren och städad dator

mvh

Har du kollat så att det inte är låsta?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-14 23:23

testa att ta bort filerna med hjälp av BatChmod, finns på versiontracker:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12057&db=mac

Annars kan man använda "rm -f [filnamn]" eller "rm -rf [katalognamn]" i terminalen, det är väl det som BatChmods raderafunktion gör. Är man inte ägare till objekten man ska ta bort så använd sudo (fungerar bara om man har ett administratörskonto). Syntax blir då "sudo rm (...)". För mer info om vad man kan göra med rm, läs bruksanvisningen ("man rm" i terminalen).

Det där med filer som vägrar försvinna är ett vanligt problem i OS X. Varför det händer vet ingen, men det verkar som att Apple inte lyckats få Darwin att bli riktigt sams med filsystemet. Som det är nu finns det ju inga "vettiga" filsystem till OS X, hoppas på bättring... Fungerar inte "rm -f" så är därför enda lösningen f.n. att boota om i OS 9 och radera filerna därifrån.

[ 15 Juli 2002, 10:47: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 00:02

Tack för hjälpen!!
Är en lycklig osx-only användare så os9 reboot versionen fungerar tyvärr inte

Ska prova BatCHMod ...

Nu har samma fenomen uppstått på QuickTime mappen i /Library/Quicktime så nu kan jag inte lägga till components.. nu står det att "system" äger mappen och att den tillhör gruppen "admin" .. men det är bara system som har rätt att skriva till mappen.... får se om jag kan få batchmod att hjälpa mig här med

Tack för hjälpgen än en gång
Mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 00:51

Filerna gick att slänga via Findern efter att jag lagt in min user i /etc/sudors .. eller först gick det inte men så slängde jag den ena av dem "manuellt" via terminalen.. då gick det att slänga den andra också...
Quicktime problemet löste sig också... gick att kopiera hårdkodat via terminalen där med

terminalen owns

mvh

Har märkt att det ibland inte går att tömma papperskorgen när det ligger lite filer i den. Den klagar då på att .trash används eller nåt i den stilen. Vad man gör då är att plockar ur en av filerna i papperskorgen, sen går den att tömma!!

• Oregistrerad
  • 2002-07-20 12:40

Man kan också öppna terminalen, skriva ´cd .Trash´ och sen ´rm -rf *´ så kan du tömma papperskorgen utan problem.

//Patrick

1
Bevaka tråden